Kustwachtcentrum Den Helder bezig met testen P-2000.

Auteur Topic: Kustwachtcentrum Den Helder bezig met testen P-2000.  (gelezen 19166 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #80 Gepost op: 4 maart 2006, 14:42:57
Zowel KWC als RAC Rijnmond gaan dus de KNRM allarmeren? Het wordt dus niet overgedragen aan het KWC?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #81 Gepost op: 4 maart 2006, 14:47:54
Het KWC gaat in eerste instantie alarmeren en is volledig bevoegd.

Bij een 112 melding als het echt nood is, dan mag GMK Rijnmond rechtstreeks alarmeren. Anders moeten zij toestemming hebben van de schipper of het KWC.

Gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #82 Gepost op: 4 maart 2006, 14:50:21
Enige waar ik echt benieuwd naar ben is hoe het hele systeem inclusief de afhandeling van incidenten verloopt bij een voorjaarsstorm met een drukke Pinksteren.  ::)

Kees


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #83 Gepost op: 4 maart 2006, 14:55:16
Jajaja, das een hele goeie!

Dan hebben ze te weinig mannen aan de knoppen denk ik.  Of ze schuiven wat werk af naar de Regiomeldkamers om het KWC te ontlasten. :P

Jij hebt er geen werk meer aan Kees :'(, moeten jullie elke keer het KWC bellen als je een boot nodig hebt?

gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #84 Gepost op: 4 maart 2006, 15:00:44
Ja, dat is dus de bedoeling Paul, nog een weekje dubbel en dan is het bellen geblazen of als de telefoon niet werkt een roepje via de middengolf of zo want zoiets is natuurlijk niet voorzien  ::) (misschien hebben we er dus nog wel meer werk aan in de toekomst, zeker als de prioriteit van een melding wijzigd of vervalt etc.)
Overigens ziet het er naar uit dat de alarmeringszender op post Ouddorp in functie blijft voor kontakt met de reddingsbrigade  :)

Kees  8)


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #85 Gepost op: 4 maart 2006, 15:06:04
Ok dat is dus weer minder, jullie krijgen ook geen lichtkrant zeker. En als je de reddingboot hoort inmelden weet je pas wat er gaande is, of belt het KWC als ze een boot allarmeren. Kijk jij hebt nog je eigen "hobby"pager maar de overige collega's misschien niet.

Werkt lekker als als je eerst moet gaan bellen..

Dat van die zender had ik al vernomen, is op zich wel prettig, heeft de ORB toch nog contact met jullie. Maar jullie mogen wel de meldingen afhandelen kwa radioverkeer?

gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #86 Gepost op: 4 maart 2006, 16:11:16
Jij snapt het niet,als de centralist bezig is met een woningbrand met slachtoffers.En hij krijgt die melding van dat bootje wat op de wal dreigt te lopen.Gaat die melding van die woningbrand ten alle tijden voor.Een centralist zal dat bootje in de wacht zetten,en pas gaan alarmeren op het moment dat hij/zij daar tijd voor heeft en dat kan een 5 minuten duren.
En dan kan de kustwacht toch echt even wachten  ::)

Nee, Peter, zou het mogelijk kunnen zijn dat jij iets niet snapt?
En dat iemand iets wél begrijpt (snapt) maar het toch niet met je eens is?

Als een centralist op de RAC het te druk heeft om een reddingsboot te alarmeren, zouden al die meldingen natuurlijk te zien moeten zijn. Die gaan namelijk ook over P2000 tegenwoordig.

Wat snap ik hier niet?

Citaat
0703306 17:51:11 28-02-06 GROUP Pr 3 MUIDEN Dienstverlening/reddingsbrigade/geen spoed BRW Naarden (Reddingsbrigade)
0703306 17:35:39 28-02-06 GROUP Pr 3 MUIDEN Dienstverlening/reddingsbrigade/geen spoed BRW Naarden (Reddingsbrigade)

--------------------------------------------------------------------------------
 
0704728 14:47:28 28-02-06 ALPHA als je tijd hebt bel even meldkamer zonder spoed BRW Gooi en Vechtstreek

Hieruit blijkt dat er géén Huizen in de brand waren rond de tijd van alarmering en ook zijn er geen beknellingen bekend. Hoogstens zit ie met Alpha aan z'n oor. Wel blijkt dat het RAC na 16 minuten geen response geheel volgens protocol keurig nog een keer alarmeert. Je moet daar de tijd die de melding op het RAC is blijven liggen bij op tellen, kom je op 21 minuten na de melding meldt het eerste bemanningslid zich op 16, die nog 10 minuten op het tweede bemanningslid moet wachten en vervolgens na een iets meer dan een half uur uitvaart.

En Kees,
Nog de brandweer, nog het kustwachtcentrum hebben genoeg capacteit om als het echt hommeles wordt de zaken goed aan te pakken. Tijdens een sneeuwbui gaat het al niet helemaal goed en de kustwacht zegt zelf niet meer als 4 kleine meldingen per minuut aan te kunnen met maximaal 9 lijnen, waaronder ook de uitgaande.
Op een zekere hemelvaartsdag legde een fietser die de marifoon pakte van een op de dijk lek geslagen zeilboot daarnaast ook moeiteloos gedurende een half uur het noodverkeer van 16 plat. "Help die man toch, z'n bootje gaat helemaal stuk!. Alle telefoonlijnen lagen plat en communicatie was pas weer mogelijk toen de storm was gaan liggen en de puntjes op de Ï moesten worden gezet. "

Ik ben bang Kees dat dit vandaag nog niets veranderd is. Ook c2000 zal dan plat liggen voor de reddingsbrigades ben ik bang. In die omstandigheden hebben de centralisten het zeker te druk om zich met tweederangs waterdingen te bemoeien.

Henk

PS Tijdens één van mijn bezoeken daar had de kustwacht z'n handen vol aan één melding van een depressieve jongen die mogelijk van een veerpont zou zijn afgesprongen. Met z'n vieren druk aan het bellen, loggen, computeren (mogelijke drift) en het radioverkeer aan het voeren met de reddingsboten. Daar kan niet veel meer bij dacht ik toen. Er kunnen nog twee van huis worden geroepen maar dan is het op.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #87 Gepost op: 4 maart 2006, 19:05:17
Oja,ik was even vergeten dat Henk altijd gelijk heeft.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #88 Gepost op: 4 maart 2006, 19:50:11
Oja,ik was even vergeten dat Henk altijd gelijk heeft.
Niet meer vergeten hoor Peter ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #89 Gepost op: 4 maart 2006, 19:57:18
Oja,ik was even vergeten dat Henk altijd gelijk heeft.

Waarlijk een heel sterk weerwoord. Eigenlijk beweer ik niets. Ik beschrijf alleen wat ik geobserveerd heb. Ik zie geen aanwijzingen voor verzachtende omstandigheden om die melding 5 minuten te laten liggen. 

Als ik in voorkomende gevallen wel wat beweer en geen gelijk heb geef ik dat moeitloos toe.

Er zijn alleen argumenten voor nodig en geen verwijten dat ik het niet snap.

Henk