Staande houding SV zonder ID vordering.

Auteur Topic: Staande houding SV zonder ID vordering.  (gelezen 7964 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Snelle planga

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 17 augustus 2019, 20:01:14
Beste allemaal,

Ik ben al een tijd lang een fanatiek lezer maar ben verder niet actief.
Nu heb ik een vraag waar ik echt niet uitkom en die ik verder ook niet beantwoord kan terugvinden op het forum.

Ik zag laatst in een aflevering van de handhavers dat BOA's iemand zagen die een gebied verbod overtrad.
Blijkbaar zijn zij niet bevoegd iemand hiervoor aan te houden en vroegen de politie ter plaatsen te komen.

Nu hielden zij die verdachte staande tot de politie kwam maar vorderde geen ID.
Is er ruimte binnen SV om iemand ter plaatse te houden tot de politie komt zonder deze aan te houden?





Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2019, 23:29:48
Ik zeg zo vlug staande houding: mag iedereen doen bij iemand die iets strafbaars pleegt (zo uit mijn hoofd athans). En dat politie geen ID vorderd zou kunnen, zou ook kunnen dat dit eruit geknipt is want in die serie is veel geknipt/geplakt en niet altijd op even chronologische volgorde.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2019, 10:32:30
Staandehouden mag alleen door opsporingsambtenaren (Art 52 Sv), aanhouden mag door een ieder (Art 53 lid 1 Sv).

Mocht iemand, niet zijnde opsporingsambtenaar, een verdachte aangehouden hebben, dan mag diegene gepaste dwang uitvoeren tot de verdachte is overgedragen aan een opsporingsambtenaar. https://www.om.nl/@32899/mag-burger-getuige/

In Art 27a Sv wordt benoemd wat de staandehouding precies is, namelijk het vaststellen van de identiteit door in eerste instantie te vragen naar zijn/haar naam, voornamen, geboorteplaats en geboortedatum, het adres waarop hij in de basisregistratie personen is ingeschreven en het adres van zijn feitelijke verblijfplaats. Daarnaast kan een onderzoek aan een identiteitsbewijs plaatsvinden.

Nu lijkt mij dat deze persoon met een gebiedsverbod een bekende is van de politie. De gegevens zijn in dit geval waarschijnlijk bekend, waardoor het ook niet noodzakelijk is om een identiteitsbewijs te onderzoeken omdat het ambtshalve bekend is wie deze persoon is.
Uitspraken op persoonlijke titel


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2019, 12:59:18
Staandehouden mag alleen door opsporingsambtenaren (Art 52 Sv), aanhouden mag door een ieder (Art 53 lid 1 Sv).

Mocht iemand, niet zijnde opsporingsambtenaar, een verdachte aangehouden hebben, dan mag diegene gepaste dwang uitvoeren tot de verdachte is overgedragen aan een opsporingsambtenaar. https://www.om.nl/@32899/mag-burger-getuige/


Dankje voor de verbetering!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Snelle planga

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2019, 12:10:06
Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties tot zover!
Het klopt inderdaad dat er geen ID gevorderd werd maar die man werd toch op de plek gehouden zonder hem aan te houden.
Mijn vraag is dus eigenlijk is wat de BOA's deden rechtmatig?

Toevallig een verkort filmpje gevonden:



Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2019, 19:09:20
Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties tot zover!
Het klopt inderdaad dat er geen ID gevorderd werd maar die man werd toch op de plek gehouden zonder hem aan te houden.
Mijn vraag is dus eigenlijk is wat de BOA's deden rechtmatig?

......

Ja dus:

Staandehouden mag alleen door opsporingsambtenaren (Art 52 Sv), aanhouden mag door een ieder (Art 53 lid 1 Sv).

Mocht iemand, niet zijnde opsporingsambtenaar, een verdachte aangehouden hebben, dan mag diegene gepaste dwang uitvoeren tot de verdachte is overgedragen aan een opsporingsambtenaar. https://www.om.nl/@32899/mag-burger-getuige/

In Art 27a Sv.....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel