Corona virus COVID-19 Discussie topic

Auteur Topic: Corona virus COVID-19 Discussie topic  (gelezen 123297 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #260 Gepost op: 24 maart 2020, 17:53:57
En ook weer fijn, die saamhorigheid... :-X

Containers op de grensovergangen, dit soort uitspraken, je gaat je daadwerkelijk afvragen wat de toegevoegde waarde van de EU is tijdens deze crisis.



Dit is zeker een punt. Juist nu hadden de unie-landen met elkaar beleid kunnen maken en uitvoeren. Overigens gaat Italie wederom zorgen voor een crisis rondom de euro.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #261 Gepost op: 26 maart 2020, 00:16:03
Dat kan Wopke Hoekstra dan beter in het openbaar zeggen ipv. zich steeds te verschuilen achter het RIVM dat alles onder controle is. Jammer dat de grote Nederlandse media deze uitspraak niet oppikken.

Wopke Hoekstra vreest dat we Italië en Spanje achterna gaan, dat is een hele grote headline. Wat betekent dat nog meer hebben Mark Rutte en Wopke Hoekstra onderling bonje met elkaar?

En waarom gaat een Belgische minister uit de school klappen over vertrouwelijke gesprekken?

Er komen ondertussen ook steeds meer berichten binnen dat een er aantal verdachte overleden corona gevallen zijn in ziekenhuizen, verpleeghuizen en verzorgingshuizen die niet meegeteld zijn. Het werkelijke aantal doden weten we dus niet nu al niet meer. Omdat we maar beperkt kunnen testen.

Wat een onbeschrijfelijke chaos moet het achter schermen zijn. En al helemaal zorgelijk is dat Nederland relatief veel meer doden heeft, dan Duitsland, Scandinavische landen, België en nog vele andere landen in Europa. Alleen Spanje en Italië doen het slechter dan Nederland.

Allemaal terug te voeren door wanbeleid van het RIVM en Mark Rutte


Tomk93

  • Brigadier
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #262 Gepost op: 26 maart 2020, 00:48:03
"In Nederland zijn nu 356 personen overleden aan dit virus. In de leeftijdcategorie van 80 t/m 84 overlijden veruit de meeste personen".

Zijn we in de wereld en in Nederland niet een beetje heel erg door aan het draaien? Ik heb eens even opgezocht en van alle vastgestelde besmettingen kwam ongeveer 28 procent in het ziekenhuis terecht. Echter, je wordt pas getest als je echt extreme klachten hebt. In totaal zijn er 1800 personen opgenomen in het ziekenhuis. Dat is dus 28 procent van alle vastgestelde besmettingen. 100 procent is dan ongeveer 7000 personen met zware klachten. Er is dus bij 7000 personen vastgesteld dat zij het virus hebben.

Van die 7000 besmettingen zijn nu 356 personen overleden. Echter, nu weet ik dat je pas getest wordt als je echt extreme klachten hebt. Een kennis van mij, 70 jaar oud, heeft dezelfde verschijnselen als Corona en is behoorlijk ziek. De dokter gaf bij hem aan dat hij net niet ziek genoeg was om opgenomen te worden en daarom testen ze bij hem niet. In Nederland zijn er waarschijnlijk heel van van deze gevallen die niet getest worden. Verder zullen er al een heleboel mensen geweest zijn die het virus gehad hebben met lichte klachten, en mensen die het virus op dit moment hebben met lichte klachten.

Mensen worden gek gemaakt met al die cijfers waarvan niks klopt. We kiezen er nu als wereld voor om de hele wereldeconomie naar de klote te helpen omdat er te weinig capaciteit is voor patienten met zware klachten. Verder kan ik niet verklaren waarom mensen zich druk maken om dit virus behalve dan dat de media maximaal aan het paniek zaaien is en dat er nu maatregelen genomen worden die echt kant nog wal slaan.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #263 Gepost op: 26 maart 2020, 17:19:30
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/huisartsen-niet-geteste-patinten-die-overlijden-aan-corona-ontbreken-in-sterftecijfer-rivm

Hier een artikel dat ingaat op niet gemelde sterfgevallen. Dit is zeer kwalijk, zo krijgen we dus echt nooit een goed overzicht.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #264 Gepost op: 26 maart 2020, 17:30:07
"In Nederland zijn nu 356 personen overleden aan dit virus. In de leeftijdcategorie van 80 t/m 84 overlijden veruit de meeste personen".

