Solliciteren bij politie met justitiële documentatie

Auteur Topic: Solliciteren bij politie met justitiële documentatie  (gelezen 9188 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robin2548

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Gepost op: 24 oktober 2019, 23:45:28
Beste Forumleden,

In april 2019 heb ik op een  polderweg 42 km/h te hard gereden. Dit was een 60 weg. Juist dat ene moment stonden agenten mij te laseren. Hier heb ik een strafbeschikking voor gekregen (dus niet voor hoeven komen) en dit is met een bekeuring van iets meer dan 500 euro afgedaan. Dit houdt dus ook in dat ik voor deze overtreding een aantekening heb gekregen in mijn strafblad. Voor mij is dit de eerste keer (nu 19 jaar oud en 3,5 jaar rijbewijs, waarvan 2 jaar brommer en 1,5 jaar motor) dat ik een (verkeers)overtreding bega en ben verder nooit in aanraking geweest met de politie.

Lang verhaal kort: Ik ben enorm geïnteresseerd in een baan bij de politie. Momenteel ben ik ook burger hulp verlener en vind het fantastisch om voor mensen klaar te kunnen staan. Ik zit eraan te denken om in februari/maart 2020 te solliciteren op de MBO-4 politieopleiding functie. Op dat moment is de strafbeschikking 10/11 maanden geleden. Naar mijn mening pas ik in het plaatje van een goede agent, echter het enige wat mij doet twijfelen is die overtreding.

Nu mijn vraag: Heb ik nog kans om aangenomen te worden? Of is zoiets dusdanig erg dat ik nooit door de screening heen ga komen? Uiteraard geef ik dit bij het eerste gesprek direct aan (integriteit staat voorop), maar wil graag weten in hoeverre mij dit gaat hinderen.

Ik kijk erg uit naar de reacties.

^Robin




ThickBlueLine

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2019, 23:10:38
Wie niet waagt...  ;)


Jambon

  • Sollicitant Midden-Nederland, reeds aangesteld.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2019, 05:36:16
Ik geef geen garanties, maar verwacht dat dit geen probleem is.

Maak er alleen geen patroon van. We rijden allemaal wel eens te hard. Als je het gewoon direct aangeeft, d'r open en eerlijk over bent, zie ik niet heel veel problemen. Mishandelingen e.d. zijn wat spannender bij een VIK-onderzoek.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2019, 09:23:05
Het lijkt mij geen probleem, gewoon ervoor gaan. Wees er eerlijk over als men er naar vraagt!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Niesje

  • Sollicitant Oost-Nederland in afwachting op uitslag BGO
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2019, 20:56:36
Beste Forumleden,

In april 2019 heb ik op een  polderweg 42 km/h te hard gereden. Dit was een 60 weg. Juist dat ene moment stonden agenten mij te laseren. Hier heb ik een strafbeschikking voor gekregen (dus niet voor hoeven komen) en dit is met een bekeuring van iets meer dan 500 euro afgedaan. Dit houdt dus ook in dat ik voor deze overtreding een aantekening heb gekregen in mijn strafblad. Voor mij is dit de eerste keer (nu 19 jaar oud en 3,5 jaar rijbewijs, waarvan 2 jaar brommer en 1,5 jaar motor) dat ik een (verkeers)overtreding bega en ben verder nooit in aanraking geweest met de politie.

Lang verhaal kort: Ik ben enorm geïnteresseerd in een baan bij de politie. Momenteel ben ik ook burger hulp verlener en vind het fantastisch om voor mensen klaar te kunnen staan. Ik zit eraan te denken om in februari/maart 2020 te solliciteren op de MBO-4 politieopleiding functie. Op dat moment is de strafbeschikking 10/11 maanden geleden. Naar mijn mening pas ik in het plaatje van een goede agent, echter het enige wat mij doet twijfelen is die overtreding.

Nu mijn vraag: Heb ik nog kans om aangenomen te worden? Of is zoiets dusdanig erg dat ik nooit door de screening heen ga komen? Uiteraard geef ik dit bij het eerste gesprek direct aan (integriteit staat voorop), maar wil graag weten in hoeverre mij dit gaat hinderen.

Ik kijk erg uit naar de reacties.

^Robin

Gelijk bij je eerste gesprek aangeven en eventueel later bij testdeel B en bij de screening van de VIK ook,  dan zal dit ,uit ervaring geen probleem zijn


Robin2548

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2019, 21:19:06
Gelijk bij je eerste gesprek aangeven en eventueel later bij testdeel B en bij de screening van de VIK ook,  dan zal dit ,uit ervaring geen probleem zijn

Voordat ik reageer wil ik iedereen bedanken voor alle reacties. Ook privé contact gekregen met een student.

