Corona virus COVID-19 Discussie topic

Auteur Topic: Corona virus COVID-19 Discussie topic  (gelezen 123115 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #80 Gepost op: 11 maart 2020, 15:32:22
Als je dit zo leest zou je toch gaan denken om nu snel meer maatregelen te nemen, vergelijkbaar zoals nu in Italië, zoals het afgelasten van grote evenementen (voetbalwedstrijden, concerten, etc.) en het sluiten van scholen.

Heb echter steeds het idee dat we achter de feiten aan blijven lopen en alle maatregelen iedere keer te laat komen.

https://twitter.com/volkskrant/status/1237717803605639168?s=20
https://twitter.com/volkskrant/status/1237717155564658689?s=20

Samen sterk in de hulpverlening!


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #81 Gepost op: 11 maart 2020, 17:13:26
Wat ik ook een interessante vind is de tegenstrijdige berichtgeving rondom het Corona-virus. Het RIVM zegt iets anders dan de veiligheidsregio's in Brabant. De veiligheidsregio's zijn strenger. Omdat ik dit verwarrend vind heb ik het informatienummer gebeld. Daar werd mij verteld dat veiligheidsregio's strenger kunnen zijn maar het RIVM leidend is.

Dus komen weekeinde gewoon een evenement met mensen uit Zuid-Holland en Brabant in Zuid-Holland, want Brabanders moeten zoveel mogelijk hun contacten beperken, ook als zij niet ziek zijn/ziekteverschijnselen hebben. Maar van het RIVM hoeft dat niet....

"Ik woon in Noord-Brabant. Moet ik nu thuisblijven?

Beperk je sociale contacten als je klachten hebt van verkoudheid, hoesten of koorts. Dat betekent: ga niet naar school, werk of plekken waar veel mensen bij elkaar zijn. Dit heet ook wel social distancing. Boodschappen doen en de hond uitlaten kan wel."


bron: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden#Brabant


"Brabant neemt zijn verantwoordelijkheid: tot en met 16 maart sociale terughoudendheid

Vandaag 10 maart maakten de drie voorzitters van de veiligheidsregio’s in Brabant tijdens een persconferentie in Den Bosch bekend hoe we in Brabant omgaan met evenementen vanwege het coronavirus:

    Er komt een verbod op alle evenementen met meer dan 1.000 deelnemers. Bijvoorbeeld betaald voetbalwedstrijden, dance events en concerten, de carnavalsoptocht in Oosterhout en een grote technische beurs op de TU Eindhoven.
    Matig je sociale contacten en ga alleen als het strikt noodzakelijk is nieuwe sociale contacten aan.
    Bescherm ouderen en kwetsbare groepen extra
    Er wordt een oproep gedaan aan alle organisatoren van evenementen en bijeenkomsten om het laten doorgaan van de evenementen te heroverwegen gezien bovenstaande oproep tot matigen van contacten."


bron: https://www.vrmwb.nl/Nieuws/2020/02/27/Patient-met-Coronavirus-in-Tilburg

Tot slot: de veiligheidsregio's in Brabant bieden niet allemaal dezelfde informatie aan. Er is zelfs een regio die verwijst naar derden, zie ook de link: https://www.vrbzo.nl/informatie-coronavirus/

Kortom, het lijkt in de communicatie niet heel goed afgestemd te gaan... en niemand echte besluiten durft te nemen...



Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #82 Gepost op: 11 maart 2020, 20:17:49
Het zijn toch verschillende interpretaties van het zelfde?

Aan de RIVM vraag je of je verplicht thuis moet blijven, daar is het antwoord: Nee.
De veiligheidsregio geeft aan dat ze mensen verzoeken sociaal verkeer te beperken (maar ze verbieden/verplichten het niet).
Behalve grote evenementen, die verbieden ze wel, maar dat kunnen de burgemeesters ook gewoon doen natuurlijk. Daar kunnen ze simpelweg de vergunningen intrekken bijvoorbeeld. Het RIVM kan natuurlijk niet de veiligheidsregio verbieden om vergunningen in te trekken. Wat dat betreft is het maar net waar je naar kijkt als je wilt zeggen wie leidt.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #83 Gepost op: 11 maart 2020, 20:20:45
Het zijn halfbakken maatregelen, om zogenaamd de economie te beschermen, maar die krijgt straks een nog veel grotere klap door de passiviteit die nu heerst. Hoe sneller en hoe drastischer de maatregelen die genomen worden, hoe meer mogelijke gevallen kunnen worden ingeperkt.

Elke dag langer wachten, is meer problemen in de toekomst.

Daarbij komt dat er je dit niet op een regionaal niveau moet oplossen, maar op nationaal niveau. Mark Rutte moet persoonlijk de leiding pakken en de hele dag in touw zijn om maatregelen te nemen. Omdat Nederland zo'n dichtbevolkt en klein land is er feite sprake van 1 regio.

Denken we nu echt dat een paar maatregeltjes in Noord-Brabant zoden aan de dijk zet?

