De overheid moet de wet en regelgeving omtrent AED's aanscherpen!

Auteur Topic: De overheid moet de wet en regelgeving omtrent AED's aanscherpen!  (gelezen 6661 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AEDmaster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • AEDmaster is meer dan alleen een webshop.
    • AED master; naast AED's ook trainers. Enkel AED merken met FDA en CE keurmerk.
Tegenwoordig hoor je steeds vaker iets over AED's. Ik denk dat wij wel kunnen stellen dat eigenlijk iedereen wel weet wat een AED is. Dit is natuurlijk, ten opzichte van 10 jaar geleden, een enorme vooruitgang. Toch moet u niet zomaar een AED kopen.

Wij merken dat, door bovenstaande ontwikkeling, dat de markt overspoelt wordt met verschillende AED aanbieders en ook veel verschillende AED merken. Niet alle AED's beschikken tegenwoordig over de juiste keurmerken. Een keurmerk waar een AED over moet beschikken is het FDA keurmerk of de CE markering. Beide zijn in Nederland geldig. Als een AED niet over één van deze keurmerken beschikt dan loopt het slachtoffer onnodig risico en zou het kunnen sterven.

Daarnaast heeft elke fabrikant weer haar eigen ''unique sellingpoints''. Dit om toch onderscheidend te zijn, maar hierdoor ontstaan steeds grotere verschillen tussen de AED's. Je ziet het terug in de vormgeving, het kleurgebruik en de werking. Door deze punten wordt alles onduidelijker en weet een ongetrainde AED bediener onmogelijk wat hij of zij in een noodsituatie moet doen.

Daarom pleiten wij ervoor dat elk AED merk, op de Nederlandse markt, aan bepaalde eisen moet voldoen. Net zoals dit voor een brandblusser geldt. Iedereen weet hoe een brandblusser er uitziet en hoe deze gebruikt moet worden.

Wij proberen dit om verschillende manieren, bij de overheid onder de aandacht te brengen, maar dit kunnen wij niet alleen. Daarom zijn wij op zoek naar originele ideeën en hopen op jullie bijdrage!

Uiteindelijk is de AED er om levens mee te redden!!


Een AED kopen voor reanimatiecursus? Of een vraag over AED ?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1 Gepost op: 6 december 2019, 14:03:50
Wij merken dat, ...
Daarom pleiten wij ervoor ...
Wij proberen dit ...
 Daarom zijn wij op zoek ...

Wie is wij?


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 6 december 2019, 15:29:38
Nogal een stelling dat mensen overlijden door foute AED's. Overlijden aan een hartstilstand is 1 ding, maar met overlijden aan een slechte AED leg je de schuld ineens bij het apparaat, dus zonder ingrijpen en zonder AED had de patiënt het overleeft?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 6 december 2019, 15:33:09
Ik dacht trouwens dat het ce keurmerk alleen maar iets zegt over of een apparaat veilig is om te gebruiken. Dus je jezelf er niet zomaar aan kunt elektrocuteren, of brand kan veroorzaken. Ben niet op de hoogte van het feit dat het ce keurmerk iets zegt over de correcte werking van het apparaat. (ik heb bijvoorbeeld een ce gekeurde muggenverjager gehad, wel ce gekeurd, maar verjaagd geen muggen.)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #5 Gepost op: 6 december 2019, 16:07:20
Ergens bekruipt mij het gevoel dat je door bepaalde 'eisen' te stellen, de goedkopere concurrentie monddood wilt maken.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook belangrijk dat een apparaat veilig is en doet wat het hoort te doen, maar daar zeggen de door jou genoemde keurmerken niets over (zie voorbeeld Ir. Auditor). Kun je onderbouwen dat er mensen meer schade hebben opgelopen door het gebruik van een 'niet gekeurde' AED? Indien je dit niet kunt onderbouwen, is iets doen dan niet beter als niets doen?

Waar ik vind dat men wel naar moet kijken is:
- Is het veilig voor de gebruiker ? (niet zelf geschokt worden)
- Zitten er voldoende veiligheidsmechanismen in voor het slachtoffer (bijv alleen schokken bij fibrilatie) ?

Daarnaast vind ik concurrentie en unique sellingpoints wel belangrijk, dit zorgt ervoor dat fabrikanten zich kunnen onderscheiden en daarmee een monopoliepositie voorkomen. Ook kan de prijs daardoor gedrukt worden.
Overigens vind ik het wel meevallen qua verschillen in bediening, ik heb al diverse soort en en merken gebruikt en de hoofdlijn is overal hetzelfde.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #6 Gepost op: 6 december 2019, 16:16:19
Wij is waarschijnlijk Jeroen van https://www.aedmaster.nl/
Als dat zo is moet hij eerst eens naar zijn eigen toko kijken want daar zie ik ook veel verschillende modellen in verschillende kleuren ;-)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 6 december 2019, 18:00:32
Waar wel wat meer aandacht voor mag komen in opleidingen  is volautomatische AED's (daar hoef je niet op een knop te drukken om de schok toe te dienen)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 6 december 2019, 23:10:26
Nogal een stelling dat mensen overlijden door foute AED's. Overlijden aan een hartstilstand is 1 ding, maar met overlijden aan een slechte AED leg je de schuld ineens bij het apparaat, dus zonder ingrijpen en zonder AED had de patiënt het overleeft?

Ik ben ook benieuwd. Deze uitspraak kun je niet zomaar doen, maar moet onderbouwd worden met bewijs. Verder vind ik het bijzonder dat een retailer dit benoemt terwijl deze retailer kwalitatief zeer verschillende AED's verkoopt met verschillende trackrecords m.b.t. recalls.

Bijzonder...
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #9 Gepost op: 6 december 2019, 23:32:29
Ook ik kan me er niet in vinden. Er zijn veel goede ontwikkelingen op de AED markt. Van goedkoper worden (waardoor de drempel om te kopen lager is) tot aeds die analyseren tijdens de BLS.

Iedere verkoper zoekt iets om zijn verkoopswijze te verklaren en die van anderen af te keuren. Van een levensduur tot maximaal 10 jaar, omdat de garantie dan verkopen zou zijn (veel aeds hebben niet eens een garantieperiode van 10 jaar. En waarom zou hij na garantie niet meer goed werken?). Tot een CE keur die ontbreekt (lees even wat dit keurmerk inhoud, de Chinezen hebben overigens ook een nagenoeg exact dezelfde CE keurmerk). Straks gaan we nog klagen over dat de kleuren het zelfde moeten zijn.

Van alle regels slaan we denk ik een beetje door. Die dingen zijn levensreddend dus laten we zorgen dat er zo veel mogelijk van in Nederland beschikbaar blijven. Als zijn ze 11 of wat mijn part 15 jaar oud.... Als ze maar goed werken!