Kustwachtcentrum Den Helder bezig met testen P-2000.

Auteur Topic: Kustwachtcentrum Den Helder bezig met testen P-2000.  (gelezen 19041 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 5 januari 2006, 18:51:18
Dit is al een stuk beter als wat je af en toe doorkrijgt van de AC. Bij het audiofragment van Henk in een ander topic was ook zoiets, het betrof een man over boord van een catamaran, en de AC piepte met een omgeslagen catamaran... Het zijn details, maar toch van belang  ;)

Maar wat vind je van een prio 1 zonder spoed... :o


Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #21 Gepost op: 5 januari 2006, 19:22:47
Zouden ze ook reddingsbrigade's gaan alarmeren in de toekomst? Dit is geen KNRM-station.

Nogmaals let niet op de codes:

1735092 10:18:23 05-01-06 GROUP STATION ANDIJK, ,P Kustwachtcentrum Den Helder  
1735091 10:18:23 05-01-06 GROUP STATION ANDIJK, ,P Kustwachtcentrum Den Helder  


Groeten Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 5 januari 2006, 22:17:34
Dat is reddingsbrigade 't Span als ik het goed heb.

Dit staat op hun site, http://home.planet.nl/~tspan000/
Citaat
Reddingsbrigade 't Span
is 24 uur per dag, 7 dagen per week, en 52 weken per jaar inzetbaar. Alarmering gaat via het Kustwachtcentrum (Den Helder Rescue), marifoon noodkanaal 16, of via de alarmcentrale (AC) 112.

en
Citaat
Elk bemanningslid beschikt over een alarm ontvanger (pieper). Bij een alarmmelding vaart de reddingsboot tussen de 5 en 10 minuten uit.

Ik weet niet in hoeverre hun site bijgehouden wordt, maar blijkbaar worden ze nu ook de kustwacht geallarmeerd. Ik vind het wel raar dat reddingsbrigades niet op de site van de kuswacht als partners zijn aangegeven. Ze zijn niet allemaal partner, maar enkele wel toch?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2006, 22:29:34
Maar wat vind je van een prio 1 zonder spoed... :o


Henk

Dat was me nog nieteens opgevallen  ;D


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #24 Gepost op: 6 januari 2006, 09:41:33
Ze bedoelen dat de meldingen doorgegeven kunnen worden via mar.kanaal 16 of via 112. De alarmering gebeurd momenteel door RAC Alkmaar. Zie onderstaande melding:

HV 2 WTR IJSSELMEER AND boot vast op de kreupel 't span en bernadine
2005-10-15 14:31:07 - Details
Monitor boothuis reddingsboot 't Span Andijk

HV 2 WTR IJSSELMEER AND boot vast op de kreupel 't span en bernadine
2005-10-15 14:31:07 - Details
Reddingsboot 't Span Andijk

HV 2 WTR IJSSELMEER AND boot vast op de kreupel 't span en bernadine
2005-10-15 14:31:07 - Details
Monitorcode Rac Alkmaar

Groeten Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #25 Gepost op: 6 januari 2006, 16:28:59
Ik vind het wel raar dat reddingsbrigades niet op de site van de kuswacht als partners zijn aangegeven. Ze zijn niet allemaal partner, maar enkele wel toch?

Er zijn geen convenanten met reddingsbrigades (OPPLAN SAR)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 6 januari 2006, 17:30:49
Ze bedoelen dat de meldingen doorgegeven kunnen worden via mar.kanaal 16 of via 112. De alarmering gebeurd momenteel door RAC Alkmaar. Zie onderstaande melding:

HV 2 WTR IJSSELMEER AND boot vast op de kreupel 't span en bernadine
2005-10-15 14:31:07 - Details
Monitor boothuis reddingsboot 't Span Andijk

HV 2 WTR IJSSELMEER AND boot vast op de kreupel 't span en bernadine
2005-10-15 14:31:07 - Details
Reddingsboot 't Span Andijk

HV 2 WTR IJSSELMEER AND boot vast op de kreupel 't span en bernadine
2005-10-15 14:31:07 - Details
Monitorcode Rac Alkmaar

Groeten Mark. ;)


