Corona virus COVID-19 Discussie topic

Auteur Topic: Corona virus COVID-19 Discussie topic  (gelezen 122308 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #10 Gepost op: 1 maart 2020, 17:50:42
Hebben we de zaak nog onder controle?

Dat antwoord is 100% nee

We zullen ons moeten voorbereiden op de ernstige crisis sinds de tweede wereldoorlog.

Noodtoestand zal binnen niet al te lange tijd worden uitgeroepen. Politie en leger worden ingezet om de openbare orde te handhaven. Zoveel mogelijk binnen blijven en alleen voor noodzakelijke dingen naar buiten gaan. Menselijk contact zoveel mogelijk vermijden en schade zoveel mogelijk beperkt zien te houden.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2020, 19:33:59
We zullen ons moeten voorbereiden op de ernstige crisis sinds de tweede wereldoorlog.

Noodtoestand zal binnen niet al te lange tijd worden uitgeroepen. Politie en leger worden ingezet om de openbare orde te handhaven. Zoveel mogelijk binnen blijven en alleen voor noodzakelijke dingen naar buiten gaan. Menselijk contact zoveel mogelijk vermijden en schade zoveel mogelijk beperkt zien te houden.

Ik neem aan dat je opmerking niet serieus bedoeld is, anders zou ik je dringend willen vragen hier niet zo'n onzin neer te schrijven. Er zijn tien griepgevallen en daar komen er vast nog wel enkele honderden bij en zoals altijd zullen ook enkelen overlijden, net zoals aan andere griep-soorten, waaraan op dit moment duizenden Nederlanders lijden. Het is goed dat ons land beter dan in het verleden is voorbereid en daarvoor verdient elke professional die daar nu bij is betrokken onze waardering.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #12 Gepost op: 1 maart 2020, 19:57:30
Ik neem aan dat je opmerking niet serieus bedoeld is, anders zou ik je dringend willen vragen hier niet zo'n onzin neer te schrijven. Er zijn tien griepgevallen en daar komen er vast nog wel enkele honderden bij en zoals altijd zullen ook enkelen overlijden, net zoals aan andere griep-soorten, waaraan op dit moment duizenden Nederlanders lijden. Het is goed dat ons land beter dan in het verleden is voorbereid en daarvoor verdient elke professional die daar nu bij is betrokken onze waardering.

We staan pas aan de beginfase van het virus. Italië staat nu al op 1700 gevallen en 34 doden. Een virus verspreidt zich heel snel. Daarom zijn draconische maatregelen nodig, om de schade zoveel mogelijk te beperken. En nee natuurlijk moeten we niet in paniek raken, maar we moeten ons wel voorbereiden. Uiteindelijk zal ook deze crisis worden opgelost, maar dat er zware tijden aankomen staat vast.

Dus een noodtoestand acht ik zeer realistisch binnen een 1 of 2 weken.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 1 maart 2020, 21:40:56
Het probleem is niet zo zeer hoe dodelijk het virus wel of niet is.

Twee jaar geleden was de seizoensgriep vrij zwaar. Gevolg was dat in delen van het land alle IC bedden bezet waren en dat problemen gaf in ziekenhuizen.
Daarnaast was er ook veel zorgpersoneel zelf ziek, waardoor de capaciteitsproblemen nog groter werden.
In een aantal ziekenhuizen hebben ze toen bijvoorbeeld vrijwilligers van het rode kruis ingezet omdat er te weinig personeel beschikbaar was.

COVID-19 is een nieuw virus, dus nog niemand heeft afweer stoffen (tegen de seizoensgriep kun je die wel hebben, door vaccinatie, of wanneer de griep lijkt op een griep die je al eerder gehad hebt). De kans om van COVID-19 ziek te worden is dus wat groter, en het probleem is dat we dan allemaal tegelijk ziek worden.
Misschien niet heel ernstig, en we gaan er niet vaker dood aan dan aan de griep, maar de IC bedden kunnen wel weer vol komen te liggen, en personeel in ziekenhuizen thuis op bed liggen.

Ook bedrijven zullen er last van hebben als een significant deel van hun personeel in de lappenmand ligt.

Daarom is het wel belangrijk dat de verspreiding zo veel mogelijk beperkt wordt, zodat we als maatschappij wel gewoon kunnen blijven functioneren.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #14 Gepost op: 1 maart 2020, 21:46:11
We staan pas aan de beginfase van het virus. Italië staat nu al op 1700 gevallen en 34 doden. Een virus verspreidt zich heel snel. Daarom zijn draconische maatregelen nodig, om de schade zoveel mogelijk te beperken. En nee natuurlijk moeten we niet in paniek raken, maar we moeten ons wel voorbereiden. Uiteindelijk zal ook deze crisis worden opgelost, maar dat er zware tijden aankomen staat vast.

Dus een noodtoestand acht ik zeer realistisch binnen een 1 of 2 weken.
En? Aan welke draconische maatregelen zit je te denken? Zolang de besmettingen terug zijn te herleiden naar bv Italië, en men weet wie met wie contact heeft gehad en dat goed in kaart wordt gebracht denk ik dat de zaken onder controle zijn. Dat er meer besmettingen bij gaan komen staat vast, net zoals van te voren al duidelijk was dat er ook hier in Nederland besmettingen zouden gaan komen.

