Eerst 2x beademen dan controle pulsatie

Auteur Topic: Eerst 2x beademen dan controle pulsatie  (gelezen 21221 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #60 Gepost op: 1 december 2005, 09:48:12
OK, misschien even leuk als toevoeging:

Dit is een ECG van iemand met het WPW-syndroom. Je ziet de "delta-wave" (ja, daarom laat ik 'm zien  ;D), de enkele miliseconden pauze ontbreken, de prikkel gaat direct van de boezems door naar de kamers:



En hier een normaal ECG:

Arts  www.alphalog.nl


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #61 Gepost op: 1 december 2005, 12:39:17
geplaatst op: Vandaag om 09:48:12Geplaatst door: Delta  
Voeg citaat toe
OK, misschien even leuk als toevoeging:

Dit is een ECG van iemand met het WPW-syndroom. Je ziet de "delta-wave" (ja, daarom laat ik 'm zien  ), de enkele miliseconden pauze ontbreken, de prikkel gaat direct van de boezems door naar de kamers


wat ik als leek zie is dat die (delta)lijn ipv recht omhoog iets krommer omhoog gaat :-\

Ik heb in 1996 de laatste ablatie gehad,ben klachtenvrij,sssttt :-X soms voel ik dat hij een slag overslaat,is ook bij keuring te zien,maar dat mag schijnbaar.noemen ze psvc ??
En toevallig had ik laatst bij een oefening dat hij weer op hol sloeg,maar gelukkig duurde het maar een minuut of vijf,hoop dat het niet meer terug komt,want het is geen pretje ,alleen al de gedachte dat ik mischien onder de brandweer uit zou moeten :'(
 :-X
maar als het echt weer te gek word,zal ik maar weer eens terug naar de cardioloog gaan.
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #62 Gepost op: 1 december 2005, 13:22:57
Je hebt waarschijnlijk af en toe een PVC, dat is een niet zo effectieve slag van de kamers die er tussendoor komt, je voelt die meestal niet (lijkt dus eerder een pauze) en een tijdje latet komt de echtra stevige normale slag die je dus wel (beter als normaal) voelt.
Dit verschijnsel komt ook bij gezonde mensen inderdaad wel voor.

Maar als je ritmestoornissen hebt die langer duren, zeker als dat minuten duurt, dan zou ik het toch even laten onderzoeken, stel je voor dat je een keer onderuit gaan tijdens een inzet: een rerder minder en slachtoffer extra
Maar ja dat is maar mijn idee hoor...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #63 Gepost op: 1 december 2005, 13:36:16
Je hebt waarschijnlijk af en toe een PVC, dat is een niet zo effectieve slag van de kamers die er tussendoor komt, je voelt die meestal niet (lijkt dus eerder een pauze) en een tijdje latet komt de echtra stevige normale slag die je dus wel (beter als normaal) voelt.
Dit verschijnsel komt ook bij gezonde mensen inderdaad wel voor.

Maar als je ritmestoornissen hebt die langer duren, zeker als dat minuten duurt, dan zou ik het toch even laten onderzoeken, stel je voor dat je een keer onderuit gaan tijdens een inzet: een rerder minder en slachtoffer extra
Maar ja dat is maar mijn idee hoor...

ik voel die pvc "s wel heel duidelijk,doordat het inderdaad een tijdje later een stevige bons komt.
Natuurlijk let ik op,maar ik wil nog geen onnodige paniek,als ik last heb van ritmestoornis,dan is het alleen dat ik heel erg moe ben,omdat ik dan zeer hoge hartslag heb,voel het duidelijk aankomen,dus zal dan ook meteen actie ondernemen.
Het is overigens een onschuldige kwaal ,echt niet levensbedreigend hoor ;)
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #64 Gepost op: 1 december 2005, 13:41:17
ik voel die pvc "s wel heel duidelijk,doordat het inderdaad een tijdje later een stevige bons komt.
Natuurlijk let ik op,maar ik wil nog geen onnodige paniek,als ik last heb van ritmestoornis,dan is het alleen dat ik heel erg moe ben,omdat ik dan zeer hoge hartslag heb,voel het duidelijk aankomen,dus zal dan ook meteen actie ondernemen.
Het is overigens een onschuldige kwaal ,echt niet levensbedreigend hoor ;)
Als er naar gekeken is en het is als onschuldig beoordeeld, dan heb je het prime gedaan denk ik.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources