Corona virus COVID-19 Discussie topic

Auteur Topic: Corona virus COVID-19 Discussie topic  (gelezen 123134 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #360 Gepost op: 19 mei 2020, 09:21:44
Tja, Maurice de Hond is inderdaad geen viroloog. Daarom doet hij ook geen uitspraken over het virus, of andere medische uitspraken. Wat hij doet is data analyseren en vergelijken waar mogelijk. Het gaat daarbij om openbare data door (vaak) betrouwbare partijen.
Hierdoor ontstaat een ander beeld van de Corona crisis, noem het een tegengeluid. Of dit goed of fout is weet ik niet, maar ik vind het persoonlijk wel fijn om ook eens een ander beeld te hebben dan alleen wat de overheid ons geeft.

Ook de media speelt hier een grote rol in, gisteren nog een stukje gelezen over een meisje dat 'jong, superfit en toch ernstig ziek werd'. Aan de ene kant goed dat zoiets belicht wordt, maar dat bepaalt wel het beeld en zorgt voor angst. Ik mis dan het tegengeluid, ik ken persoonlijk twee vrienden die ook jong en superfit zijn én positief getest op Corona. Beiden hebben het ervaren als niets meer dan een vervelende griep.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het ziekteverloop bij iedereen anders kan zijn en dat (vooral jonge) mensen die ernstig ziek worden eerder een uitzondering zijn, net als dat er gevallen van influenza zijn waarbij jongeren ernstig ziek worden.

Kortom: ik bagatelliseer Corona niet, maar probeer steeds wel een tegengeluid te vinden. Wat Maurice de Hond doet is m.i. dan ook prima.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #361 Gepost op: 19 mei 2020, 10:13:53
Verhalen over jonge mensen met wie het slecht afliep, nuanceren wel de verhalen van de 'tegenstanders' van maatregelen dat het alleen maar dikke, oude, zieke, tachtigers overkomt. Dus zolang je verpleeghuizen maar hermetisch afsluit, heeft de rest van het land er niet mee te maken.

Aan de andere kant wordt nog niet echt goed uitgelegd waarom er jaren zijn geweest met een zeer hoge oversterfte als gevolg van griep, maar waarom je dat toch niet kan vergelijken met Corona. Want heel veel 'tegenstanders' beroepen zich nou juist op die jaren waarin er nog geen Corona was, maar waarin ook duizenden mensen stierven als gevolg van 'gewone griep'.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #362 Gepost op: 19 mei 2020, 12:45:34
Klopt Arie, maar die tegenstanders krijgen niet zo'n podium in de media als het bericht waar ik het over heb. Dat is gewoon een geheel - daar aan - gewijd bericht op de voorpagina!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #363 Gepost op: 19 mei 2020, 17:02:35
Ik vraag mij af en toe wel af: wat willen die mensen nou eigenlijk? Verpleegtehuizen, kloosters etc. kennen een schrikbarend sterftecijfer en om die mensen nog een beetje te beschermen, is er even geen bezoek mogelijk.

Natuurlijk is dat zeer ingrijpend en snappen veel ouderen die zijn opgenomen dat niet en missen zij hun familie.

Maar wat willen die familieleden nou? Ze doen nu net alsof alles is opgezet om mensen te pesten of zo. Zoals die dwazen die denken dat het hele Corona gebeuren een opzetje is en dat regeringen klaarblijkelijk vrijwillig hun economie laten verwoesten of zo...

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/petitie-versoepling-bezoekregeling/
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #364 Gepost op: 21 mei 2020, 20:11:30
Het is weer duidelijk dat je (zoals wel vaker) heel hard van de toren blaast zonder je in de inhoud te verdiepen.
Waarschijnlijk heb je de hele video niet eens bekeken. Als je dat wel had gedaan, dan had je nl. geweten dat Maurice de Hond zelf meerdere keren aangeeft dat hij absoluut geen viroloog is en dat hij ook niet pretendeert deskundige op het gebied van Covid-19 te zijn.

Waar hij wel goed in is, is data analyse, en heel veel verschillende onderzoeken en data interpreteren en samenbrengen.
En dat is ook wat hij hier doet, en van daaruit komen een aantal interessante  zienswijzen een aanbevelingen, die zeker de moeite waard zijn om mee te wegen.

En ja, ik plaats dagelijks de data, omdat dat het enige is wat we momenteel van de overheid krijgen, en daarmee moeten we het doen.
En ook daarin vermoed ik dat jij nooit eens de moeite hebt genomen om een linkje dieper te klikken en eens goed naar de gedetailleerde grafieken en rapportages te kijken. Als je dat wel had gedaan dan had je zelf wellicht ook gezien waar de omissies zitten.

Maar blijf vooral in je eigen bubble, en lekker op de man schreeuwen en tieren, en probeer je vooral niet iets meer te verdiepen voordat je iets roept. Hoef je ook niet inhoudelijk te reageren, lekker makkelijk.
Mooi ook dat jij gelooft dat deze crisis zo voorspelbaar is dat deze een spoorboekje heeft, ook dat maakt het leven een stuk eenvoudiger voor je. Hoop  wel dat je zelf de trein niet mist.
Ik vrees voor jou dat ik verder op de hoogte ben, dan dat jij hier wilt laten geloven. Ook heb ik inmiddels in mijn omgeving de gevolgen van Corona gezien, met een begrafenis of crematie nog aanstaande. Grafiekjes, statistieken helpen nu niets. Ik denk dat we onderhand een groter probleem hebben, en dat is de burger zelf. Als ik de vele nieuwsberichten lees, en de waarschuwing lees van de voorzitter van het veiligheidsberaad. Dat als alles zo doorgaat we een zomer vol met beperkingen gaan krijgen, dan zit ik niet zo verkeerd met mijn uitspraken. Dus leef vooral in je eigen bubbel.

