Solliciteren bij politie met justitiële documentatie

Auteur Topic: Solliciteren bij politie met justitiële documentatie  (gelezen 9260 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robin2548

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2019, 17:34:57
Dit komt uit een besluit waarin de Raad van State een advies geeft over de criteria waarin tijdens een BGO naar gekeken wordt. Zoals je ziet zijn er best wel wat zaken die je niet gehad mag hebben, maar een snelheidsovertreding hoort daar niet bij.

Goed nieuws dan. Bedankt voor het delen! Uiteraard ga ik het aangeven en alle vragen beantwoorden die het voortbrengt. Ik wil iedereen enorm bedanken voor alle hulp. Als er nog meer opmerkingen komen, lees ik die uiteraard heel graag! :)


David_99

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2021, 15:30:59
Aangezien dit de meest recente vraag is over het solliciteren bij de politie met justitiële documentatie hier mijn verhaal/vraag.

op 29 juni 2019 ben ik staande gehouden na een snelheidsovertreding van 60 km p/u te hard. Voor de context het was een lege 60 weg rond middennacht. ik had op dat moment exact 3 jaar mijn autorijbewijs zonder ooit enige (snelheid) overtreding om mijn naam te hebben. Op dat moment is mijn rijbewijs voor 2 maanden ingevorderd.

Op 5 februari 2021 dus ongeveer 1.5 jaar later heb ik mijn strafbeschikking te horen gekregen van de OVJ. Dit was 600 euro boete. Op dat moment liep ook een stageprocedeure bij de politie. Echter heb ik in tegenstelling tot het andere verhaal hier een negatief advies gekregen voor mijn BGO kort, deze geldt 2 jaar.

Dit betekend dat ik de komende 2 jaar sowieso geen BGO kort kan starten. Mij werd verteld dat bij de screening enkel en alleen naar de feiten van de overtreding worden gekeken en dat 'verzachtende' omstandigheden niet worden meegerekend. Ook werd mij verteld dat naarmate de tijd vorderde en ik niet opnieuw in aanraking met justitie kwam de kans op positief advies toenam. De redenen voor mijn negatieve BGO advies waren:
- gedragingen die niet in lijn stonden met normen en waarde politieorganisatie
-vermelding in justitiële documentatie

Mijn vraag is hierbij hoelang voordat de kans aannemelijk is dat ik een positief advies krijg? Een negatief advies op een BGO blijft namelijk 5 jaar lang geldig want betekend dat ik pas over 5 jaar weer zou kunnen solliciteren. Moet ik hiermee wachten tot de vermelding in justitiële documentatie vernietigd is? en geldt deze 5 jaar vanaf het moment van de overtreding of  van de uitspraak?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2021, 19:17:31
Deze had je zelf vrij eenvoudig kunnen zien:

Wanneer worden justitiële gegevens van overtredingen verwijderd?
  • 5 jaar na de einduitspraak of 5 jaar na het volledig betalen van een strafbeschikking;
  • 10 jaar na de einduitspraak of 10 jaar na het volledig voldoen van een strafbeschikking als er een vrijheidsstraf of een taakstraf is opgelegd;
  • 2 jaar na het overlijden van de persoon op wiens strafblad het feit staat.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


David_99

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2021, 13:39:08
Als ik dit toepas aan de hand van de gegeven criteria voor het negatieve screeningsadvies zou dit betekenen dat ik pas over 5 jaar zou kunnen solliciteren. dit is in tegenstelling met eerdere berichtgeving hier. Mijn vraag is dan: welke periode zou ik moeten aanhouden voordat de kans op een positief screeningsadvies voor BGO lang aannemelijk is? is dit de 5 jaar zodat de justitiële documentatie weg is? Of eerder zoals eerdere berichtgeving hier?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #14 Gepost op: 2 april 2021, 09:29:56
Wellicht off-topic en je hebt hier niets aan; maar ik vind het wel bijzonder dat je hiermee niet eens in aanmerking komt.
Ja het is veel te hard, Nee het is niet slim. Maar om je alleen op basis daarvan te diskwalificeren als politieagent voor een bepaalde termijn........  98uiye
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.