Corona virus COVID-19 Discussie topic

Auteur Topic: Corona virus COVID-19 Discussie topic  (gelezen 123012 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #350 Gepost op: 6 mei 2020, 16:46:02
Ho, het kabinet is inderdaad laat achter de feiten gekomen. Maar dat komt doordat China en de WHO, (hele dikke vriendjes van elkaar) hun klep hebben gehouden. In December vorig jaar was al sprake van Corona wellicht zelfs al in November, en hebben artsen al aan de bel getrokken over dit gevaarlijke virus. Maar die werden de mond gesnoerd en hebben China en de WHO er alles aan gedaan om dit onder de pet te houden. Toen pas echt bekend was dat Corona actief was, was de hele wereld al weken zoniet maanden te laat. Ik vindt Trump een hufter van een vent, maar ik kan wel begrijpen dat hij de geldkraan dicht heeft gedraaid voor de WHO.
Weer een misvatting van je. Er zit weldegelijk schot in de zaak, niet voor niets gaan scholen enz weer open. Men geeft eerlijk aan dat het een grote uitdaging is om de economie weer op te starten na de lock down, er zijn nog steeds zeer grote risico,s, en men is bang voor die tweede golf. We zijn er nog lang niet. Komt die tweede golf gaat de economie een nog veel hardere klap krijgen. Schade is er nu toch al, je kunt nu schade beperken door op een doordachte manier uit de lockdown te komen.Op jacht naar het virus, waar ga je zoeken? Vertel ons eens. Als je de berichtgevingen goed volgt weet je dat het testen al verbetert is, maar dat het tijd kost om alles goed op de rit te krijgen. Die app is niet mislukt, helemaal niet. De 7 apps die getest zijn waren een testvariant. Juist om te testen wat er wel en niet kan met die app. En om te zien waar er beveiligingsrisico,s in zaten. Dat vervolgens geen enkele app door die test heen komt is prima. Er zijn wel zeer veel resultaten behaald waar de app mee gebouwd kan worden. Dus je kunt geen eens spreken over een app die mislukt is, die app zit nog in de volle ontwikkelingsfase. En wil je inderdaad de besmettingen snel in kaart hebben zul je wel middels een app of iets derg die zoektocht moeten inzetten.

 En je kunt nu al prima veilig over straat, sinds onze lockdown ben ik nog iedere dag op straat geweest. Simpelweg omdat mijn werk dit vereist. Ik heb me nog geen moment onveilig gevoeld. En ben ik toch echt op zeer veel locaties geweest. Nog steeds voel ik me veilig op straat, gewoon gezond boeren verstand gebruiken.

Nou waar je het virus gaat vinden is niet zo moeilijk? Door het aantal testen te vertienvoudigen kom je achter veel meer corona gevallen, die geïsoleerd moeten worden. Zo krijg je pas echt grip op het virus. Er duiken constant media berichten op dat er veel meer getest kan worden dan nu wordt gedaan, maar dat de overheid passief is.

En de app is vooralsnog wel degelijk een grote mislukking, want het was wel degelijk oorspronkelijk de bedoeling dat er een ''winnaar'' zou komen uit de soort van wedstrijd die gehouden is. En of de app die overheid ontwikkelt kans van slagen heeft is zeer twijfelachtig, gezien het feit dat het vertrouwen al een enorme deuk heeft opgelopen.

En ondanks dat China en de WHO gefaald hebben, betekent dat niet we daar ons achter kunnen verschuilen en waren genoeg andere signalen dat dit virus heel vervelend ging worden. In plaats van naar andere landen te wijzen, kan Nederland beter naar zichzelf kijken en als we dan toch naar andere landen kijken, kijk dan naar Taiwan en Zuid-Korea daar is het corona virus bijna uitgeroeid. Ook binnen Europa zijn er een aantal landen die het beter gedaan hebben dan Nederland.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #351 Gepost op: 6 mei 2020, 20:36:01
Ik geloof dat er aan jou talloze malen is verteld dat het geen nut heeft naar omliggende landen te kijken. En het is weldegelijk van belang hoe China en de WHO eerst de boel ernstig hebben vertraagd. Eind November vorig jaar waren in China al de eerste signalen, en eind December waren die signalen nog veel duidelijker. En altijd hielden beiden de mond stijf dicht. En moesten artsen zwijgen. Pas toen er wel heel veel chinezen jammerlijk om het leven kwamen, moest China met de billen bloot en schoorvoetend toegeven dat er een agressief virus de wereld over aan het gaan was. Maar toen was men al een dikke anderhalve maand te laat.  


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #352 Gepost op: 11 mei 2020, 18:49:41
Bovenstaande quote in dit topic is van 26 februari;

Ik kwam onderstaande tweet net tegen, van 28 februari, toch wel onthutsend hoe naief het RIVM toen nog was...  :-[

https://twitter.com/NicoleBroek1/status/1233166413868736513

Makkelijk kletsen. Toen was er nog helemaal niets bekend over Corona, en toen werd de schijn op gehouden door de WHO EN China dat het allemaal wel mee viel. En achteraf dus alle zeilen bij moesten worden gezet om de achterstand bij te lopen. Beetje populistisch om zo te reageren.

Toen was nog helemaal niets bekend? Volgens mij volgde jij het nieuws dan niet helemaal...

Dit is een selectie van de bewuste 26 februari:

https://twitter.com/Teletekst/status/1232631387750125569?s=20
https://twitter.com/RTLnieuws/status/1232632712932085760?s=20
https://twitter.com/nrc/status/1232627377445965824?s=20
https://twitter.com/NUnl/status/1232619581707034625?s=20
https://twitter.com/nrc/status/1232618511727460354?s=20
https://twitter.com/RTLnieuws/status/1232617060510859264?s=20
https://twitter.com/RTLnieuws/status/1232606247528148992?s=20
https://twitter.com/telegraaf/status/1232598824952180736?s=20

Je mag het populistisch vinden, feit is dat velen eind februari al aan het waarschuwen waren dat het niet goed ging, en ook begin maart opnieuw:

Als je dit zo leest zou je toch gaan denken om nu snel meer maatregelen te nemen, vergelijkbaar zoals nu in Italië, zoals het afgelasten van grote evenementen (voetbalwedstrijden, concerten, etc.) en het sluiten van scholen.

Heb echter steeds het idee dat we achter de feiten aan blijven lopen en alle maatregelen iedere keer te laat komen.

In Nederland kwam pas op 9 maart de eerste kleine maatregel dat we geen handen meer mochten schudden...  98uiye

Als alles achter de rug is zal er vast en zeker nog wel eens grondig geëvalueerd moeten worden:

https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1259365284747579394?s=20
https://twitter.com/RTLnieuws/status/1259128017437315073?s=20

Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #353 Gepost op: 13 mei 2020, 14:36:53

Op Koningsdag waren alle 200 bewoners nog kerngezond, twee dagen later sloeg het Corona virus keihard toe;
op dit moment 43 besmette cliënten en 20 besmette medewerkers, 4 cliënten inmiddels overleden.  

"voor onze cliënten geldt dat die het natuurlijk buitengewoon vreemd vinden dat van de een op de andere dag onze medewerkers met mondkapjes rondlopen"

Hieruit begrijp ik dat de medewerkers pas mondkapjes zijn gaan dragen nadat er medewerkers en bewoners ziek zijn geworden, terwijl die medewerkers daarvoor natuurlijk wel gewoon ook buiten het verpleeghuis kwamen en dus zo goed als zeker het virus mee naar binnen hebben gebracht.

Die medewerkers kunnen in hun werk geen 1.5 m afstand houden, waarom dus van het begin af aan geen mondkapjes?  :-\

https://twitter.com/RTLnieuws/status/1259943319263744000?s=20

https://twitter.com/LilianSchrijft/status/1259971125225967621?s=20
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #355 Gepost op: 18 mei 2020, 21:26:05
Erg duidelijke en interessante visie van Maurice de Hond.
Ik ben het zeker niet met alles eens wat hij verteld, maar bij een groot aantal besproken zaken heeft hij hoe dan ook een punt.
Al eerder is duidelijk geworden dat ook binnen OMT, RIVM en GGD de plank zo af en toe behoorlijk is misgeslagen, uit de dagelijkse rapportages blijkt bijvoorbeeld dat dit nog bij lange na geen eenduidige en actuele cijfers zijn (zoals het dagelijkse aantal 'nieuwe' ziekenhuisopnames waarin zelfs nu nog dagelijks opnames in maart als nieuw worden meegeteld!)

Het is goed dat er dan ook zo nu en dan wat meer tegengeluid is met een afwijkende of aanvullende goed onderbouwde visie.
Hopenlijk worden dit soort dingen ook meegewogen in de verdere besluitvorming.

Samen sterk in de hulpverlening!


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #356 Gepost op: 18 mei 2020, 22:03:00
Erg duidelijke en interessante visie van Maurice de Hond.
Ik ben het zeker niet met alles eens wat hij verteld, maar bij een groot aantal besproken zaken heeft hij hoe dan ook een punt.
Al eerder is duidelijk geworden dat ook binnen OMT, RIVM en GGD de plank zo af en toe behoorlijk is misgeslagen, uit de dagelijkse rapportages blijkt bijvoorbeeld dat dit nog bij lange na geen eenduidige en actuele cijfers zijn (zoals het dagelijkse aantal 'nieuwe' ziekenhuisopnames waarin zelfs nu nog dagelijks opnames in maart als nieuw worden meegeteld!)

Het is goed dat er dan ook zo nu en dan wat meer tegengeluid is met een afwijkende of aanvullende goed onderbouwde visie.
Hopenlijk worden dit soort dingen ook meegewogen in de verdere besluitvorming.

Sinds wanneer heeft Maurice de Hond de wijsheid in pacht? Heeft hij nu in ene ook verstand van COVID-19.
En als jij vindt dat hij op diverse zaken een punt heeft, en jij vindt dat de actuele cijfers niet kloppen. Waarom plaats je ze dan überhaupt? Door ze hier te plaatsen doe je zelf mee aan de verspreiding er van. Of is het alleen maar interessant te doen. En ja er zijn fouten gemaakt, straks zal deze hele crisis worden geëvalueerd. Maar er kan niet worden ontkent dat de crisis nog steeds keurig volgens het spoorboekje verloopt. En we inderdaad nu bezig zijn om ons te ontdoen van de lockdown. Maar het wordt tijd dat er opgehouden wordt met zeuren en zeiken. En meneer de Hond wordt al nooit serieus genomen, al helemaal niet omdat hij geen hol verstand heeft van Corona.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #357 Gepost op: 18 mei 2020, 22:26:39
Sinds wanneer heeft Maurice de Hond de wijsheid in pacht? Heeft hij nu in ene ook verstand van COVID-19.
En als jij vindt dat hij op diverse zaken een punt heeft, en jij vindt dat de actuele cijfers niet kloppen. Waarom plaats je ze dan überhaupt? Door ze hier te plaatsen doe je zelf mee aan de verspreiding er van. Of is het alleen maar interessant te doen. En ja er zijn fouten gemaakt, straks zal deze hele crisis worden geëvalueerd. Maar er kan niet worden ontkent dat de crisis nog steeds keurig volgens het spoorboekje verloopt. En we inderdaad nu bezig zijn om ons te ontdoen van de lockdown. Maar het wordt tijd dat er opgehouden wordt met zeuren en zeiken. En meneer de Hond wordt al nooit serieus genomen, al helemaal niet omdat hij geen hol verstand heeft van Corona.
Het is weer duidelijk dat je (zoals wel vaker) heel hard van de toren blaast zonder je in de inhoud te verdiepen.
Waarschijnlijk heb je de hele video niet eens bekeken. Als je dat wel had gedaan, dan had je nl. geweten dat Maurice de Hond zelf meerdere keren aangeeft dat hij absoluut geen viroloog is en dat hij ook niet pretendeert deskundige op het gebied van Covid-19 te zijn.

Waar hij wel goed in is, is data analyse, en heel veel verschillende onderzoeken en data interpreteren en samenbrengen.
En dat is ook wat hij hier doet, en van daaruit komen een aantal interessante  zienswijzen een aanbevelingen, die zeker de moeite waard zijn om mee te wegen.

En ja, ik plaats dagelijks de data, omdat dat het enige is wat we momenteel van de overheid krijgen, en daarmee moeten we het doen.
En ook daarin vermoed ik dat jij nooit eens de moeite hebt genomen om een linkje dieper te klikken en eens goed naar de gedetailleerde grafieken en rapportages te kijken. Als je dat wel had gedaan dan had je zelf wellicht ook gezien waar de omissies zitten.

Maar blijf vooral in je eigen bubble, en lekker op de man schreeuwen en tieren, en probeer je vooral niet iets meer te verdiepen voordat je iets roept. Hoef je ook niet inhoudelijk te reageren, lekker makkelijk.
Mooi ook dat jij gelooft dat deze crisis zo voorspelbaar is dat deze een spoorboekje heeft, ook dat maakt het leven een stuk eenvoudiger voor je. Hoop  wel dat je zelf de trein niet mist.
Samen sterk in de hulpverlening!


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #358 Gepost op: 18 mei 2020, 23:00:26
Vind het moeilijk. Ben geen viroloog. dokter of statisticus maar zoals iedere rechtgeaarde Nederlander wil ik wel mijn mening kwijt.

Sowieso moet er een parlementaire enquete komen, waarin gewoon alles aan bod moet komen. Waarom het aanvankelijke downplayen door RIVM en stukje bij beetje wordt het virus in de briefings steeds gevaarlijker. Je hoort zoveel verhalen wanneer er wat bekend was over het virus. De datum dat ie zich voor het eerst liet zien wordt ook steeds vroeger en DUS zijn er natuurlijk critici die vinden dat alle en iedereen heeft gefaald, omdat het gevaar niet tijdig onderkend was. Zelfde met het tekort aan mondkapjes. Voorafgaand aan de pandemie was er niemand maar dan ook niemand die zei 'als er straks een pandemie komt dan hebben wij gene voorraden, geen productiecapaciteit, zijn we veel te veel afhankelijk van China etc. Onder aanvoering van PVV/FVD werd de overheid gekapitteld omdat ze er uiteindelijk niet genoeg waren. De regering moest en zou in actie komen, er moesten stante pede miljoenen mondkapjes komen. Dat de hele wereld op die dingen zat te azen maakte niet uit: het was falen van de overheid dat ze er niet waren. En nu werd van de week duidelijk dat er tussen de in allerhaast aangekochte mondkapjes miljoenen slechte exemplaren zaten, en nu is dat weer een stok om te slaan.....

Inmiddels worden ook de complotdenkers wakker! Het is allemaal de schuld van 5G. Het is de schuld van de bezuinigingen (terwijl we dankzij die bezuinigingen juist geld genoeg hebben om met tientallen miljarden de bedrijven te steunen....). Het is een verzinsel van Rutte/NOS etc. Het is onderdeel van een nieuwe wereldorde die moet komen. Het virus is gemaakt om ons te verlossen van de teveel bejaarden.... etc.

Wat mij ook opvalt: steeds meer mensen beginnen te twijfelen aan het nut van de genomen maatregelen. Niet omdat ze kunnen aantonen dat de maatregelen inderdaad van weinig nut zijn. Nee, want 'men is het zat' of 'de bedrijven gaan failliet'. Dat we juist dankzij die maatregelen een afvlakking kennen maakt niet uit, iedereen moet weer kunnen sporten en uit eten gaan etc. Het was gewoon een spannend schoolreisje of zoiets...?

Misschien spring ik van de hak op de tak, maar zo komt het allemaal op mij over. Ik hoop nogmaals oprecht dat die parlementaire enquete er komt. Maar dan zonder het achteraf gelijk maar met een duidelijk statement: dat was er toen bekend en met die kennis die je TOEN had, had je niet A maar B moeten doen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #359 Gepost op: 18 mei 2020, 23:38:19
Helemaal met je eens, het is ook belangrijk dat er in de toekomst een evaluatie en/of parlementaire enquete komt.
Absoluut niet om een schuldige te vinden of aan te wijzen (er is maar 1 schuldige en dat is SARS-CoV-2), maar wel voor de bekende lessen voor de toekomst, aangezien dit Corona virus zeker niet de laatste zal zijn.
Samen sterk in de hulpverlening!