Kustwachtcentrum Den Helder bezig met testen P-2000.

Auteur Topic: Kustwachtcentrum Den Helder bezig met testen P-2000.  (gelezen 19189 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #30 Gepost op: 7 januari 2006, 13:43:49
Hoe kan nou een kustbrigade, die geen marifoon aan boord wil, nog zich wil conformeren aan het OPLAN-SAR een SAR unit worden. En waar leg je dan de grens, als kustwacht, hoe sorteer je al die kikkers uit de kruiwagen...Ze veranderen ook nog voordurend van vorm en gestalte. Je hebt als reddingsbrigade wel een status: dat is als "derden"  en "lokale eenheid". Zowiezo is het al onmogelijk om zowel onder de brandweer als onder de kustwacht te vallen, je kan geen twee heren dienen. De kustwacht en de brandweer zijn het nog steeds niet eens over wie nu de leiding heeft van SAR: de brandweer vindt dat zij de leiding heeft en de kustwacht de coördinatie, de kustwacht vindt dat zij de de leiding heeft én de coördinatie. De burgemeester heeft de wel de verantwoording op gemeentelijk ingedeeld gebied.
Je moet het niet willen én lokale brandweer eenheid te zijn én SAR unit, stel de OVD zegt we stoppen met de zoekaktie en de kustwacht zegt doorgaan!. Zit je mooi tussen twee vuren!

Henk


Ik snap niet hoe je erbij komt dat reddingsbrigades geen marifoon aan boord willen ???
Ook de opmerking dat wij steeds veranderen slaat echt helemaal nergens op.
 :o


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 7 januari 2006, 14:42:43
Ik snap niet hoe je erbij komt dat reddingsbrigades geen marifoon aan boord willen ???
Ook de opmerking dat wij steeds veranderen slaat echt helemaal nergens op.
 :o


Daar ging een eerdere discussie toch over, de conclusie was toen dat een marifoon voor kustbrigades niets was. Communicatie met de eigen post was voldoende.

Henk,
Voor alle duidlijkheid, jullie marifoon is heilig, aan de kust niet

De reddingsbrigades zijn verenigingen (net als HOGE) en daardoor is er geen garantie voor continuiteit als bij de KNRM. Niet ik beweer dat, maar de Kustwacht voert dat aan als argument om geen SARovereenkomst te sluiten met reddingsbrigades. Een overeenkomst met een berger is een overeenkomst met een bedrijf, daar is wel een continuïteitsgarantie. Bovendien zijn er dan strikte voorwaarden aan verbonden.

Een verandering is bv dat de reddingsbrigades hier afgelopen jaar ineens onder de brandweer zijn gaan vallen, stel dat je daar als kustwacht een kontrakt mee had :-X. Of dat de reddingsbrigade Huizen opgaat in de KNRM. Bovendien zijn de reddingsbrigades gebied (gemeente)  gebonden, de KNRM vaart daar waar de kustwacht het wil.

Henk


 


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #32 Gepost op: 7 januari 2006, 20:14:01
Een vereniging is toch ook wel te zien als een soort van bedrijf?

Alleen in het geval van hulp verlenende vereniging moet je goede afspraken hebben en goede garanties kunnen geven.... anders is het waardeloos...

Als een brigade bijvoorbeeld 's zomers op het strand dagelijks aanwezig is (betaalde krachten/vrijwilligers), dan zou het toch vreemd zijn om deze vereniging te negeren bij een hulpverlening?

Ik heb ook wel eens een drenkeling uit het water gevist, die eigenlijk voor de KNRM bedoeld was  ;D.... Je zit toch op het strand met dezelfde doelstelling... Het zou natuurlijk wel suf zijn als ik vanuit Den Helder naar Hoek van Holand moet voor een hulpverlening, omdat de kustwacht dat wil...

Misschien dat er in de toekomst een verbetering plaatsvindt, nu 'we' C2000-gelieerd zijn....

Groeten,
bAdemArk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 7 januari 2006, 20:54:25
Ik ben bang dat dat voorlopig eerder een belemmering is dan een voordeel. De brandweer is dan aan wie je gelieerd bent en dat is wat anders als de kustwacht. Zie de grote inzetten en miscommunicatie bij één brandende vrachtauto op de A27, de regio's zien al geen kans om onderling te communiceren op c2000, laat staan op landelijk niveau met de kustwacht (die nu nog niet eens over c2000 beschikt). Dit soort misstanden maak ik regelmatig mee op de Randmeren.

Nee, de kustwacht zal alleen contacten met reddingsbrigades aangaan als zij - net als bij de KNRM- de beschikking/zeggenschap krijgt over de eenheden. Dat houdt meer in als alarmeren. En de zeggenschap over een brandweer gelieerde zit er niet in. En één eensluidend universeel kontrakt voor alle reddingsbrigades ook al niet. Daarvoor zijn er te veel verschillen en REDNED ziet geen kans alle reddingsbrigades te vertegenwoordigen helaas. Dat zou wel een partij voor de kustwacht zijn, maar de KNBRD stelt zich op het standpunt dat brigades autonoom zijn en zij hen dus niet kan vertegenwoordigen.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 7 januari 2006, 21:03:00
Ik ben bang dat dat voorlopig eerder een belemmering is dan een voordeel. De brandweer is dan aan wie je gelieerd bent en dat is wat anders als de kustwacht. Zie de grote inzeten miscommunicatie bij één brandende vrachtauto op de A27, de regio's zien al geen kans om onderling te communiceren op c2000

