Corona virus COVID-19 Discussie topic

Auteur Topic: Corona virus COVID-19 Discussie topic  (gelezen 123137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #240 Gepost op: 23 maart 2020, 01:22:47
Viroloog Ab Osterhaus wil ik toch niet de eerste de beste noemen...  98uiye

https://twitter.com/op1npo/status/1241841976531697666

en dit roept hij al de hele week:

https://twitter.com/op1npo/status/1240392607290843138?s=20

Samen sterk in de hulpverlening!


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #241 Gepost op: 23 maart 2020, 01:40:45
Roare, doe ons allemaal een grote lol. Ga iets anders doen, dan hier de clown uithangen. Ga nu niet doen of ik hier zaken plaats die mij goed uitkomen. Dit is een artikel die jij zelf hier plaatst om jouw gelijk te willen aantonen. En ja als ik dan zaken lees die haaks op jouw beweringen staan, tja dan krijg je die inderdaad om de oren. Nu ook weer. Eerst beweer je dat men had kunnen weten wat er aan de hand is en wat ons hier staat te wachten. Nu beweer je weerdat de berichtgeving uit China weer niet te vertrouwen is, aangezien China een dictatuur is. Man, weet je zelf nog wel wat je allemaal hier geplaatst hebt?
Hoeveel onzin wil je kunnen schrijven in 1 stuk. Echt Roare, ga iets nuttigs doen. Met elk bericht wat jij hier plaatst wordt jij ongeloofwaardiger.

Vind jij de cijfers uit China wel betrouwbaar dan? Weet je wat voor regime daar zit? Bepaalde landen kun je op voorhand afstrepen. Alle cijfers die uit China, Noord-Korea, Iran, Turkije en Rusland komen kun je wantrouwen. En je had inderdaad uit de situatie uit China kunnen weten wat ons te wachten staat. We kennen de beelden van overvolle ziekenhuizen en wanhopige artsen. Dus ook zonder betrouwbare cijfers wisten we dat het foute boel was.

China houdt de cijfers nu ook bewust laag omdat ze de economie weer willen starten.

Klein voorbeeld: China heeft ongeveer 1,4 miljard inwoners en heeft 3261 doden
Italië heeft ongeveer 60 miljoen inwoners en 5476 doden

In China begon de uitbraak en werd deze weken lang ontkent. Dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er maar 3261 doden zijn gevallen in China.

In bepaalde landen rondom China is zeer snel geanticipeerd op het virus (denk bijvoorbeeld aan Taiwan) en deze hebben lagere cijfers dan Nederland. Dus waarom kunnen we als Nederland en in bredere zin Europa niet toegeven dat we gefaald hebben? Misschien een bepaalde vorm van zelfoverschatting.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #242 Gepost op: 23 maart 2020, 07:29:02
Maar al die mensen die het steeds over een lockdown hebben.
Belgie zegt in lockdown te zijn, maar de maatregelen komen grotendeels overeen met Nederland, alleen dat er daar een samenscholingsverbod bij is gekomen.
Duitsland zegt volgens mij niet in lockdown te zijn, maar daar is wel een samenscholingsverbod.

Om welke maatregelen vraag je dan als je vraagt om een lockdown? Dat lijkt me een veel interessantere discussie dan gooien met de term lockdown, want die kun je zo breed interpreteren dat je nergens komt.
Tegenstanders kunnen bijvoorbeeld zeggen: "bij een lockdown worden supermarkten niet meer voldoende bevoorraad." Is dat waar? Geen idee, hangt van je definitie van een lockdown af.

Ook wel mooi dat om de haverklap er een viroloog wordt geciteerd die oproept tot een lockdown. Ik neem aan dat er bij de RIVM ook virologen werken die betrokken zijn bij de huidige maatregelen en dat die niet bedacht zijn door de kantinejuf en de afdeling marketing.  


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #243 Gepost op: 23 maart 2020, 12:43:43
Ik neem aan dat er bij de RIVM ook virologen werken die betrokken zijn bij de huidige maatregelen en dat die niet bedacht zijn door de kantinejuf en de afdeling marketing.

Het probleem is dat al die mensen met kennis bij RIVM en GGD elkaar continue tegenspreken, waardoor de gemiddelde leek er soms geen touw meer aan vast kan knopen.

