Corona virus COVID-19 Discussie topic

Auteur Topic: Corona virus COVID-19 Discussie topic  (gelezen 122307 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #290 Gepost op: 10 april 2020, 20:43:14
De zwarte scenario's die roare hier geschetst heeft zijn ook verre van realistisch meer.

hmm, dit was het eerste wat Roare hier riep op 26 februari, en als ik dit zo lees had hij toen groot gelijk en is dit tot nu toe allemaal uitgekomen:

Dit is al totaal uit de hand gelopen. Het virus vertragen is nu nog de enige oplossing. Zoveel mogelijk menselijk contact vermijden en evenementen afgelasten is het enige wat nog kan. Het is een kwestie van uren of hooguit een paar dagen voordat het in Nederland uitbreekt.

En en ik lees overal dat onze ziekenhuizen het zo goed aankunnen, maar wat is dat op gebaseerd?

Met de gewone dagelijkse zorg kraakt het systeem al, laat staan dat je zoals in Italië ineens een toevloed van honderden patiënten krijgt.

Als er een vaccin is kan het redelijk snel onder controle worden gebracht, tot die tijd schade beperken en hopen op warm weer, want daar kan het virus niet tegen.

Ik verwacht dat 2020 een verloren jaar wordt, economische krimp, evenementen etc............

Hoewel het ongetwijfeld de jaren erna zich het weer ook heel snel gaat herstellen.



Ik geloof ook wel dat we iets eerder hadden kunnen ingrijpen en dat we in NL onvoldoende voorbereid zijn op zulke rampen, maar we moeten er nu het beste van maken en dat lukt m.i. aardig.

Dit ben ik grotendeels met je eens.
Samen sterk in de hulpverlening!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #291 Gepost op: 10 april 2020, 21:15:44
Het is in Nederland dus absoluut niet 'beter' dan in België.

Cijfers maken statistieken, statistieken maken leugens. Een bekende uitspraak maar nu wel heel relevant. Cijfers vergelijken is op dit moment absoluut niet relevant of betrouwbaar. Het testbeleid in België is anders, net zoals dat in China en de VS enorm verschilt.

In Belgie lagen op 4 april 1245 patiënten in de IC met COVID-19. In Nederland waren dit er 1360. Doet NL het dan beter? Daarvoor is simpelweg cijfers vergelijken niet genoeg. Dan moet je ook kijken naar het aantal inwoners (België heeft minder inwoners dan NL), het zorgsysteem, naar wat voor patiënten er liggen en wat de criteria zijn voor een IC opname.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #292 Gepost op: 11 april 2020, 09:00:20
We hebben het in Nederland wel redelijk voor elkaar wat betreft de rampenbestrijding. Maar dan wel op lokaal niveau, en regio,s elkaar kunnen helpen. Maar dit is als een olievlek over nederland heen gelopen, en in mum van tijd zaten/zitten we allemaal in hetzelfde schuitje. En was het alle hens aan dek voor alle regio,s.. Er zijn zeer veel leermomenten ontstaan in deze crisis, en dat is goed. Want denken dat je dit soort situaties perfect aan kan, en we het allemaal wel fiksen is een illusie.
Ik ben het er mee eens dat deze crisis redelijk verloopt zoals men gehoopt had, en dat is een enorm winstpunt.

Ook heeft deze crisis aangetoont dat het weinig of totaal geen nut heeft om zomaar paniek te gaan lopen trappen, en dat men vertrouwen moet hebben in de strategie die is neergezet door het RIVM, tot nog toe werkt dat goed. In dit soort situaties moet je 1 koers varen, en je niet van de wijs laten brengen door figuren die het allemaal wel beter denken te weten.
hmm, dit was het eerste wat Roare hier riep op 26 februari, en als ik dit zo lees had hij toen groot gelijk en is dit tot nu toe allemaal uitgekomen:
Roare had het in zijn eerste bericht goed, alleen is daarna de paniek toegeslagen. En heeft hij daarna alle planken totaal misgeslagen die er maar mis te waren slaan. En zijn zijn voorspellingen totaal niet uitgekomen. Meerdere malen is er aangetoond dat hij totaal niet weet waar hij het over had met zijn totale lockdown en weet ik allemaal niet meer.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #293 Gepost op: 11 april 2020, 09:03:06
Kleine nuance, in België hebben ze vandaag ook alle doden die vermoedelijk besmet waren in een woonzorgcentrum of thuis meegeteld:
  