Zijn we in de wereld en in Nederland niet een beetje heel erg door aan het draaien? Ik heb eens even opgezocht en van alle vastgestelde besmettingen kwam ongeveer 28 procent in het ziekenhuis terecht. Echter, je wordt pas getest als je echt extreme klachten hebt. In totaal zijn er 1800 personen opgenomen in het ziekenhuis. Dat is dus 28 procent van alle vastgestelde besmettingen. 100 procent is dan ongeveer 7000 personen met zware klachten. Er is dus bij 7000 personen vastgesteld dat zij het virus hebben.

Van die 7000 besmettingen zijn nu 356 personen overleden. Echter, nu weet ik dat je pas getest wordt als je echt extreme klachten hebt. Een kennis van mij, 70 jaar oud, heeft dezelfde verschijnselen als Corona en is behoorlijk ziek. De dokter gaf bij hem aan dat hij net niet ziek genoeg was om opgenomen te worden en daarom testen ze bij hem niet. In Nederland zijn er waarschijnlijk heel van van deze gevallen die niet getest worden. Verder zullen er al een heleboel mensen geweest zijn die het virus gehad hebben met lichte klachten, en mensen die het virus op dit moment hebben met lichte klachten.

Mensen worden gek gemaakt met al die cijfers waarvan niks klopt. We kiezen er nu als wereld voor om de hele wereldeconomie naar de klote te helpen omdat er te weinig capaciteit is voor patienten met zware klachten. Verder kan ik niet verklaren waarom mensen zich druk maken om dit virus behalve dan dat de media maximaal aan het paniek zaaien is en dat er nu maatregelen genomen worden die echt kant nog wal slaan.

Dat de cijfers niet volledig zijn is al lang bekend, maar wat verandert dat aan de zaak dat de ziekenhuizen momenteel uit hun voegen barsten en dat (de onvolledige) cijfers nog steeds een toename laten zien, waardoor je met een zeer grote zekerheid kunt zeggen dat de ziekenhuizen het alleen maar drukker krijgen.

Ook als je geen enkel cijfer had zou het feit dat je ziekenhuizen vol liggen reden tot maatregelen moeten zijn.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #265 Gepost op: 27 maart 2020, 10:02:31
Tsja wat zeggen cijfers tegenwoordig, onderling vergelijken is niet mogelijk. Niet op land-niveau, maar zelfs niet binnen Nederland. De verschillende GGD's hebben ieder hun eigen aanpak.
En als we het dan toch over cijfers hebben:

Citaat
In de winter van 2017/2018 duurde de griepepidemie 18 weken. Dat is langer dan het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar (negen weken). In totaal zijn tussen oktober 2017 en mei 2018 ongeveer 900.000 mensen ziek geworden door het griepvirus. Naar schatting bezochten 340.000 mensen de huisarts met griepachtige klachten. Daarnaast waren ziekenhuizen tijdelijk overbelast door de vele patiënten die vanwege complicaties van griep (meestal longontsteking) moesten worden opgenomen; naar schatting ruim 16.000. Ook zijn er tijdens de epidemie 9.500 meer mensen overleden dan gebruikelijk is in het griepseizoen (oktober tot mei).
Bron: RIVM

Ik tel alleen de mensen die meer zijn overleden naast de reguliere sterfte door Influenza, dan kom ik al uit op 527 sterfgevallen per week.
De gemiddelde leeftijd van overledenen door Corona ligt tussen de 80 en 84 jaar, waarvan 80% al een (zware)onderliggende ziekte heeft. Ook zonder Corona zouden zij vermoedelijk binnen niet al te lange tijd komen te overlijden.

Nee, ik probeer Corona zeker niet te bagatelliseren! Maar ik wil wel een tegengeluid laten horen en proberen om e.e.a. in perspectief te zetten.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #266 Gepost op: 27 maart 2020, 12:03:42
https://twitter.com/LizSly/status/1241686739862913024?s=20

"Iceland’s population puts it in the unique position of having very high testing capabilities with help from the Icelandic medical research company deCode Genetics, who are offering to perform large scale testing," Thorolfur Guðnason, Iceland’s chief epidemiologist, told BuzzFeed News.

