Ambulancechauffeur afwijzing

Auteur Topic: Ambulancechauffeur afwijzing  (gelezen 6474 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambu

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 25 september 2019, 13:27:41
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier dus even uitvogelen hoe het allemaal werkt en of ik mijn topic hier goed plaats...

Mijn wens is om ambulancechauffeur te worden, ik voldoe aan de eisen (MBO-4, groot rijbewijs, EHBO theorie gehaald praktijk moet nog). Er was al snel een plek voor mij vrijgekomen om op gesprek te mogen. Helemaal blij natuurlijk want ik weet dat het moeilijk is om tussen te komen. Eerste gesprek ging goed en ik was door naar de 2e ronde voor het medisch assessment en rijstijlanalyse. Dat vond ik wel spannend want ik heb geen medische achtergrond en EHBO moest ik nog een praktijkdag van doen om mijn certificaat te halen.

Nog voor de start van het assessment heb ik ook tegen de mannen gezegd dat ik alleen theorie EHBO heb dus eigenlijk nogal een leek ben. Ik kreeg vragen over de ambutas wat er allemaal in zit en waar het voor is. Dat heb ik, zo goed ik wist, beantwoord. Daarna moest ik 2x dezelfde casus reanimeren doen. Tja, ik had dus nog nooit gereanimeerd. Dus hoe ik mijn handen het best kan plaatsen en welke houding ik moet aannemen had ik geen idee van, ik deed het immers voor het eerst. Kortom, ik heb dit assessment niet gehaald. Ik vraag me af hoe ik dit, als leek zijnde, wel had kunnen halen. Ze wisten dat ik geen ervaring had met EHBO alleen de theorie dan. Dit voelt een beetje oneerlijk, ik heb ook niks voor kunnen bereiden. In de mail stond dat er rekening wordt gehouden met je achtergrond en kunnen. Toch word ik er op afgerekend.

Dan de rijstijlanalyse. Het rijden ging heel goed, geen rare fouten gemaakt. Veel moeten keren wat geen probleem is want ik ben vrachtwagens gewend. Ook een stuk met sirenes moeten afleggen en dat ging ook prima. Ook deze test blijk ik niet gehaald te hebben. Ik vroeg waar dat aan lag en kreeg wat vage antwoorden die niet doorslaggevend zouden moeten zijn om het niet te halen want over de algehele linie heb ik prima gereden.

De rijinstructeur zei nog wel dat heel veel mensen afvielen en dat ze de beste van de beste kiezen. Tja dat was ik dan blijkbaar niet maar ik vind het wel teleurstellend. Dat wou ik even kwijt en zijn hier mensen die ook een assessment/rijtest niet gehaald hebben? Zou ik het daar nog eens kunnen proberen of kun je dat vergeten?




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 25 september 2019, 15:25:11
Erg jammer natuurlijk dat de sollicitatie niet positief was. Maar zoals je al zei, er is erg veel concurrentie.

Wat betreft het Ehbo stuk, er zijn heel veel kandidaten die al jaren ervaring hebben in de EHBO wereld, bijvoorbeeld als evenementenhulpverlener etc. Je zult dus ook hier moeten zorgen goed uit te blinken.
Zoals bij veel banen zijn er meer kandidaten dan plaatsen, dus voldoen aan de eisen is nog geen garantie dat je wordt aangenomen.


Ambu

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #2 Gepost op: 25 september 2019, 16:35:45
Daar was ik me inderdaad van bewust. Het assessment en de rijtest vind ik alleen teleurstellend omdat bekend was dat ik nog geen ervaring in de EHBO heb. Dan kun je iemand daar ook niet aan meten. En dat het rijden ook nog eens goed ging. Ik vraag me af hoe je dan moet rijden om door te komen...


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #3 Gepost op: 25 september 2019, 19:56:38
Ik vind dat ze je op voorhand niet uit hadden moeten nodigen omdat je nog geen EHBO-diploma hebt. Ze kunnen wel zeggen er rekening te houden, maar je staat gewoon al 2-0 achter ten opzichte van kandidaten met veel ervaring.

Misschien hebben ze je de kans geboden zodat je uit kon blinken in persoon of karakter. Misschien wilde ze ook je lerend vermogen inschatten omdat je 2 maal dezelfde casus moest doen?

Je bent het dit keer helaas niet geworden, maar als je echt wil moet je vooral niet opgeven en er nu alles aan doen om een volgende keer met een bak ervaring te solliciteren!


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2019, 13:20:43
Ondanks dat de eis vaak is: zorg gerelateerde opleiding en ten minste EHBO/reanimatie vind ik dat er veel van onze nieuwe chauffeurs uit allerlei takken van sport komen met geen enkele ervaring. Ik ben dan ook van mening dat er gezocht wordt naar bepaalde karakters waarbij enige ervaring mooi meegenomen is.

Tevens is het idd goed om je te beseffen dat er onwijs veel sollicitaties binnenkomen voor chauffeurs, soms tientallen per week. Het is geen schande dat je er niet tussen zat, ik zou proberen je CV wat op te leuken met inderdaad EHBO/reanimatie diploma, misschien nog wat aanvullends en over een half jaar-jaar weer solliciteren, Dan toon je leerbaarheid én karakter! Succes!