Tja, Maurice de Hond is inderdaad geen viroloog. Daarom doet hij ook geen uitspraken over het virus, of andere medische uitspraken. Wat hij doet is data analyseren en vergelijken waar mogelijk. Het gaat daarbij om openbare data door (vaak) betrouwbare partijen.
Hierdoor ontstaat een ander beeld van de Corona crisis, noem het een tegengeluid. Of dit goed of fout is weet ik niet, maar ik vind het persoonlijk wel fijn om ook eens een ander beeld te hebben dan alleen wat de overheid ons geeft.
Ook de media speelt hier een grote rol in, gisteren nog een stukje gelezen over een meisje dat 'jong, superfit en toch ernstig ziek werd'. Aan de ene kant goed dat zoiets belicht wordt, maar dat bepaalt wel het beeld en zorgt voor angst. Ik mis dan het tegengeluid, ik ken persoonlijk twee vrienden die ook jong en superfit zijn én positief getest op Corona. Beiden hebben het ervaren als niets meer dan een vervelende griep.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het ziekteverloop bij iedereen anders kan zijn en dat (vooral jonge) mensen die ernstig ziek worden eerder een uitzondering zijn, net als dat er gevallen van influenza zijn waarbij jongeren ernstig ziek worden.
Kortom: ik bagatelliseer Corona niet, maar probeer steeds wel een tegengeluid te vinden. Wat Maurice de Hond doet is m.i. dan ook prima.