Uit de cijfers van het CBR blijkt vandaag dat het sterftecijfer in Nederland wel eens twee keer zo hoog kan zijn omdat veel doden in Nederland (door het niet testen) ook niet worden meegeteld:
Sterfte corona waarschijnlijk twee keer hoger, blijkt weer uit CBS-cijfers

Het is in Nederland dus absoluut niet 'beter' dan in België.
Ook hier is veel over gezegd. Je moet geen landen met elkaar vergelijken, elk land is anders. Er zijn vergelijkingen gemaakt met China en Italië, die vergelijkingen zijn totaal uit de lucht gegrepen. Het ziekte verloop is dan misschien hetzelfde, de opbouw van een bevolking en het land bepaald hoe hard een virus zich verspreidt.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #294 Gepost op: 11 april 2020, 21:16:30
De corona virus crisis is eindelijk onder controle. Dat neemt niet weg dat het RIVM en kabinet onder leiding van Mark Rutte zeer ernstige fouten in de beginfase hebben gemaakt. Fouten die duizenden mensenlevens hebben gekost.

Wat was er bijvoorbeeld gebeurd als carnaval wel was afgelast? Wat als er al begin februari massaal getest werd? Met deze totale onderschatting gaan ze niet wegkomen. in de huidige situatie maakt de premier een goede indruk, maar dat poetst de gemaakte fouten niet meer weg.

De toekomstige evaluatie zal snoeihard oordelen over deze fouten.

In de volgende fase moeten we niet te lang wachten met de boel opengooien, anders loop je het risico dat de economische schade zo groot wordt dat de sociale samenhang in Nederland bedreigd wordt. We weten dat we nu vier positieve factoren hebben die in ons de toekomst gaan helpen.

- We krijgen de beschikking overal anti virale middelen waardoor een groot deel van de longontstekingen kan worden voorkomen
- De app kan traceren van corona gevallen makkelijker gaan maken
- We krijgen steeds warmer weer
- Er gaat meer getest worden

Dus een lockdown zoals we nu hebben, zullen we als deze opgeheven kan worden niet meer nodig hebben.

Maar dan nog, wat is er een onnodige schade aangericht de voorbije weken.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #295 Gepost op: 11 april 2020, 21:33:28

Maar dan nog, wat is er een onnodige schade aangericht de voorbije weken.
Wat zou er een onnodige schade zijn aangericht als ze jouw berichten hadden opgevolgd. Kompleet Nederland failliet.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #296 Gepost op: 11 april 2020, 22:39:23
De corona virus crisis is eindelijk onder controle. Dat neemt niet weg dat het RIVM en kabinet onder leiding van Mark Rutte zeer ernstige fouten in de beginfase hebben gemaakt. Fouten die duizenden mensenlevens hebben gekost.dat is maar de vraag, iets met koe en kont

Wat was er bijvoorbeeld gebeurd als carnaval wel was afgelast? Wat als er al begin februari massaal getest werd? Met deze totale onderschatting gaan ze niet wegkomen. in de huidige situatie maakt de premier een goede indruk, maar dat poetst de gemaakte fouten niet meer weg. wat als beredeneringen zijn altijd makkelijl om je gelijk te halen achteraf.

De toekomstige evaluatie zal snoeihard oordelen over deze fouten.dat zal nog moeten blijken, vooralsnog is meer dan 60% het eens met het gevoerde beleid. In elke crisis worden fouten gemaakt, het is niet voor niets een crisis.

In de volgende fase moeten we niet te lang wachten met de boel opengooien, anders loop je het risico dat de economische schade zo groot wordt dat de sociale samenhang in Nederland bedreigd wordt. dit staat haaks op je eerdere berichtenWe weten dat we nu vier positieve factoren hebben die in ons de toekomst gaan helpen.