Ik vraag mij af en toe wel af: wat willen die mensen nou eigenlijk? Verpleegtehuizen, kloosters etc. kennen een schrikbarend sterftecijfer en om die mensen nog een beetje te beschermen, is er even geen bezoek mogelijk.

Natuurlijk is dat zeer ingrijpend en snappen veel ouderen die zijn opgenomen dat niet en missen zij hun familie.

Maar wat willen die familieleden nou? Ze doen nu net alsof alles is opgezet om mensen te pesten of zo. Zoals die dwazen die denken dat het hele Corona gebeuren een opzetje is en dat regeringen klaarblijkelijk vrijwillig hun economie laten verwoesten of zo...

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/petitie-versoepling-bezoekregeling/

Lees de vele nieuwsberichten, en trek je conclusie. We zijn nu in het gevaarlijkste deel van de crisis aangekomen, en dat is het arrogante volk wat nu alleen maar aan zich zelf denkt. En totaal niet beseft dat als er een tweede golf komt de gevolgen vele malen desastreuzer zullen zijn dan de eerste golf. En dat we een hele zomer binnen mogen gaan zitten


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #365 Gepost op: 24 mei 2020, 19:18:50
Vanaf 1 juni moet het dan echt gaan gebeuren. Iedereen die getest wil worden kan getest worden op het corona virus, tenminste dat wordt ons verteld, altijd even afwachten hoe dit straks in de praktijk uitpakt. Het is vele maanden te laat en inmiddels duizenden doden en tientallen miljarden euro's economische schade verder, maar oke laten we hopen op een positief keerpunt.

Kun je nagaan als de virusbestrijding in Nederland en de rest van Europa op orde was geweest? Hoeveel positieve gevallen hadden we er dan er wel niet uit tussen kunnen vissen? En hoeveel schade was te voorkomen geweest?

Als dit systeem echt werkt vanaf 1 juni, dan wordt het hoog tijd om de maatregelen verder te gaan versoepelen. Om zoveel mogelijk economische schade te voorkomen en banen te redden. Doordat er steeds maar aanwijzingen zijn dat je buiten nauwelijks gevaar loopt in combinatie met het opschalen van testen, waardoor veel minder potentiële virusverspreiders rondlopen moet dat echt mogelijk zijn. Ik vind dat die ander halve meter moet worden opgeheven bij buitenactiviteiten. Vooral de horeca heeft daar onnodig last van op terassen, terwijl bijna alle corona gevallen naar binnen terug te herleiden zijn.

Bij de aangekondigde versoepelingen mogen restaurants ook binnen open, terwijl je daar juist de meeste risico's loopt. Dit is heel onlogisch. Ze hadden juist de terrassen meer moeten versoepelen. Het wordt zomer, warm weer. Heel veel activiteiten kunnen buiten plaatsvinden. Laat de overheid een keer praktisch en logisch nadenken. Zolang je geen fysiek contact met elkaar maakt, loop je op een terras nauwelijks gevaar. Vooral niet als corona gevallen geďsoleerd zijn.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #366 Gepost op: 28 mei 2020, 11:33:36
Tsja daar zeg je idd wel iets waar ik het mee eens ben. Er komen steeds meer signalen dat het risico op overdracht in de buitenlucht echt nihil is, zelfs binnen de 1.5 meter. Toch blijven de maatregelen daar enorm scherp.

Het grootste risico op overdracht is binnen in slecht geventileerde ruimtes, daarentegen is het risico op overdracht in goed geventileerde ruimtes weer erg klein. Als voorbeeld wordt het vliegtuig genoemd.

Ik lees er bijzonder weinig over terug bij het RIVM.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #367 Gepost op: 30 mei 2020, 13:19:46
Ik lees er bijzonder weinig over terug bij het RIVM.

Er is simpelweg te weinig data over deze theorie om hier over harde uitspraken te doen als RIVM. Reken er maar op dat hier over discussie is binnen het OMT en CIb.

Het enigste wat we kunnen doen is Search, Trace, Protect tot er meer data is over dit virus en er gerichter beleid op gevoerd kan worden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
ehh, was het niet in Brabant, waar de uitbraak van Covid-19 begonnen is tijdens carnaval en waar de meeste besmettingen waren...  98uiye

Verbazing over polonaise in Brabants café

Op sociale media wordt met verbazing gereageerd op een video van Café Schuttershof in het Brabantse Esbeek, waar een grote groep in polonaise liep. "Het was een besloten feestje, vlak voor we om 12.00 uur open gingen", zegt een medewerker van het café tegen de NOS. "We zwaaiden de oude uitbaters van de kroeg uit. Op dat feestelijke moment na hebben we ons keurig aan de 1,5-meterregels gehouden. Zeker toen we om 12.00 officieel opengingen."

https://twitter.com/e_konig/status/1267395334747099136?s=20
Samen sterk in de hulpverlening!


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL