Wanneer wordt er prioriteit aan een ambulance gegeven?

Auteur Topic: Wanneer wordt er prioriteit aan een ambulance gegeven?  (gelezen 6242 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Amayax

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 28 februari 2020, 16:54:29
Ik ben zelf alleen maar een bhv'er, dus excuus als het een domme vraag is, maar ik ben in de war door een bhv herhalingsles...

Een geoefende casus was nekletsel door een val, belangrijk om te kunnen ookal gebruik je het nooit. De instructeur zei dat een meldkamer geen prioriteit zal geven aan dat soort letsels en dat je dus al snel erg lang op een ambulance kunt wachten.

Is dat waar? Zo ja, waarom krijgen die ritten geen prioriteit?




DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2020, 21:25:19
Een val (van hoogte) waarbij mogelijk nekletsel ontstaan is lijkt mij ruim voldoende voor een A1 inzet van de ambulancedienst. Het zijn in ieder geval wel de meldingen waar wij als politie regelmatig bij komen kijken om eerste maatregelen te treffen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #2 Gepost op: 29 februari 2020, 09:57:39
Ik weet natuurlijk de context en de exacte uitspraken van je instructeur niet. Maar het feit dat een val met (mogelijk) nekletsel geen prioriteit krijgt is onzin.

Ben al eens met toeters en bellen op komen draven bij iemand die de laatste trede van het keukentrapje had gemist.  ::)

Mijns inziens moeten instructeurs zich ook onthouden van zulk soort uitspraken. Indiceren van ambulancezorg en met welke prioriteit dat doet de meldkamer wel. Dat is afhankelijk van verschillende factoren waarbij de urgentie misschien niet eens voortvloeit uit het ziektebeeld maar uit bijvoorbeeld andere omstandigheden ter plaatste.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2020, 21:19:16
Ik weet natuurlijk de context en de exacte uitspraken van je instructeur niet. Maar het feit dat een val met (mogelijk) nekletsel geen prioriteit krijgt is onzin.

Ben al eens met toeters en bellen op komen draven bij iemand die de laatste trede van het keukentrapje had gemist.  ::)

Mijns inziens moeten instructeurs zich ook onthouden van zulk soort uitspraken. Indiceren van ambulancezorg en met welke prioriteit dat doet de meldkamer wel. Dat is afhankelijk van verschillende factoren waarbij de urgentie misschien niet eens voortvloeit uit het ziektebeeld maar uit bijvoorbeeld andere omstandigheden ter plaatste.

Helemaal mee eens, val met nekletsel kan zomaar een A2 zijn (gepaste spoed, ter plaatse binnen 30 minuten) omdat uit de melding blijkt dat het komt a.g.v. het stoten van je hoofd tegen een keukenkastje. Als het een val van een balkon is is het natuurlijk een A1 (15 minuten ter plaatse) . Het zijn wat extremen, maar wat apoo al zegt, het gaat om de context.

Die instructeur moet denk ik - tenzij zelf werkzaam bij een ambulance dienst- niet vertellen hoe het bij andere organisaties werkt ;)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2020, 00:04:01
Ik ben zelf alleen maar een bhv'er, dus excuus als het een domme vraag is, maar ik ben in de war door een bhv herhalingsles...

Een geoefende casus was nekletsel door een val, belangrijk om te kunnen ookal gebruik je het nooit. De instructeur zei dat een meldkamer geen prioriteit zal geven aan dat soort letsels en dat je dus al snel erg lang op een ambulance kunt wachten.

Is dat waar? Zo ja, waarom krijgen die ritten geen prioriteit?

Dat is simpelweg nietwaar. Het is van heel veel factoren afhankelijk welke prioriteit wordt gegeven aan een ambulancemelding.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 3 maart 2020, 08:19:09
Veel BHV en EHBO instructeurs maken dat soort gekke opmerkingen of geven extreme voorbeelden omdat ze niet weten hoe ze hun punt moeten overdragen.

Wat hij waarschijnlijk probeert te zeggen is:
"Hier in de les oefenen we het even een minuut, maar hou er rekening mee, dat in het echt je wellicht 30 minuten iemands hoofd vast moet houden voordat de ambulance er is omdat hij misschien wel met A2 komt, of omdat je in een klein dorpje in oost Groningen bent en de dichtstbijzijnde ambulance toch wat verder weg blijkt te zijn. Ook is er een kans dat wanneer je het goed doet, en de ambulance is er wel wat sneller, de verpleegkundige tegen je zegt, goed werk, hou nog maar even vast."