Henk
Henk,dit heeft niets,maar dan ook werkelijk niets met miscommunicatie te maken.Dit heeft alles te maken met een onduidelijke melding,en dat er tegenwoordig iedereen een GSM schijnt te moeten hebben.Prachtig,maar laten ze nu maar eerst eens uitvinden waar ze rijden en waar ze zich bevinden.Dan krijg je een veel duidelijkere melding.Door die onduidelijke meldingen zoals vrijdagpchtend,krijg je dus dat er meerdere korpsen gaan rijden.Dit heeft niets met miscommunicatie te maken,dit is nu van het ergste uitgaan


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #35 Gepost op: 7 januari 2006, 21:25:33
Henk,dit heeft niets,maar dan ook werkelijk niets met miscommunicatie te maken.Dit heeft alles te maken met een onduidelijke melding,en dat er tegenwoordig iedereen een GSM schijnt te moeten hebben.Prachtig,maar laten ze nu maar eerst eens uitvinden waar ze rijden en waar ze zich bevinden.Dan krijg je een veel duidelijkere melding.Door die onduidelijke meldingen zoals vrijdagpchtend,krijg je dus dat er meerdere korpsen gaan rijden.Dit heeft niets met miscommunicatie te maken,dit is nu van het ergste uitgaan
Dat zou betekenen dat zoiets ook op een niet grens van regio's voor zou kunnen komen.

Dat er dus ook voor één brandende vrachtauto in het midden van Gooi- en Vechtstreek, op de Crailose weg bv:

5 tankautospuiten
2 schuimbluswagens 
1 HV
3 Dienstbusjes en
1 OVD

zouden kunnen staan?

mmm.

oke, als dat zo is heeft het niets met regio's te maken.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 7 januari 2006, 21:34:11
Dat zou betekenen dat zoiets ook op een niet grens van regio's voor zou kunnen komen.

Dat er dus ook voor één brandende vrachtauto in het midden van Gooi- en Vechtstreek, op de Crailose weg bv:

5 tankautospuiten
2 schuimbluswagens 
1 HV
3 Dienstbusjes en
1 OVD

zouden kunnen staan?

mmm.

oke, als dat zo is heeft het niets met regio's te maken.

Henk
 



 
Zodra je te maken hebt met een snelweg,heb je al snel te maken met regiogrens overschrijdende inzetten.Zeker als daar zeer onduidelijke meldingen gedaan worden.Als op de AC een kant en klare meldin binnen komt,kunnen ze daar zeer gericht op allarmeren.Het is  bijna wekelijks dat het misgaat op of de A27 of op de A1,omdat ze niet exact weten waar het is gebeurt.De collega,s van brw Laren en Baarn zullen dat direct beamen,het is bij ons helemaal duidelijk van wie welk stuk snelweg is het staat zelfs op kaart.En bij wie welk stuk snelweg tot verzorgingsgebied behoort.Maar komen er zeer onduidelijke meldingen,ja dan gaan ze meer allarmeren dan nodig.Alleen maar om zeker te zijn dat de hulp op tijd terplaatse is,maar dan kan het voor komen dat er een rij voertuigen terplekke staan


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 7 januari 2006, 22:00:56
Ik zou mij kunnen voorstellen dat één van de regio's zijn eenheden terugtrekt, ook al zou het een paar meter binnen zijn grondgebied kunnen zijn. Een van de doelstellingen van de kustwacht is het doelmatig inzetten van menskracht en middelen. Hoe en waarom dit bij de brandweer ook de gewoonte is, dit lijkt me daar geen voorbeeld van.

Als je daarbij de schuld bij de melder legt en er geen oplossing voor bij je eigen organisatie zoekt, telt het zelfs niet als leermoment.
De kustwacht ziet het al helemaal voor zich: de boten van Blaricum, Almere, Huizen, Naarden en Marken allemaal naar één omgeslagen zeilboot. Gestuurd door de brandweer.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 7 januari 2006, 22:06:17
Ik zou mij kunnen voorstellen dat één van de regio's zijn eenheden terugtrekt, ook al zou het een paar meter binnen zijn grondgebied kunnen zijn. Een van de doelstellingen van de kustwacht is het doelmatig inzetten van menskracht en middelen. Hoe en waarom dit bij de brandweer ook de gewoonte is, dit lijkt me daar geen voorbeeld van.

Als je daarbij de schuld bij de melder legt en er geen oplossing voor bij je eigen organisatie zoekt, telt het zelfs niet als leermoment.
De kustwacht ziet het al helemaal voor zich: de boten van Blaricum, Almere, Huizen, Naarden en Marken allemaal naar één omgeslagen zeilboot. Gestuurd door de brandweer.

Henk


Uiteraard wordt er zo snel mogelijk afgeschaald,en gaat er materieel weg wat niet nodig is.Tenzij het verzoek van een OVD is om nog even te blijven ivm water.
Er is bij ons diverse malen gekeken hoe het kwam dat er zoveel voertuigen terplaatse waren,en dan kom je op 1 conclussie uit.Verkeerde melding  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 7 januari 2006, 22:36:08
Uiteraard wordt er zo snel mogelijk afgeschaald,en gaat er materieel weg wat niet nodig is.Tenzij het verzoek van een OVD is om nog even te blijven ivm water.
Er is bij ons diverse malen gekeken hoe het kwam dat er zoveel voertuigen terplaatse waren,en dan kom je op 1 conclussie uit.Verkeerde melding  ;)

Ik heb wel eens beelden gezien (>10 jaar geleden) van een vrachauto in brand op de A58 bij een tankstation in de buurt van Heinkeszand waar zich wel 4 korpsen op stuk beten....... allemaal hadden ze te weinig water om hem helemaal uit te krijgen  ;D ;)