Ja, dat begreep ik, daarom zei ik ook dat ik niet weet in hoeverre de site bijgehouden wordt. Misschien worden ze nu wel door de kustwacht geallarmeerd dmv P2000, maar staat dat nog niet op de site.
Ik zou niet weten hoe die allarmering anders te verklaren is ???
Er zijn geen convenanten met reddingsbrigades (OPPLAN SAR)
Dat vind ik best raar eigenlijk. Enkele bergers worden wel in het convenant opgenomen, bijv. BST (Bergings- en Sleepdienst Theunisse)- Dintelsas maar reddingsbrigades niet ???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #27 Gepost op: 6 januari 2006, 23:06:24
SAR regelingen komen voort uit SOLAS verantwoording van de nederlandse staat. Wat betreft inzet, opkomst en veiligheid van betrokkenen heeft deze dan ook haar (al is het alleen maar morele) verantwoording.
Waarschijnlijk ga ik nu eenhoop mensen op hun ziel trappen maar persoonlijk denk ik dat de reddingbrigades hierin niet thuishoren gelijk aan andere non-dessignated units die ad-hoc hulp kunnen verlenen zoals verwoord in het OPPLAN SAR.
In de meeste gevallen staan er mijns inziens (en hierin sta ik niet alleen) teveel goedwillenden aan de ruif.

Kees  8)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #28 Gepost op: 7 januari 2006, 11:04:36
SAR regelingen komen voort uit SOLAS verantwoording van de nederlandse staat. Wat betreft inzet, opkomst en veiligheid van betrokkenen heeft deze dan ook haar (al is het alleen maar morele) verantwoording.
Waarschijnlijk ga ik nu eenhoop mensen op hun ziel trappen maar persoonlijk denk ik dat de reddingbrigades hierin niet thuishoren gelijk aan andere non-dessignated units die ad-hoc hulp kunnen verlenen zoals verwoord in het OPPLAN SAR.
In de meeste gevallen staan er mijns inziens (en hierin sta ik niet alleen) teveel goedwillenden aan de ruif.

Kees  8)

Je trapt mij niet op mijn staart, maar ik vindt dus wel dat op zijn minst de kustbrigades thuis horen onder het kwc.
Zodra het kwc gaat alarmeren krijg je de situatie dat de brigade gewoon op de post zit en de KNRM langs vaart omdat zij gealarmeerd zijn voor een afgedreven luchtbedje.
Of dat de KNRM een s.o. heeft die over het strand naar een ambulance gebracht moet worden.
En in deze regio staan niet zoveel mensen aan de de ruif, er zijn duidelijke protocollen n taakomschrijvingen die bijna jaarlijks worden geevalueerd


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 7 januari 2006, 13:17:27
Je trapt mij niet op mijn staart, maar ik vindt dus wel dat op zijn minst de kustbrigades thuis horen onder het kwc.
Zodra het kwc gaat alarmeren krijg je de situatie dat de brigade gewoon op de post zit en de KNRM langs vaart omdat zij gealarmeerd zijn voor een afgedreven luchtbedje.
Of dat de KNRM een s.o. heeft die over het strand naar een ambulance gebracht moet worden.
En in deze regio staan niet zoveel mensen aan de de ruif, er zijn duidelijke protocollen n taakomschrijvingen die bijna jaarlijks worden geevalueerd

Hoe kan nou een kustbrigade, die geen marifoon aan boord wil, nog zich wil conformeren aan het OPLAN-SAR een SAR unit worden. En waar leg je dan de grens, als kustwacht, hoe sorteer je al die kikkers uit de kruiwagen...Ze veranderen ook nog voordurend van vorm en gestalte. Je hebt als reddingsbrigade wel een status: dat is als "derden"  en "lokale eenheid". Zowiezo is het al onmogelijk om zowel onder de brandweer als onder de kustwacht te vallen, je kan geen twee heren dienen. De kustwacht en de brandweer zijn het nog steeds niet eens over wie nu de leiding heeft van SAR: de brandweer vindt dat zij de leiding heeft en de kustwacht de coördinatie, de kustwacht vindt dat zij de de leiding heeft én de coördinatie. De burgemeester heeft de wel de verantwoording op gemeentelijk ingedeeld gebied.
Je moet het niet willen én lokale brandweer eenheid te zijn én SAR unit, stel de OVD zegt we stoppen met de zoekaktie en de kustwacht zegt doorgaan!. Zit je mooi tussen twee vuren!

Henk