Pijnprikkel

Auteur Topic: Pijnprikkel  (gelezen 12483 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #30 Gepost op: 27 november 2005, 21:14:41
Wat is er mis met aantikken op het sleutelbeen en aanroepen.. ?

Internationaal zeer geaccepteerde methode, in je eerste benadering van je slachtoffer..?,

Dat gebroken sleutelbeen ?, pak je gewoon de andere kant als je er bang voor bent..


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #31 Gepost op: 27 november 2005, 21:15:41
Wat is er mis met aantikken op het sleutelbeen en aanroepen.. ?

Internationaal zeer geaccepteerde methode, in je eerste benadering van je slachtoffer..?,

Dat gebroken sleutelbeen ?, pak je gewoon de andere kant als je er bang voor bent..


Aantikken is toch weer heel wat anders als aanschudden...
  Ta


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #32 Gepost op: 27 november 2005, 21:23:51

Aantikken is toch weer heel wat anders als aanschudden...

Yep, en zeker zo effectief..


martin vermeer

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 28 november 2005, 00:24:58
Mij is aangeleerd om aan te schudden en daarnaast ook vertelt, dat de pijnprikkel niet verboden is, maar gewoon niet meer wordt aangeleerd!! :P


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #34 Gepost op: 28 november 2005, 00:59:33
Als ik het een keer bij de hand gehad heb, zal ik jullie laten weten wat ik in die situatie gedaan heb.
Bedenk wel dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.
En ook hier geldt nieuwe ronde nieuwe kansen.
En ik hoop dat ik de minst slechte keuze gekozen heb....


martin vermeer

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 28 november 2005, 13:23:56
;D ;D ;D Ik wacht in alle spanning!!!!! :P


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #36 Gepost op: 28 november 2005, 21:22:41
De terechte opmerking die ik heb gelezen is: wat dan als het slachtoffer beweegt in de richting van de pijnprikkel, hetgeen meestal betekent dat de patient zijn hoofd zijwaarts draait.....hetgeen niet te goede komt aan nekwervelletsel.  Daarnaast is het voorzichtig heen en weer schudden in voor- achterwaartse richting niet erg belastend voor de nekwervels.  Vervolgens blijkt de appèl waarde van het schudden minstens net zo groot als de (aan leken vaak moeilijk te leren om het juist te doen) pijnprikkel.
De vraag is inderdaad wat is de meerwaarde van de pijnprikkel wat doe je met deze extra informatie.
Het is zelden zo dat een beweging van de nek tot acute dood zal leiden (verhaal van firefamke als ik me niet vergis) uiteraard kan letsel wel verergeren, ben je hier bang voor directe wervelimmobilisatie en enkel en alleen aanspreken/roepen.  Pijnprikkel veranderd de benadadering niet dus waarom toepassen.  En anders laat het de dokter of pleeg zelf doen.
gegroet
Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan