Verkeersregelaar(s) op motor

Auteur Topic: Verkeersregelaar(s) op motor  (gelezen 16148 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #10 Gepost op: 23 december 2019, 23:46:46
Jouw relaas klopt, als het gaat om de opsporende taak en handhavende taak. Maar tijdens de opleiding zowel bij de KMar als Politie is de lesstof dat het daadwerkelijke verkeer regelen gebeurd met de voetjes op de grond naast het voertuig. De enige uitzondering is het geven van een stopteken met de hand vanaf de motor, al zou het mij niet verbazen dat dit bij de intrede van de stopmatrix op een motor ook is geschrapt. Het artikelnummer moet ik je even schuldig blijven daar ik niet thuis ben en bij mij documentatie kan.
Zoals je hierboven ziet heb ik wat artikelen gezocht, maar kon bijzonder weinig vinden. Het staat ook lekker verspreid, over een wet/regelgeving of 5.

Doe mij eerst een plezier en lees de CROW boeken van 96a/b*) tevens het besluit IM**) eens door?
*) hierin staan meerdere figuren waarbij gebruik wordt gemaakt van het voertuig om een weg af te sluiten tbv de werkzaamheden. Maar hierin staat ook dat men het voertuig gebruikt bij de opbouw van een stationaire afzetting als tijdelijke barrière om een eigen veilig werkgebied te verkrijgen.
**) Hierin staat dat in het geval van IM de daartoe aangewezen personen hun voertuig mogen gebruiken als fysieke afzetting.
Ja; van voertuigen met klein actieraam tot botsabsorber, in het CROW worden voertuigen gebruikt als afzetting. Echter had ik het over 'burgervoertuigen' zonder opbouw, zoals ik in onderstaande serie van quotes benoemd zie worden. Een motor van een verkeersregelaar is nooit hetzelfde als de voertuigen die jij rijdt en gebruikt. Dat is waar ik op doel met mijn reactie "Een voertuig kan niet zomaar als afzetmiddel worden gebruikt".

Maar ja...als je af en toe vlak voor de wielrenners bij een kruispunt aan komt, kun je soms niet veel anders, dan je motor "er voor gooien"
Dit is een overtreding art. 5 WvW en dus ten aller tijde verboden. Maar iets wat ik hier in het verleden vaker heb gelezen is dat men denkt dat het gebruik van een voertuig verkeerregelen is. Echter het gebruiken van het voertuig als afzetmiddel is gewoon toegestaan mits het gebeurt zonder overtreding art. 5 WvW.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #11 Gepost op: 24 december 2019, 08:41:07
Citaat
Artikel 58a BABW
(...)
4.
Aanwijzingen als bedoeld in artikel 82, eerste lid, van het RVV 1990, worden voor zover het betreft verkeersregelaars niet zijnde weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat, niet gegeven vanaf een motorrijtuig of, voorzover het betreft verkeersregelaars niet zijnde transportbegeleiders of weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat, vanuit een motorrijtuig.

5.
Onverminderd het vierde lid, geven transportbegeleiders of weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat vanuit een motorrijtuig geen aanwijzingen als bedoeld in artikel 82, eerste lid, van het RVV 1990, op wegen onder beheer van het Rijk of op kruispunten gelegen op andere wegen.

Citaat
Artikel 82 RVV
1. Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door:
a. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren,
b. de militairen van de Koninklijke Marechaussee voor zover niet behorend tot de in onderdeel a bedoelde ambtenaren,
c. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersregelaars, en
d. de personen die optreden tijdens de praktijklessen of het praktijkexamen in het kader van een opleiding tot verkeersregelaar of een cursus voor verkeersregelaars, voor de duur van deze praktijklessen of dit praktijkexamen en voor zover gebruik wordt gemaakt van de bij ministeriële regeling voor verkeersregelaars voorgeschreven kleding.

2. Bij het geven van aanwijzingen door middel van gebaren worden, voor zover mogelijk, de in bijlage II vastgestelde aanwijzingen gegeven.
(...)

