Alcoholcontrole op rotonde

Auteur Topic: Alcoholcontrole op rotonde  (gelezen 21169 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JZwaag

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 4 januari 2020, 17:58:35
Beste mensen in het blauw,

Vanmiddag reed ik over een rotonde waar een alcoholcontrole plaats vond. Elke oprijdende baan werd bemand door 2 agenten en verder zag ik een commandowagen en een aantal motoragenten. Ik vond het wel een slimme locatie maar had dit nog nooit gezien. Een snelle googletocht leerde me dat dit vaker plaatsvindt. Wat is de reden om vaak op rotonde' s te controleren? Ik kan me de volgende argumenten voorstellen:

- controle over de verkeersstroom (mogelijkheid om hinder te beperken)
- veiligheid van de agenten bij de al lagere snelheden
- meer aanbod van auto's (efficiëntie)

Klopt dit? Zijn er nog andere voordelen? Is dit iets nieuws?

Groetjes!!




kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2020, 11:27:46
Hoi, welkom op het forum!

Zolang ik in een uniform rondloop ken ik deze manier van controleren (en dat is al eventjes). De enige uitzondering die ik kan bedenken zij echt de grootscheepse controles waarbij een parkeerterrein o.i.d. worden gebruikt. Deze vragen echter een grote voorbereiding (afzetting, materialen) en capaciteit (je bent heel wat mensen kwijt met het aanvoeren van de voertuigen). Met de huidige capaciteitschaarste zie je deze echter steeds minder.

Het heeft inderdaad vooral met de veiligheid te maken. Rotondes zullen meestal straatverlichting hebben en de snelheid is al lager. Daarnaast moet je ook nog een plek hebben om te staan en de blaasproef af te nemen en moet je nadenken over waar je het voertuig van een evt verdachte laat.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2020, 20:36:49
Het is vooral makkelijk. Het is de meest veilige plek op een provinciale weg omdat de snelheid al omlaag moet en er veilig gestopt kan worden. Daarnaast kan je vaak meerdere uitvalswegen tegelijk controleren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein