Welke thermometer

Auteur Topic: Welke thermometer  (gelezen 7522 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Gepost op: 13 december 2019, 20:46:50
Welke thermometer is het meest geschikt voor de ehbo tas? De door het RK gehanteerde model kan niet gebruikt worden bij buitentemperaturen <10°C .
Het is ook fijn om iets van een meting te hebben bij onderkoeling dus een thermometer die bij 34 °C begint, lijk me ook niet zo handig...
Suggesties voor merk/model?
Moet uiteraard een oorthermometer zijn.




RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1 Gepost op: 14 december 2019, 11:21:52
Welke thermometer is het meest geschikt voor de ehbo tas? De door het RK gehanteerde model kan niet gebruikt worden bij buitentemperaturen <10°C .
Het is ook fijn om iets van een meting te hebben bij onderkoeling dus een thermometer die bij 34 °C begint, lijk me ook niet zo handig...
Suggesties voor merk/model?
Moet uiteraard een oorthermometer zijn.

Over welk model heb jij het? De Braun IRT6530?

Daarbij, een oorthermometer is niet heel betrouwbaar en geeft enkel een indicatie. Bij een buitentemperatuur van minder dan 10 graden is een oortemperatuur helemaal onbetrouwbaar.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 17 december 2019, 20:50:45
Opzich hoeft een thermometer ook niet heel betrouwbaar te zijn binnen de eerste hulp.
Het enige dat je echt moet weten is, of iemand:
-Onderkoeld is (<36)
-Een normale lichaamstemperatuur heeft
-Een te hoge lichaamstemperatuur heeft. (>38)

Wat dat betreft is de precieze nauwkeurigheid niet zo heel belangrijk, je EHBO handelingen zullen bij 35,9 niet heel anders zijn dan bij 36,1 dus of een thermometer dat onderscheid moet maken?


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #3 Gepost op: 17 december 2019, 21:23:24
Tja, die oorthermometer...dat is nu éénmaal de richtlijn voor ons lekenhulpverleners (RK in dit geval). Neem je een andere thermometer, dan zou je eigenlijk rectaal moeten meten en dat is natuurlijk geen optie voor leken.

Jullie hebben helemaal gelijk hoor, dat de meting niet heel precies hoeft.
Wat je inderdaad wilt weten, of er sprake is van oververhitting, normale temp of juist onderkoeling en dan liefst ook nog of het een lichte of ernstige onderkoeling is. Niet meer en niet minder. Maar met een thermometer die er bij <10 C al mee uitscheidt, kom je niet zo ver...


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #4 Gepost op: 17 december 2019, 22:50:55
Je uiteindelijke doel is om de eerste opvang van de patiënt te doen als ehbo'er. Bij iemand met symptomen van onderkoeling is de opvang hierop al ingesteld. Een standaard controle via oorthermometer is daarnaast een goede aanvulling. Verbeter mij als ik verkeerd zit, maar als de patiënt niet naar een warme omgeving kan worden verplaatst, dan is het zoiezo een taak voor de ambu. Een meting van temperatuur heeft weinig meerwaarde aangezien je de patiënt dan al zo goed mogelijk warm houdt. Indien de patiënt wordt verplaatst naar een warme omgeving, dan is de werking van de thermometer geen issue meer.

Bij een meting onder de 34 graden zal de thermometer waarschijnlijk 'low' geven. Voor de eerste opvang zal het voor de ehbo geen verschil maken of het nou 35 of 33 graden is. Kijk naar de symptomen van de patiënt. Indien deze symptomen van onderkoeling aangeeft dan is deze niet gereed om op vrije voeten weg te gaan - ondanks de gemeten temperatuur -.

Daarnaast heeft uitgewezen dat een te hoge temperatuur door inspanning niet goed te meten is met een oorthermometer. En hoewel ik het nut van het meten van de temperatuur niet wil wegmoffelen.... is het meten dan wel zo belangrijk voor ehbo? Rectaal meten, afgezien dat het niet mag volgens de richtlijn, is in mijn ogen daarom ook uit den boze.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #5 Gepost op: 17 december 2019, 23:52:09
Nog even ter aanvulling: De oorthermometer die ik in het ziekenhuis gebruik kan 'slechts' tot 33-43 graden. Een bereik omgevingstemperatuur van 16 tot 33 graden. Nu is dit binnen de muren. Maar geeft wellicht wel een indicatie voor jou wensen. Oh.. en hij kost rond de 300 euro ;)

* daarbij komt.. vergelijken met rectaal terwijl menig ziekenhuis - ook op de SEH - het tympanisch doet, is wat raar....
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 18 december 2019, 08:50:27
Opzich zijn in de EHBO de thermometers een goede toevoeging, zolang je ze maar simpel gebruikt.

Bijvoorbeeld tijdens een marathon, worden mensen onwel, meet de thermometer >36 graden, dan niet in de isolatiedekens inpakken. Om scenario's zoals in Amsterdam te voorkomen, waar iemand met een hitteberoerte werd ingepakt in dekens.