Corona virus COVID-19 Discussie topic

Auteur Topic: Corona virus COVID-19 Discussie topic  (gelezen 123048 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #341 Gepost op: 3 mei 2020, 09:03:09

Ik kwam onderstaande tweet net tegen, van 28 februari, toch wel onthutsend hoe naief het RIVM toen nog was...  :-[

Makkelijk kletsen. Toen was er nog helemaal niets bekend over Corona, en toen werd de schijn op gehouden door de WHO EN China dat het allemaal wel mee viel. En achteraf dus alle zeilen bij moesten worden gezet om de achterstand bij te lopen. Beetje populistisch om zo te reageren.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #343 Gepost op: 3 mei 2020, 12:59:53
Makkelijk kletsen. Toen was er nog helemaal niets bekend over Corona, en toen werd de schijn op gehouden door de WHO EN China dat het allemaal wel mee viel. En achteraf dus alle zeilen bij moesten worden gezet om de achterstand bij te lopen. Beetje populistisch om zo te reageren.

Nou inderdaad. Ook op medisch gebied veranderen de inzichten razendsnel en soms ook 180 graden op wat we tot nu toe allemaal gedaan hebben. Dat komt allemaal omdat we meer weten over het virus en hoe het huishoudt in een lichaam. Dingen die we 3 weken geleden absoluut niet deden doen we nu wel, etc. Nieuwe inzichten laten voorzichtig zien dat de hele behandeling zoals we hem nu doen op de IC misschien wel significant anders moet. Mede door ontzettend veel onderzoek de afgelopen weken. Dat zijn allemaal inzichten die je aan het begin onmogelijk had kunnen weten.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #344 Gepost op: 3 mei 2020, 13:03:37
Kun je daar een voorbeeld van geven? Iets wat anders zou moeten op de IC
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #345 Gepost op: 3 mei 2020, 14:02:13
In het begin dachten we dat het probleem puur in de longen zat. Het kwam overeen met een ziektebeeld wat we al kennen (ARDS) en daar was de behandeling ook op gericht. Later kwamen we er achter dat het bloed van deze patiënten erg snel stolde en moesten we ook hele sterke bloedverdunners gaan geven. Als we dat vanaf het begin af aan al hadden gedaan had dat voor een aantal patiënten een andere uitkomst gehad, maar dat was informatie die we toen echt nog niet hadden.

Nu zijn er signalen dat de longproblemen misschien niet zozeer vanuit de longen zelf ontstaan, maar door kleine bloedpropjes in de bloedvaten die de longen van bloed voorzien. Wat simpeler uitgelegd: het rijksmuseum heeft geen bezoekers en denkt na over wat ze kunnen veranderen aan het museum om bezoekers te trekken, maar na twee weken blijkt dat de weg naar het rijksmuseum is afgesloten en dat daardoor de bezoekers niet komen. Het probleem geen bezoekers, vergt dus ineens een andere oplossing. Het ligt in werkelijkheid allemaal wat subtieler hoor, maar het is een vrij medisch verhaal wat ik niet even kort kan uitleggen, maar mocht je verder geïnteresseerd zijn: https://pubs.rsna.org/doi/10.1148/radiol.2020201629

Zo veranderd de zorg op de IC dus continue naar nieuwe inzichten. COVID-19 heeft het meest bizarre en onvoorspelbare ziekteverloop dat ik ooit gezien heb, zelfs nu nog nadat we weken verder zijn blijf ik me verbazen. Er 'moet' nu niet zozeer iets anders op de IC, maar we zullen straks ongetwijfeld dingen doen die we nu niet doen en vice versa. Dat hadden we natuurlijk graag 6 weken geleden al geweten, maar zo werkt het helaas niet.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #346 Gepost op: 3 mei 2020, 18:02:05
Het meest onthutsende van de hele situatie is, dat naast het feit dat het kabinet extreem laat in actie kwam, nu het kabinet vele weken later nog steeds geen enkel plan heeft om de zogenaamde intelligente lockdown op te heffen. Deze situatie is economisch gezien volstrekt onhoudbaar. Van een korte periode kan een economie zich snel herstellen, maar nu het steeds langer gaat duren, kan er toch onherstelbare schade worden aangericht. Er zit totaal geen schot in de zaak.

- Nog steeds een tekort aan beschermingsmiddelen, terwijl die nodig zijn bij contactberoepen
- Nauwelijks vooruitgang in het opschalen van het testen, terwijl dat eigenlijk vertienvoudigd moet worden
- De app is een grote mislukking geworden

Vooral het testen is van levensbelang, zo kunnen we geografisch op detail niveau in kaart brengen waar het virus zich bevindt en worden nieuwe corona gevallen sneller opgepikt. Dus stel het gaat mis in een bepaalde gemeente of regio kunnen we veel eerder ingrijpen. We zetten nu een heel land op slot zonder enig perspectief, met massaal testen worden ziektegevallen van de straat gehouden en geïsoleerd en kan het andere deel van de bevolking relatief veilig de straat op. In regio's of gemeenten waar toch veel gevallen opduiken kan een tijdelijke lockdown worden ingevoerd.

