Rookmelders in alle huizen verplicht

Auteur Topic: Rookmelders in alle huizen verplicht  (gelezen 7004 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 27 februari 2020, 09:38:31
Vanaf 1 juli 2022 moeten alle huizen verplicht rookmelders hebben.
Ik ben wel benieuwd in hoeverre het iets is wat realistisch gehandhaafd zal worden.
Daarnaast, hoe ga je om met het probleem dat je vaak ziet, dat er wel een rookmelder hangt, maar er geen batterij in zit. Omdat die ooit eens leeg ging en je net geen 9V blok meer had liggen en daarna vergeet er een te kopen.




71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2020, 16:14:40
Vanuit de overheid is dit niet te handhaven. Ik vermoed dat dit via de verzekeringsmaatschapijen zal gaan lopen. Men kan verlaging van de premie krijgen bij installatie van de rookmelders, en na overhandiging van het bonnetje en foto,s dat ze geplaatst zijn. Tja, die andere kwesties zoals lege batterijen. Dat zal eigen verantwoordelijkheid zijn van de mensen. Men kan dit nu wel besluiten, maar de uitvoering zal wel een dingetje gaan worden.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2020, 18:21:41
Die handhaving wordt inderdaad nogal een 'dingetje'. Als het inderdaad op je brandverzekering gaat aankomen zul je behalve bewijs dat je batterij op tijd hebt vervangen en dat de melder juist geplaatst is ook een bonnetje moeten laten zien van een goede melder. Sommige goedkope varianten doen niet waar ze voor bedoeld zijn: https://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/test-rookmelders. Tijd voor een keurmerk voor rookmelders. En hoeveel moet je er hebben? Is eentje in de gang genoeg of moet er in elk vertrek een melder? Tot een jaar geleden woonde ik in een oud huis en was elke slaapkamer in gebruik. Daarom had ik zes melders geplaatst. Nu woon ik in een nieuwbouwappartement en hangen er twee: eentje in de hal en eentje in de technische ruimte. Tijd voor een rookmelder-inspectiebrigade. Dit is typisch zo'n plan dat uitgaat van een goed idee maar slecht doordacht is.  


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2020, 19:14:25
Nu begreep ik vanavond middels tv dat men het controleren bij de gemeentes wil neer gaan leggen. En dat de gemeentes maar zelf moeten gaan invullen hoe ze dit gaan doen. Ik voel em al aankomen, dat gaat naar de brandweer of gewoon niet.....


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2020, 20:23:16
Die handhaving wordt inderdaad nogal een 'dingetje'. Als het inderdaad op je brandverzekering gaat aankomen zul je behalve bewijs dat je batterij op tijd hebt vervangen en dat de melder juist geplaatst is ook een bonnetje moeten laten zien van een goede melder. Sommige goedkope varianten doen niet waar ze voor bedoeld zijn: https://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/test-rookmelders. Tijd voor een keurmerk voor rookmelders. En hoeveel moet je er hebben? Is eentje in de gang genoeg of moet er in elk vertrek een melder? Tot een jaar geleden woonde ik in een oud huis en was elke slaapkamer in gebruik. Daarom had ik zes melders geplaatst. Nu woon ik in een nieuwbouwappartement en hangen er twee: eentje in de hal en eentje in de technische ruimte. Tijd voor een rookmelder-inspectiebrigade. Dit is typisch zo'n plan dat uitgaat van een goed idee maar slecht doordacht is.

Wat ik las was dat de eis gelijk wordt aan die bij nieuwbouw, op iedere etage 1 in de hal/verkeersruimte.

Buiten een keurmerk zou het trouwens ook fijn zijn als verschillende merken wat beter te koppelen zijn aan elkaar, en er bij de bouw van nieuwbouw huizen ook meer rekening mee gehouden zou worden.

Ik woon in een nieuwbouwhuis, heb netjes op iedere etage een rookmelder gekregen, alle 3 gekoppeld en via 230 gevoed (+backup batterij). Beneden hangt hij in de hal, op de eerste etage op de overloop, en op zolder hangt hij een stukje onder de nok van het dak. (ik hoop die batterij nooit te hoeven vervangen op 4 meter hoogte).
 
Echter wanneer ik nu extra melders wil plaatsen en die ook gekoppeld wil hebben aan de reeds aanwezige melders moet ik het zelfde type kopen. Maar hoe kom ik aan voeding op een willekeurige plek in het plafond van een andere kamer, hoe werk ik de koppelingskabel weg. Bij de reeds aanwezige rookmelders heeft de aannemer dat netjes in het plafond weggewerkt natuurlijk.

Het was mooi geweest als ik draadloze melders van een willekeurig merk had kunnen kopen en die kunnen koppelen aan de reeds aanwezige meters.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #6 Gepost op: 29 februari 2020, 18:28:03
Zo zijn we als amateurs al uitgekomen op twee dingen die dit wetsvoorstel in zich had moeten dragen: een keurmerk voor melders en alle merken en systemen (denk aan CO-melders) moeten onderling draadloos koppelbaar zijn. Mijn onhebbelijke neiging tot fact-checking leverde nog dit weetje op: in 2018 vielen er 33 doden bij woningbrand, een blijkbaar redelijk stabiel aantal:
https://www.brandweer.nl/brandweernederland/nieuws/2019/fatale-woningbranden-2018




71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #7 Gepost op: 29 februari 2020, 22:16:14
Zo zijn we als amateurs al uitgekomen op twee dingen die dit wetsvoorstel in zich had moeten dragen: een keurmerk voor melders en alle merken en systemen (denk aan CO-melders) moeten onderling draadloos koppelbaar zijn. Mijn onhebbelijke neiging tot fact-checking leverde nog dit weetje op: in 2018 vielen er 33 doden bij woningbrand, een blijkbaar redelijk stabiel aantal:
https://www.brandweer.nl/brandweernederland/nieuws/2019/fatale-woningbranden-2018



Tja, kan geen kwaad om wat cijfers met elkaar te vergelijken. Over dat keurmerk had ik nog geen eens nagedacht. Alleen over dat verplicht stellen, waar ik de nodige vragen over heb, en die tot nu toe nog steeds onvoldoende zijn beantwoordt.
Ik ben een beetje bang aan het worden dat het een politiek statement is gezien de verkiezingen van volgend jaar. Het is natuurlijk makkelijk scoren om een onderwerp aan te snijden wat regelmatig in het nieuws is, en ook nog eens dicht bij de mensen in de buurt kan gebeuren. De minister wil rookmelders verplicht gaan stellen, maar eigenlijk weet hij ook dat aan die verplichting de nodige verplichtingen hangen. Verplichtingen waar hij zelf niet van weet hoe hij die waar moet gaan maken. Getuige zijn opmerking dat dat een taak voor de gemeentes gaat worden, en die moeten zelf maar zien hoe zij die taak gaan invullen. Kortom, hier gemeentes, hierbij de verplichting van rookmelders in alle woningen, zie maar hoe je het oplost, en geluk ermee.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #8 Gepost op: 1 maart 2020, 13:14:51
Al in 2015 heeft de Brandweeracademie onderzoek gedaan naar de effectiviteit van rookmelders: https://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Paginas/Resultaten-onderzoek-Brandweeracademie-naar-effectiviteit-rookmelders.aspx. Eerste aanbeveling die volgens het IFV gedaan zou moeten worden aan het publiek: hang rookmelders op die gekoppeld zijn,


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!