Er zijn de hele dag door enorme reisbewegingen kris kras door Nederland, in veel grotere landen zou je dit regionaal kunnen opsplitsen, maar niet in een klein landje als Nederland

- Scholen per direct sluiten, en zoveel mogelijk digitaal les geven
- Iedereen die thuis kan werken, thuis laten werken
- OV gaan inperken, zo mogelijk helemaal stilleggen
- Alle evenementen verbieden
- Aantal testen zoveel als mogelijk uitbreiden, hoewel dat moeilijk zal zijn

Deze maatregelen moeten gaan gelden voor heel Nederland, ook al is het maar om verwarring te voorkomen. In elke regio gelden  verschillende maatregelen, creëert alleen maar meer chaos.

Ik denk nog steeds dat de noodtoestand uitroepen een realistisch scenario is. Italië zit er al namelijk midden in

We komen in een gezondheidscrisis, economische crisis, openbare orde en veiligheidscrisis en uiteindelijk ook een politieke crisis. De bevolking zal het kabinet en in het bijzonder Mark Rutte dit lakse optreden bijzonder kwalijk gaan nemen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat Rutte de verkiezingen kan winnen, maar deze crisis zal pas uitbreken als het virus onder controle is gebracht en we gaan onderzoeken wat er allemaal fout is gegaan.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,305
Reactie #84 Gepost op: 11 maart 2020, 20:50:24
Uit jouw verhaal begrijp ik dat je naar GRIP Rijk wil opschalen, misschien nu niet eens zo'n gek voorstel...


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #85 Gepost op: 11 maart 2020, 21:26:44
Uit jouw verhaal begrijp ik dat je naar GRIP Rijk wil opschalen, misschien nu niet eens zo'n gek voorstel...

Dat sowieso. Het is typisch Mark Rutte om alle verantwoordelijkheid weg te schuiven naar regio's en gemeenten. Dat doet hij nu al namelijk 10 jaar lang. Maar we hebben het hier niet over een brand of andere regionale gebeurtenis, maar een crisis die het hele land aangaat.

Mark Rutte gaat hier een hele hoge prijs voor betalen. Deze totale onderschatting is zijn grootste fout uit zijn hele carrière. Het kabinet moet van s ochtends vroeg tot s avonds laat bij elkaar in bespreking zitten. Maar nee hor, er gebeurt niks. Mark Rutte is werkbezoekjes aan afleggen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #86 Gepost op: 11 maart 2020, 22:32:01
Citaat van: nos.nl
De corona-maatregelen die voor Brabant gelden, zouden voor heel Nederland moeten gelden, zegt hoogleraar Infectiepreventie Andreas Voss in Nieuwsuur. Met alleen 'geen handen schudden' komen we er volgens hem niet. "Dat is symbolisch. Als we echt willen dat corona zich niet verder verspreidt in Nederland, dan moeten de maatregelen die nu als advies in Brabant gelden duidelijker en strikter geformuleerd worden en het moet waarschijnlijk ook breder, niet alleen in Brabant, maar in heel Nederland."

Volgens Voss kan de situatie in Nederland over een tot twee weken hetzelfde zijn als nu in Italië:

https://twitter.com/livehv/status/1237851917725732875?s=19
Samen sterk in de hulpverlening!


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #87 Gepost op: 11 maart 2020, 22:45:48
Het zijn toch verschillende interpretaties van het zelfde?

Aan de RIVM vraag je of je verplicht thuis moet blijven, daar is het antwoord: Nee.
De veiligheidsregio geeft aan dat ze mensen verzoeken sociaal verkeer te beperken (maar ze verbieden/verplichten het niet).
Behalve grote evenementen, die verbieden ze wel, maar dat kunnen de burgemeesters ook gewoon doen natuurlijk. Daar kunnen ze simpelweg de vergunningen intrekken bijvoorbeeld. Het RIVM kan natuurlijk niet de veiligheidsregio verbieden om vergunningen in te trekken. Wat dat betreft is het maar net waar je naar kijkt als je wilt zeggen wie leidt.

Het feit dat het verschillend geinterpreteerd kan worden is al niet juist in een crisissituatie, communicatie moet eenduidig zijn en dit schept veel verwarring.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #88 Gepost op: 11 maart 2020, 22:53:30
Het lijkt blijkbaar nog niet echt door te dringen in Nederland hoe ernstig de situatie is.

Italië gaat compleet op slot, in steeds meer Europese landen gaan de scholen en voetbalstadions dicht, Merkel slaat alarm dat ‘60 miljoen Duitsers het coronavirus krijgen als situatie zo blijft’.

In Nederland schudden we geen handen meer, laten we het aan de KNVB om te besluiten dat het voetbal vooral kan doorgaan met het publiek erbij, praten we op NPO1 erover dat het vooral zo verschrikkelijk voor alle mensen zou zijn als het songfestival niet door kan gaan (...) en hebben we een GGD directeur in Hollands Midden die blijft volhouden dat het virus zich niet verspreid in Nederland en dat het (nagenoeg) uitgesloten is dat je het kan oplopen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!