Afgelopen weekend krijgen we een NL alert hoe belangrijk het is voor iedereen om 1.5 m afstand te houden, en horen we van iedereen hoe belachelijk het is dat die jongeren blijven samenscholen in de speeltuintjes.
Dezelfde overheid vond vorige week dat het sluiten van de scholen niet nodig is en totaal geen zin heeft, Rutte heeft dat in zijn persconferentie afgelopen vrijdag nog herhaald.

Nog een voorbeeld, 1.5 m is echt heel belangrijk, ga dus niet naar het bos of naar het strand, maar van diezelfde RIVM mogen de kappers gewoon openblijven.
Die nemen nu maar hun eigen verantwoordelijkheid, tegen het advies van RIVM in:
https://twitter.com/trouw/status/1242039228676091904?s=20

Drie weken geleden:
Als je dit leest lijkt het er toch een beetje op dat het RIVM al geruime tijd achter de feiten aan loopt;

En als je vandaag dit overzicht bekijkt, zie je dat dit eigenlijk continue het plaatje is, RIVM zit ernaast of reageert te traag:
https://twitter.com/ewmagazinenl/status/1239572767600709632



Bij de GGD hetzelfde verhaal, 2 weken geleden de landelijke woordvoerder:

https://twitter.com/Nieuwsuur/status/1236756580252758027?s=20

Ben best wel geschrokken van de naïeve houding van deze directeur van de GGD Hollands Midden, Sjaak de Gouw

Gisteren in Nieuwsuur zat hij al een beetje lacherig aan tafel, en deed de opvallende uitspraak:
"Of je nu een Corona virus hebt of een gewoon griepvirus, de klachten zijn hetzelfde, het verloop is hetzelfde, en de adviezen zijn hetzelfde."
terwijl wereldwijd iedereen het er over eens is dat dit toch echt heel iets anders is dan een gewoon griepje  :o

Vandaag doet hij daar nog een schepje bovenop:

https://twitter.com/SpraakmakersOp1/status/1236941372273364992?s=20

"Gewoon doen wat je anders doet, gewoon in de trein gaan zitten... ...iedereen die tegenover u zit en snottert heeft de griep, het corona virus is uitgesloten"

Als dit de mensen zijn die ons moeten beschermen in Nederland, dan krijg ik steeds meer het idee dat we het straks niet meer in de hand hebben, en de kans groot dat we op deze manier Italië achterna gaan in Nederland  :-X

En zie de berichten die de GGD vandaag rondstuurt:
https://twitter.com/ggdfryslan/status/1242044998096424960

Waarom is het coronavirus niet te vergelijken met een gewoon griepvirus?
De afdeling infectieziektebestrijding van de GGD Fryslân werkt op dit moment continu aan het beperken van de verspreiding van het coronavirus. Met voorlichting, onderzoek, bemonsteren en testen. Veel mensen, waaronder veel Friezen, relativeren het coronavirus tot een gewoon griepje. Dit artikel legt uit waarom dit onterecht is.

Ja, nogal logisch dat veel mensen het relativeren, als jullie eigen woordvoerder dit de afgelopen weken meerdere keren op landelijke radio en televisie heeft geroepen.

Samen sterk in de hulpverlening!




DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #245 Gepost op: 23 maart 2020, 14:17:20


Tot nu toe doen we het beter dan Italie als je naar de exponentiële groei kijkt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #246 Gepost op: 23 maart 2020, 16:02:26
Vind jij de cijfers uit China wel betrouwbaar dan? Weet je wat voor regime daar zit? Bepaalde landen kun je op voorhand afstrepen. Alle cijfers die uit China, Noord-Korea, Iran, Turkije en Rusland komen kun je wantrouwen. En je had inderdaad uit de situatie uit China kunnen weten wat ons te wachten staat. We kennen de beelden van overvolle ziekenhuizen en wanhopige artsen. Dus ook zonder betrouwbare cijfers wisten we dat het foute boel was.

China houdt de cijfers nu ook bewust laag omdat ze de economie weer willen starten.