- We krijgen de beschikking overal anti virale middelen waardoor een groot deel van de longontstekingen kan worden voorkomen die zijn er nog niet en het is maar de vraag of dit op korte termijn, minder dan een jaar, beschikbaar komt
- De app kan traceren van corona gevallen makkelijker gaan makenook dat is nog helemaal niet zeker en is slechts een veronderstelling welke nu onderzocht wordt
- We krijgen steeds warmer weerer is geen evidence dat het virus temperatuurgevoelig is, des temeer het virus ook rondwaart in warme gebieden
- Er gaat meer getest worden vooralsnog blijft dit achter en het zal nog enige weken duren voordat dat goed is ingericht

Dus een lockdown zoals we nu hebben, zullen we als deze opgeheven kan worden niet meer nodig hebben.ook dat is koffiedik kijken, kijk mawr nawr de buurlanden

Maar dan nog, wat is er een onnodige schade aangericht de voorbije weken.daar is geen enkel bewijs voor

Wat een drogredenen om vooral je gelijk aan te tonen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #297 Gepost op: 12 april 2020, 01:29:23
Wat een drogredenen om vooral je gelijk aan te tonen.

Die anti virale middelen gaan echt geen jaar duren hor. De hele wetenschappelijke wereld jaagt erop. En ook de andere punten kan ik weerleggen. Het weer speelt bij andere virussen wel degelijk een grote rol en ook bij dit virus lijkt warm weer wel degelijk een rol te spelen. Kijk maar naar de Verenigde Staten. In de staat New York is dit virus veel actiever dan in Texas en Californië en deze staten hebben ook dichtbevolkte steden en veel internationale luchthavens en contacten.

Spanje zou een negatieve uitzondering kunnen zijn, maar in Spanje circuleert het virus waarschijnlijk al sinds januari toen het daar winter was en dus kouder. Het werd daar net als in Italië heel laat gedetecteerd.

En ik ben heel consistent in mijn kritiek op het RIVM en Mark Rutte. Ik riep al in februari dat evenementen moesten worden afgelast, terwijl de voetbalwedstrijden nog tot in maart doorliepen. Dus dat heeft niks te maken met de spreekwoordelijke koe en kont.

En achteraf gelijk halen is dit zeker niet, fouten moeten eerlijk en transparant benoemd worden. Ik kan moeilijk positief zijn als er dingen niet goed gaan.

En over de lockdown was ik eerst van mening dat hij iets scherper had gekund, omdat het ene naar het andere land voor een scherpe variant koos en bovendien ook de noodtoestand uitriep. Daarom was het mijn verwachting dat deze ook in Nederland zou worden uitgeroepen, maar dat bleek uiteindelijk dan toch niet te gebeuren, mede omdat de gevallen wat sneller begonnen te dalen dan ik dacht, maar dat is toch goed nieuws lijkt me.

Ik kijk puur naar de feiten. Ik zie nu meer mogelijkheden om de economie weer open te gooien dan een maand geleden. Het belangrijkste is dat de ziekenhuizen niet overstromen. Met een uitgebreid testbeleid, app etc... zie ik meer mogelijkheden om de boel op te starten.

Die app moeten we inderdaad afwachten, maar alle kleine beetjes helpen.

En het testen wordt nu wel degelijk uitgebreid dus dat is een positief signaal, neemt niet weg dat het tempo nog verder moet worden opgevoerd.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #298 Gepost op: 12 april 2020, 01:34:04
Dit is al totaal uit de hand gelopen. Het virus vertragen is nu nog de enige oplossing. Zoveel mogelijk menselijk contact vermijden en evenementen afgelasten is het enige wat nog kan. Het is een kwestie van uren of hooguit een paar dagen voordat het in Nederland uitbreekt.

En en ik lees overal dat onze ziekenhuizen het zo goed aankunnen, maar wat is dat op gebaseerd?

Met de gewone dagelijkse zorg kraakt het systeem al, laat staan dat je zoals in Italië ineens een toevloed van honderden patiënten krijgt.

Als er een vaccin is kan het redelijk snel onder controle worden gebracht, tot die tijd schade beperken en hopen op warm weer, want daar kan het virus niet tegen.

Ik verwacht dat 2020 een verloren jaar wordt, economische krimp, evenementen etc............

Hoewel het ongetwijfeld de jaren erna zich het weer ook heel snel gaat herstellen.

Kijk maar wat ik toen op voorhand al zei


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #299 Gepost op: 12 april 2020, 01:35:44
Ik mis regie van hogere hand in deze hele situatie. Ze laten alles aan het RIVM over en in dit geval het betreffende ziekenhuis. Er moet vooruitgedacht worden op wat dat komen gaat.

Waar is Mark Rutte?

Waarom zijn de scholen nog niet gesloten?

Waarom zijn er nog geen evenementen afgelast?

Dit is een heel zorgelijke situatie dit in een rap tempo aan het escaleren is.

Dus dit is zeker niet achteraf