Waar we in Nederland totaal niet mee geholpen zijn is de absurde mediahype die er van wordt gemaakt. En de bangmakerij door bepaalde lieden onder de bevolking. Laten we dat als eerste de kop in drukke. En aan dat hysterische gedoe, doe jij op deze manier ook aan mee Roare! Maar in Nederland zijn er mensen die totaal niet meer instaat zijn om met gezond boeren verstand te blijven denken. En dan wil men dat de nederlandse burger meer zelfredzaam gaat worden. Laat me niet lachen!!


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #15 Gepost op: 1 maart 2020, 21:59:28


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #16 Gepost op: 1 maart 2020, 22:31:55
We staan pas aan de beginfase van het virus. Italië staat nu al op 1700 gevallen en 34 doden. Een virus verspreidt zich heel snel. Daarom zijn draconische maatregelen nodig, om de schade zoveel mogelijk te beperken. En nee natuurlijk moeten we niet in paniek raken, maar we moeten ons wel voorbereiden. Uiteindelijk zal ook deze crisis worden opgelost, maar dat er zware tijden aankomen staat vast.

Dus een noodtoestand acht ik zeer realistisch binnen een 1 of 2 weken.

Je meent het dus echt. Dit is pure speculatie. Niemand weet hoe een en ander zich zal ontwikkelen, jij dus ook niet (tenzij je beschikt over een goedwerkende glazen bol).
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #17 Gepost op: 1 maart 2020, 23:18:02
Je meent het dus echt. Dit is pure speculatie. Niemand weet hoe een en ander zich zal ontwikkelen, jij dus ook niet (tenzij je beschikt over een goedwerkende glazen bol).

Omdat je ziet wat zich voltrekt in hoogontwikkelde landen als Zuid-Korea en Italië. Ik vind onderschatting juist het gevaarlijkst, denken dat het wel meevalt.

We kennen ook de beelden uit China, Wuhan en daar werd ik niet bepaald door gerustgesteld.  En natuurlijk hoopt iedereen dat het meevalt, maar ik zie de situatie met de dag verslechteren.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #18 Gepost op: 2 maart 2020, 00:01:55
Het probleem is niet zo zeer hoe dodelijk het virus wel of niet is.

Twee jaar geleden was de seizoensgriep vrij zwaar. Gevolg was dat in delen van het land alle IC bedden bezet waren en dat problemen gaf in ziekenhuizen.
Daarnaast was er ook veel zorgpersoneel zelf ziek, waardoor de capaciteitsproblemen nog groter werden.
In een aantal ziekenhuizen hebben ze toen bijvoorbeeld vrijwilligers van het rode kruis ingezet omdat er te weinig personeel beschikbaar was.

COVID-19 is een nieuw virus, dus nog niemand heeft afweer stoffen (tegen de seizoensgriep kun je die wel hebben, door vaccinatie, of wanneer de griep lijkt op een griep die je al eerder gehad hebt). De kans om van COVID-19 ziek te worden is dus wat groter, en het probleem is dat we dan allemaal tegelijk ziek worden.
Misschien niet heel ernstig, en we gaan er niet vaker dood aan dan aan de griep, maar de IC bedden kunnen wel weer vol komen te liggen, en personeel in ziekenhuizen thuis op bed liggen.

Ook bedrijven zullen er last van hebben als een significant deel van hun personeel in de lappenmand ligt.

Daarom is het wel belangrijk dat de verspreiding zo veel mogelijk beperkt wordt, zodat we als maatschappij wel gewoon kunnen blijven functioneren.

Dit virus is zeer waarschijnlijk wel dodelijker dan een gewone griep. Volgens cijfers van de WHO gaat ongeveer 2% van de patiënten dood. Bij een gewone griep is dat slechts 0,1%. Dus dat is 20 keer hoger. Dit kan nog verder oplopen als er geen bedden in ziekenhuizen meer beschikbaar zijn.

Indammen van het virus is extreem belangrijk. Cruciale sectoren moeten wel blijven doordraaien, voedsel, medicijnen, distributiecentra, supermarkten etc...........Maar bij andere sectoren kun je kritisch kijken wat open of dicht kan. Bijvoorbeeld sportevenementen kunnen  best een jaartje overgeslagen worden. Scholen kunnen ook makkelijk dicht door via internet onderwijs te geven, beetje flexibel zijn.

De twee cruciale factoren zijn dus niet in paniek raken en tegelijkertijd de situatie niet onderschatten. Ik lees helaas te vaak dat mensen denken dat dit een gewone griep is. Dat is zeker niet zo. Die economische schade gaat er toch wel komen, dus we kunnen beter nu meteen goed doorpakken.

Bovendien als er een vaccin beschikbaar is, zal de economie zich pijlsnel herstellen. We krijgen pak hem beet krimp van 10%, maar de jaren erna kan dit weer goeddeels worden ingelopen.

Daarom hoop ik echt dat niemand meer deze situatie gaat onderschatten.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #19 Gepost op: 2 maart 2020, 21:42:15
Je meent het dus echt. Dit is pure speculatie. Niemand weet hoe een en ander zich zal ontwikkelen, jij dus ook niet (tenzij je beschikt over een goedwerkende glazen bol).
Inderdaad, en tot nog toe weet men te achterhalen waar de besmetting plaats heeft gevonden. En kan men daar op inzetten, en mensen gaan traceren. Het zou een ander verhaal gaan worden als het virus spontaan over gaat slaan op willekeurige mensen. Maar tot nog toe is alles te linken aan Italië.