We moeten op jacht naar dit virus, deze passieve houding van de autoriteiten is wederom zeer zorgwekkend.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #347 Gepost op: 3 mei 2020, 18:35:20
Het meest onthutsende van de hele situatie is, dat naast het feit dat het kabinet extreem laat in actie kwam,
Ho, het kabinet is inderdaad laat achter de feiten gekomen. Maar dat komt doordat China en de WHO, (hele dikke vriendjes van elkaar) hun klep hebben gehouden. In December vorig jaar was al sprake van Corona wellicht zelfs al in November, en hebben artsen al aan de bel getrokken over dit gevaarlijke virus. Maar die werden de mond gesnoerd en hebben China en de WHO er alles aan gedaan om dit onder de pet te houden. Toen pas echt bekend was dat Corona actief was, was de hele wereld al weken zoniet maanden te laat. Ik vindt Trump een hufter van een vent, maar ik kan wel begrijpen dat hij de geldkraan dicht heeft gedraaid voor de WHO.

nu het kabinet vele weken later nog steeds geen enkel plan heeft om de zogenaamde intelligente lockdown op te heffen. Deze situatie is economisch gezien volstrekt onhoudbaar. Van een korte periode kan een economie zich snel herstellen, maar nu het steeds langer gaat duren, kan er toch onherstelbare schade worden aangericht. Er zit totaal geen schot in de zaak.
Weer een misvatting van je. Er zit weldegelijk schot in de zaak, niet voor niets gaan scholen enz weer open. Men geeft eerlijk aan dat het een grote uitdaging is om de economie weer op te starten na de lock down, er zijn nog steeds zeer grote risico,s, en men is bang voor die tweede golf. We zijn er nog lang niet. Komt die tweede golf gaat de economie een nog veel hardere klap krijgen. Schade is er nu toch al, je kunt nu schade beperken door op een doordachte manier uit de lockdown te komen.

- Nauwelijks vooruitgang in het opschalen van het testen, terwijl dat eigenlijk vertienvoudigd moet worden
- De app is een grote mislukking geworden

Vooral het testen is van levensbelang, zo kunnen we geografisch op detail niveau in kaart brengen waar het virus zich bevindt en worden nieuwe corona gevallen sneller opgepikt. Dus stel het gaat mis in een bepaalde gemeente of regio kunnen we veel eerder ingrijpen. We zetten nu een heel land op slot zonder enig perspectief, met massaal testen worden ziektegevallen van de straat gehouden en geïsoleerd en kan het andere deel van de bevolking relatief veilig de straat op. In regio's of gemeenten waar toch veel gevallen opduiken kan een tijdelijke lockdown worden ingevoerd.

We moeten op jacht naar dit virus, deze passieve houding van de autoriteiten is wederom zeer zorgwekkend.
Op jacht naar het virus, waar ga je zoeken? Vertel ons eens. Als je de berichtgevingen goed volgt weet je dat het testen al verbetert is, maar dat het tijd kost om alles goed op de rit te krijgen. Die app is niet mislukt, helemaal niet. De 7 apps die getest zijn waren een testvariant. Juist om te testen wat er wel en niet kan met die app. En om te zien waar er beveiligingsrisico,s in zaten. Dat vervolgens geen enkele app door die test heen komt is prima. Er zijn wel zeer veel resultaten behaald waar de app mee gebouwd kan worden. Dus je kunt geen eens spreken over een app die mislukt is, die app zit nog in de volle ontwikkelingsfase. En wil je inderdaad de besmettingen snel in kaart hebben zul je wel middels een app of iets derg die zoektocht moeten inzetten.

 En je kunt nu al prima veilig over straat, sinds onze lockdown ben ik nog iedere dag op straat geweest. Simpelweg omdat mijn werk dit vereist. Ik heb me nog geen moment onveilig gevoeld. En ben ik toch echt op zeer veel locaties geweest. Nog steeds voel ik me veilig op straat, gewoon gezond boeren verstand gebruiken.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #348 Gepost op: 3 mei 2020, 18:52:42
Het meest onthutsende van de hele situatie is, dat naast het feit dat het kabinet extreem laat in actie kwam, nu het kabinet vele weken later nog steeds geen enkel plan heeft om de zogenaamde intelligente lockdown op te heffen
Ik heb overigens een quote erbij gepakt. Het is niet zo simpel om een lockdown op te heffen. Zoals je in de onderstaande quote kunt lezen is de hele behandeling van coronapatienten onderhevig aan veranderende inzichten. En moet men tijdens de crisisbestrijding zaken bijstellen, omdat tijdens de behandeling blijkt dat zaken geheel anders verlopen. Plan+ maken heet dit in incidentbestrijding, in dit geval inmiddels wel een plan++++++++. Mee bewegingen met de grillen van het virus. En straks, als alles achter de rug, en wanneer dat zal zijn wachten we wel af, maar  zal alles geëvalueerd gaan worden. En zal blijken wat er wel en niet goed is gegaan, en wat de volgende keer anders moet. Leren van een crisis, leren van je tegenstander. In dit geval een virus, die pas na 2a3 weken laat zien of je op het goede pad zit. Maar het is nu nog geen tijd om echt na te gaan denken over wat wel en niet goed gaat. Nu is het nog crisisbestrijding, en begint men met voorzichtig af te schalen.

Nou inderdaad. Ook op medisch gebied veranderen de inzichten razendsnel en soms ook 180 graden op wat we tot nu toe allemaal gedaan hebben. Dat komt allemaal omdat we meer weten over het virus en hoe het huishoudt in een lichaam. Dingen die we 3 weken geleden absoluut niet deden doen we nu wel, etc. Nieuwe inzichten laten voorzichtig zien dat de hele behandeling zoals we hem nu doen op de IC misschien wel significant anders moet. Mede door ontzettend veel onderzoek de afgelopen weken. Dat zijn allemaal inzichten die je aan het begin onmogelijk had kunnen weten.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #349 Gepost op: 4 mei 2020, 20:06:44
@Apoo helder verhaal, dank!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.