"This effort is intended to gather insight into the actual prevalence of the virus in the community, as most countries are most exclusively testing symptomatic individuals at this time."

Of 3,787 individuals tested in the country, a total of 218 positive cases have been identified so far. "At least half of those infected contracted the virus while travelling abroad, mostly in high-risk areas in the European Alps (at least 90)," the government said on Monday.

Those numbers include the first results of the voluntary tests on people with no symptoms, which started last Friday. The first batch of 1,800 tests produced 19 positive cases, or about 1% of the sample.

"Early results from deCode Genetics indicate that a low proportion of the general population has contracted the virus and that about half of those who tested positive are non-symptomatic,” said Guðnason. “The other half displays very moderate cold-like symptoms."

A study published on Monday in the magazine Science found that for every confirmed case of the virus there are likely another five to 10 people with undetected infections in the community. The scientists, which based their model on data from China, reported that these often milder and less infectious cases are behind nearly 80% of new cases.

Testen, testen, testen, zodat je meer duidelijkheid krijgt, en daarnaast is en blijft de 1.5 m dus echt belangrijk, ook als iedereen met symptomen binnen blijft.
Samen sterk in de hulpverlening!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #267 Gepost op: 27 maart 2020, 14:59:49
Tsja wat zeggen cijfers tegenwoordig, onderling vergelijken is niet mogelijk. Niet op land-niveau, maar zelfs niet binnen Nederland. De verschillende GGD's hebben ieder hun eigen aanpak.
En als we het dan toch over cijfers hebben:
Bron: RIVM

Ik tel alleen de mensen die meer zijn overleden naast de reguliere sterfte door Influenza, dan kom ik al uit op 527 sterfgevallen per week.
De gemiddelde leeftijd van overledenen door Corona ligt tussen de 80 en 84 jaar, waarvan 80% al een (zware)onderliggende ziekte heeft. Ook zonder Corona zouden zij vermoedelijk binnen niet al te lange tijd komen te overlijden.

Nee, ik probeer Corona zeker niet te bagatelliseren! Maar ik wil wel een tegengeluid laten horen en proberen om e.e.a. in perspectief te zetten.

Snap ik, ik heb ook wat moeite met het plaatsen van die cijfers. Want als je het vergelijkt met de cijfers van griep is het inderdaad niet absurd. Maar in de ziekenhuizen gaat het er wel enorm hard aan toe.
Als je beseft dat alle normale IC bedden gewoon in gebruik zijn nu, er overal extra bedden gerealiseerd worden, personeel absurde diensten moet draaien.
Dat gebeurde met de griep ook wel eens, maar dan was het in een paar ziekenhuizen en kon dat wel opgevangen worden door andere ziekenhuizen. Terwijl het nu gewoon bij alle ziekenhuizen tegelijkertijd gebeurd.

Met vandaag trouwens weer 112 geregistreerde overledenen (waarschijnlijk zijn het er meer omdat blijkbaar niet iedereen geregistreerd wordt) gaan we die 527 per week van de griep trouwens wel ruim over. (En heerst de griep niet ook nog?)

Een verschil met de griep lijkt te zijn dat de ziekte wat langzamer gaat. De incubatietijd is veel langer dan bij griep, mensen liggen veel langer in het ziekenhuis dan bij griep, mensen zullen waarschijnlijk dus ook langer besmettelijk zijn. En langer ziek zijn is natuurlijk ook gewoon een langere uitputtingsslag.


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #268 Gepost op: 27 maart 2020, 16:41:23
Ja, de griep heerst ook weer officieel. Die 112 nieuwe overledenen zijn overigens ook inclusief sterfgevallen van 9 dagen geleden. Dus die dagelijkse pushmelding van de NOS daar kan je echt helemaal niks mee. Gelukkig publiceert het RIVM nu zelf ook gegevens van echte data per dag (linkje). Dat geeft een veel beter perspectief.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #269 Gepost op: 27 maart 2020, 18:12:23
Klopt inderdaad. Een ander belangrijk verschil met 'de griep' is dat veel mensen hiertegen zijn ingeënt of zelf een afweer hebben, tegen corona hebben we dat niet dus iedereen kan besmet raken.
Een vergelijking kun je niet maken, Corona moeten we serieus nemen. Maar het beeld wat de media schetst is niet altijd geheel in perspectief.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.