Artikel 58a BABW vindt alleen toepassing op verkeersregelaars en transportbegeleiders. Politie en KMAR mogen wel vanaf de motor of vanuit een voertuig aanwijzingen geven.



HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #12 Gepost op: 24 december 2019, 15:30:46
Ja; van voertuigen met klein actieraam tot botsabsorber, in het CROW worden voertuigen gebruikt als afzetting. Echter had ik het over 'burgervoertuigen' zonder opbouw, zoals ik in onderstaande serie van quotes benoemd zie worden. Een motor van een verkeersregelaar is nooit hetzelfde als de voertuigen die jij rijdt en gebruikt. Dat is waar ik op doel met mijn reactie "Een voertuig kan niet zomaar als afzetmiddel worden gebruikt".
Dat is dus niet waar, wanneer ik met mijn personenauto bij een afzetting kom die ik die dag moet beheren mag ik deze als buffer neerzetten zodat ik op veilige manier een verkeershek op de weg kan zetten. Dat ik er zelf een losse pit op zet hoeft niet eens.
Zelfde geld voor die VKR die met zijn personenauto bij een IM komt en die van de leiding aldaar de weg moet afsluiten en afsluiting beheren.

Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #13 Gepost op: 25 december 2019, 13:40:25
Dat is dus niet waar, wanneer ik met mijn personenauto bij een afzetting kom die ik die dag moet beheren mag ik deze als buffer neerzetten zodat ik op veilige manier een verkeershek op de weg kan zetten. Dat ik er zelf een losse pit op zet hoeft niet eens.
Zelfde geld voor die VKR die met zijn personenauto bij een IM komt en die van de leiding aldaar de weg moet afsluiten en afsluiting beheren.

In het kader van IM/REVI zou je dat kunnen doen, maar na 30 minuten zal het toch naar CROW 96a/b moeten worden omgebouwd.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #14 Gepost op: 25 december 2019, 15:27:03
In het kader van IM/REVI zou je dat kunnen doen, maar na 30 minuten zal het toch naar CROW 96a/b moeten worden omgebouwd.
nee dat moet alleen bij geplande en/of na de initiële IM, bij een IM is er geen tijdspanne volgens het IM. Wel volgens sommige afzetbedrijven maar die mogen graag de regels uitbreiden om de inzet/omzet te verhogen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #15 Gepost op: 25 december 2019, 22:29:10
nee dat moet alleen bij geplande en/of na de initiële IM, bij een IM is er geen tijdspanne volgens het IM. Wel volgens sommige afzetbedrijven maar die mogen graag de regels uitbreiden om de inzet/omzet te verhogen.

Ik haal 2 dingen door elkaar.

Langer dan 30 minuten is wel aanvullende maatregelen nemen.

Zie ook bijlage (zomaar een kader uit de REVI versie 2019)

-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #16 Gepost op: 26 december 2019, 04:14:33
REVI is in ideale omstandigheid, maar niet altijd toepasselijk. Daarom ook gaat IM voor, deze gaat veel verder dan alleen verkeers incidenten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #17 Gepost op: 26 december 2019, 16:15:07
REVI is in ideale omstandigheid, maar niet altijd toepasselijk. Daarom ook gaat IM voor, deze gaat veel verder dan alleen verkeers incidenten.

De REVI is onderdeel van de IM 🤔
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #18 Gepost op: 27 december 2019, 09:48:01
De REVI is onderdeel van de IM 🤔
Klopt, ik zeg het verkeerd. De meeste IM aannemers willen maar wat graag heel snel aan het werk om een CROW afzetting op te zetten terwijl de duur van het incident kort is.
Het incident ( dat bedoelde ik te zeggen met IM ) zelf heeft voorrang en de wegbeheerder blijft degene met het laatste woord.

Overigens valt het op dat veel afzetbedrijven die zelf opleiden maar ook derden veel regels aanleren die niet in het CROW staan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #19 Gepost op: 27 december 2019, 10:13:07
Overigens valt het op dat veel afzetbedrijven die zelf opleiden maar ook derden veel regels aanleren die niet in het CROW staan.

Dit wordt toch wel ondervangen door het nieuwe systeem toch? Nu met de stichting infra kwaliteit.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV