GRIP 2 Beatrix ziekenhuis op slot ivm Corona COVID-19 besmetting - Gorinchem 01-03-2020

Auteur Topic: GRIP 2 Beatrix ziekenhuis op slot ivm Corona COVID-19 besmetting - Gorinchem 01-03-2020  (gelezen 15043 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat
Rijksbestuur (grip rijk)
Grip Rijk                                                   Klik HIER voor het schema

Grip Rijk In situaties waarbij de nationale veiligheid in het geding is of kan zijn en die vragen om sturing door het Rijk kan de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb) besluiten tot het van kracht verklaren van Grip Rijk. Dit kan in alle Grip situaties (0 t/m 5). Aan de Grip regeling is een niveau Grip Rijk toegevoegd en ingevuld. De voorzitter van de MCCb zal via het Nationaal Crisiscentrum het bevoegd gezag in de algemene of functionele kolom informeren over het van kracht verklaren van Grip Rijk door de MCCb en de daaraan verbonden consequenties.

Enkele voorbeelden van Grip Rijk-situaties zijn:

Kernongeval categorie A;
Terroristische dreiging of aanslag;
Grootschalige overstroming (afhankelijk van mate van ontwrichting);
Infectieziekten (A-ziekten);
Grootschalige cybercrisis;
Langdurige schaarste.
 

Aanwijzing en Grip Rijk

Voor het toepassen van rijkssturing dient een wettelijke basis te zijn:

Aanwijzingsbevoegdheid of specifieke bevoegdheden;
Noodwetgeving/staatsnoodrecht in buitengewone omstandigheden (met als uiterste middel: ongeschreven noodrecht).
Bij toepassing van de specifieke- of aanwijzingsbevoegdheid bepaalt het Rijk de inzet van de decentrale bevoegdheden; dit is iets anders dan het overnemen van die bevoegdheden. De bestuurlijke verantwoordelijkheid over de deelaspecten ingeval van het geven van een aanwijzing, ligt bij de vakminister die de aanwijzingsbevoegdheid hanteert. In een Grip Rijk situatie berust het bevoegd gezag op nationaal niveau bij de betrokken wettelijk bevoegde ministers. Deze stemmen de uitoefening van hun bevoegdheden af in de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb).

Voor zover de bevoegdheden van de voorzitters veiligheidsregio in een Grip Rijk situatie niet worden geraakt door de ministeriële bevoegdheden blijven zij zelfstandig bevoegd. De uitvoerings- verantwoordelijkheid voor de crisisaanpak blijft, ook indien een vakminister een aanwijzing geeft dan wel de MCCb Grip Rijk van kracht verklaart, liggen bij de autoriteiten in de algemene of functionele keten; bij rampen en crises in de algemene keten, de zogeheten openbare orde en generieke openbare veiligheid, is dit de burgemeester of de voorzitter van de veiligheidsregio.

Sturing door het Rijk op deelaspecten laat onverlet de noodzakelijke afstemming in het Regionaal Beleidsteam van de (coördinerende) regio. Er kunnen zich situaties voordoen waarin het Rijk ook de uitvoeringsverantwoordelijkheid van een of meer deelaspecten van de crisis aanpak op zich neemt. Een voorbeeld is grootschalige evacuatie.


Aldus: https://webapps.politieacademie.nl/grip#page-4173


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Aldus: https://webapps.politieacademie.nl/grip#page-4173

Ik weet dat infectieziekten inderdaad een GRIP rijk waardig kunnen zijn. Echter is er elk jaar wel een epidemie van een infectieziekte inclusief overvolle IC's en opnamestops etc. Dan is het Geen GRIP weet ik veel wat, terwijl het wel degelijk maatschappelijk ontwrichtend is. Blijkbaar zijn we daaraan gewend.

Verder valt het mij op dat er op dit moment extra opnamecapaciteit georganiseerd gaat worden om eventuele zieken op te vangen. Terwijll aan de andere kant complete IC's en ziekenhuizen sluiten vanwegen COVID-19. Ik ben geen geleerde op dit gebied maar ik snap dat niet.

Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Ik weet dat infectieziekten inderdaad een GRIP rijk waardig kunnen zijn.

GRIP Rijk bestaat niet meer.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
GRIP Rijk bestaat niet meer.
Het bestaat wel, alleen bestaat het in combinatie in een al geldende GRIP- situatie. En zo spannend is GRIP-rijk niet, het is alleen maar een bestuurlijke ingreep. De feitelijke incidentbestrijding ligt dan nog bij de veiligheidsregio,s. En zolang de GGD,s en ziekenhuizen de klus nog aan kunnen, en niet aangeven dat het uit de hand gaat lopen moet jeje zelfs het nut van GRIP2 af gaan vragen. Maarja, er zijn nu eenmaal regio,s die wel heel erg makkelijk GRIP afkondigen. Regio Utrecht heeft inmiddels ook wat Corona-patienten, maar is er nog steeds geen GRIP afgekondigd. Althans, niet zichtbaar.