Klein voorbeeld: China heeft ongeveer 1,4 miljard inwoners en heeft 3261 doden
Italië heeft ongeveer 60 miljoen inwoners en 5476 doden

In China begon de uitbraak en werd deze weken lang ontkent. Dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er maar 3261 doden zijn gevallen in China.

In bepaalde landen rondom China is zeer snel geanticipeerd op het virus (denk bijvoorbeeld aan Taiwan) en deze hebben lagere cijfers dan Nederland. Dus waarom kunnen we als Nederland en in bredere zin Europa niet toegeven dat we gefaald hebben? Misschien een bepaalde vorm van zelfoverschatting.
Er is hier maar 1 persoon die de situatie in China en Italië naast de situatie hier in Nederland heeft gelegd, en dat ben jij zelf. Op basis van die gegevens ben jij gaan bibberen en ben je het hardst gaan roepen om die Lockdown, want owee Nederland gaat diezelfde kant op, en het zou hier totaal uit de hand gaan lopen. Het leger moest ingezet worden, verloven van politie, brandweer en ambulancediensten moesten worden ingetrokken. Want owee, we gaan dezelfde taferelen krijgen als in China. Op houden nu met de zaak omdraaien, want aan dat soort mensen heb ik een gruwelijke hekel.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #247 Gepost op: 23 maart 2020, 16:05:04
Maar al die mensen die het steeds over een lockdown hebben.
Belgie zegt in lockdown te zijn, maar de maatregelen komen grotendeels overeen met Nederland, alleen dat er daar een samenscholingsverbod bij is gekomen.
Duitsland zegt volgens mij niet in lockdown te zijn, maar daar is wel een samenscholingsverbod.

Om welke maatregelen vraag je dan als je vraagt om een lockdown? Dat lijkt me een veel interessantere discussie dan gooien met de term lockdown, want die kun je zo breed interpreteren dat je nergens komt.
Tegenstanders kunnen bijvoorbeeld zeggen: "bij een lockdown worden supermarkten niet meer voldoende bevoorraad." Is dat waar? Geen idee, hangt van je definitie van een lockdown af.

Ook wel mooi dat om de haverklap er een viroloog wordt geciteerd die oproept tot een lockdown. Ik neem aan dat er bij de RIVM ook virologen werken die betrokken zijn bij de huidige maatregelen en dat die niet bedacht zijn door de kantinejuf en de afdeling marketing.
Het enige wat je met een Lockdown kunt bereiken is dat niemand meer de deur uit mag, behalve voor het doen van boodschappen, en andere noodzakelijke zaken. En als je dan buiten de deur bent, zul je daar een goede verklaring voor moeten hebben. En dat dan echt alle winkels die er niet toe doen, dan ook dicht zitten. Wat is het verschil me nu, als je je bedenkt dat nu steeds meer winkelketens de deuren voorlopig sluiten, of de openingstijden aanpassen


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #248 Gepost op: 23 maart 2020, 16:28:34
Het enige wat je met een Lockdown kunt bereiken is dat niemand meer de deur uit mag, behalve voor het doen van boodschappen, en andere noodzakelijke zaken. En als je dan buiten de deur bent, zul je daar een goede verklaring voor moeten hebben. En dat dan echt alle winkels die er niet toe doen, dan ook dicht zitten. Wat is het verschil me nu, als je je bedenkt dat nu steeds meer winkelketens de deuren voorlopig sluiten, of de openingstijden aanpassen

Maar werken mag nog steeds gewoon.

Daarnaast beweert België dat ze een lockdown hebben, maar daar mag je ook gewoon nog naar buiten, mits je maar afstand houdt en niet samenkomt met andere mensen.
Hardlopen, de hond uitlaten, even met je eigen zoon naar de zandbak (mits er niemand anders is) mag nog gewoon.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #249 Gepost op: 23 maart 2020, 16:53:46
Viroloog Ab Osterhaus wil ik toch niet de eerste de beste noemen...  98uiye

https://twitter.com/op1npo/status/1241841976531697666

en dit roept hij al de hele week:

https://twitter.com/op1npo/status/1240392607290843138?s=20
Och, als ik de geschiedenis zo moet geloven zal hij niet armer worden van deze crisis 998765

https://twitter.com/Veldevogel/status/1242070195352621058

https://twitter.com/LarsDuursma/status/1241871511717318657