Je zegt dat het geen probleem is, is dat ook na een relatief korte periode van 11 maanden?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2019, 09:48:09
Het is een geregistreerde overtreding maar het blijft bij een overtreding. Daarmee verwacht ik niet dat dit tot een probleem leidt.

Ik weet niet of de onderstaande besluitgeving er al doorheen is, maar dit zijn in principe de criteria.
Citaat
Het voornemen is om in ieder geval de volgende onherroepelijke veroordelingen aan te wijzen:

a)het binnen acht jaar voorafgaande aan het moment van toetsing onherroepelijk zijn veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf waarbij een (on)voorwaardelijke vrijheidsstraf of taakstraf is opgelegd;

b)het binnen acht jaar voorafgaande aan het moment van toetsing onherroepelijk zijn veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf als bedoeld in artikel 10, tweede tot en met zesde lid, artikel 10a, eerste lid, artikel 11, tweede tot en met vijfde lid, artikel 11a of artikel 11b Opiumwet;

c)het binnen acht jaar voorafgaande aan het moment van toetsing onherroepelijk zijn veroordeeld voor een strafbaar feit waarop een gevangenisstraf van twaalf jaren of meer is gesteld en dat de rechtsorde ernstig heeft geschokt (artikel 67a, tweede lid, onder 1, Wetboek van Strafvordering);

d)het binnen acht jaar voorafgaande aan het moment van toetsing onherroepelijk zijn veroordeeld wegens overtreding van artikel 140 Wetboek van Strafrecht (deelneming aan een criminele organisatie);

e)het binnen acht jaar voorafgaande aan het moment van toetsing onherroepelijk zijn veroordeeld wegens overtreding van artikel 140a van het Wetboek van strafrecht (deelneming aan een organisatie die tot oogmerk heeft het plegen van terroristische misdrijven);

f)het binnen acht jaar voorafgaande aan het moment van toetsing onherroepelijk zijn veroordeeld wegens overtreding van een feit als bedoeld in titel XIV van het Tweede Boek van het Wetboek van Strafrecht (misdrijven tegen de zeden), met uitzondering van de artikelen 239 en 240;

g)het binnen acht jaar voorafgaande aan het moment van toetsing onherroepelijk zijn veroordeeld wegens overtreding van artikel 304, onder 2°, van het Wetboek van Strafrecht (geweldpleging gericht tegen overheidsinstanties of hulpverleners), of

h)het binnen acht jaar voorafgaande aan het moment van toetsing onherroepelijk zijn veroordeeld van artikel 322 van het Wetboek van Strafrecht (verduistering in dienstbetrekking).

Met een veroordeling wordt gelijkgesteld een strafbeschikking en het voldoen aan voorwaarden ter voorkoming van strafvervolging als bedoeld in artikel 74, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Robin2548

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2019, 12:12:05
Het is een geregistreerde overtreding maar het blijft bij een overtreding. Daarmee verwacht ik niet dat dit tot een probleem leidt.

Ik weet niet of de onderstaande wetgeving er al doorheen is, maar dit zijn in principe de criteria.

Misschien een hele domme vraag, maar wat wordt er precies bedoelt met die wet? Dat is me namelijk niet helemaal duidelijk. En in hoeverre heeft dit invloed op mij?

Groeten Robin :)


Smitty

  • Hoofdagent Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 93
Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2019, 19:00:39
De enige die weet of het een probleem is, dat zijn de collega's die de screening doen. Het gaat niet alleen om de overtreding maar ook zeker om het verhaal wat jij erbij hebt. Ik zou je in ieder geval adviseren om het gewoon netjes te melden bij deel B bij je psychologisch gesprek, maar ook zeker bij aanvang van je screening tijdens het papierwerk én in het screeningsgesprek.

Mocht je het niet melden en ze komen er toch achter tijdens de screening, dan is het sowieso einde oefening. Beter te vaak aangeven dan niet aangeven.

Succes in ieder geval  998765
Alle berichten zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2019, 12:39:46
Misschien een hele domme vraag, maar wat wordt er precies bedoelt met die wet? Dat is me namelijk niet helemaal duidelijk. En in hoeverre heeft dit invloed op mij?

Groeten Robin :)

Dit komt uit een besluit waarin de Raad van State een advies geeft over de criteria waarin tijdens een BGO naar gekeken wordt. Zoals je ziet zijn er best wel wat zaken die je niet gehad mag hebben, maar een snelheidsovertreding hoort daar niet bij.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein