skills alleen is niet voldoende

Auteur Topic: skills alleen is niet voldoende  (gelezen 6463 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 29 november 2005, 23:15:50
Met de komst van de nieuwe richtlijnen gonst de twijfel opnieuw door EHV land.
Moeten we weer veranderen terwijl we de vorige veranderingen net geleerd hebben.

Ik ben van mening dat je als instructeur niet alleen de aangepaste vaardigheden aanleert,
maar ook met goede argumenten moet kunen onderbouwen waarom men gekozen heeft voor de aanpassing van de vaardigheid.




Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 30 november 2005, 07:54:38
Met de komst van de nieuwe richtlijnen gonst de twijfel opnieuw door EHV land.
Moeten we weer veranderen terwijl we de vorige veranderingen net geleerd hebben.

Ik ben van mening dat je als instructeur niet alleen de aangepaste vaardigheden aanleert,
maar ook met goede argumenten moet kunen onderbouwen waarom men gekozen heeft voor de aanpassing van de vaardigheid.

Mee eens,

Los van het feit dat mensen vaak graag de achtergrond willen weten, uit interesse of om de ratio te begrijpen, vind ik dat het aanbieden van aanpassingen met uitleg over de ratio een extra hulp geeft in het onthouden van de handeling of theorie. Doordat er wat uitgebreider bij stilgestaan is zullen de meeste mensen het ook beter onthouden en kunnen reproduceren.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 30 november 2005, 09:27:39
Overwegend mee eens..

Als Instructeurs moet je de achtergrond van de wijzigingen redelijk kunnen doorgronden, dat betekend dat je niet passief wacht op wijzigingen van het Oranje Kruis en de Nederlandse Reanimatie Raad, maar dat je wel tijidig in de vakliteratuur stort En als instructeur weet je dus wat het ILCOR, AHA, ERC, NRR zijn.  En je weet dat heer Koster een in de BLS groep van ERC zit namens Nederland en veel van Nederlandse Inbreng heeft ingebracht..
Je weet ook globaal te benoemen waarom de wetenschappelijke documenten vinden dat deze wijzigingen noodzakelijk zijn. En waar je de bron documenten kunt vinden en je bent in ieder geval free(web)member bij het ERC en je engels is bovengemiddeld.  ;D

Eens, Ja, maar je hoeft cursisten niet te overspoelen met alle achtergrond informatie.. Je kan heel veel informatie samenvatten. Voor nieuwe cursisten moet je vertellen dat er onlangs wijzigingen in de richtlijnen zijn geweest, dat we nog vollop bezig zijn met de implementatie. Dat ze er rekening mee moeten houden dat ze straks 30:2 moeten reanimeren..
Bij herhalingsgroepen, Kan je er wat uitgebreider bij stilstaan, maar hoef je ook niet in de diepte met de leerstof. Je kan volstaan met de belangrijkste reden van de 30 compressies is dat je de bloeddruk en de pompfunctie langer op pijl houd en de transport van zuurstof en voedingsstoffen een continuer karakter krijgen en daarom beter voor de patient zijn...
Het bloeddruk schematje op het bord krabbelen is vaak al voldoende om mensen het uitteleggen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 30 november 2005, 11:28:34
Mee eens,

Los van het feit dat mensen vaak graag de achtergrond willen weten, uit interesse of om de ratio te begrijpen, vind ik dat het aanbieden van aanpassingen met uitleg over de ratio een extra hulp geeft in het onthouden van de handeling of theorie. Doordat er wat uitgebreider bij stilgestaan is zullen de meeste mensen het ook beter onthouden en kunnen reproduceren.

Precies mijn motivatie !
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 30 november 2005, 14:42:02

Precies mijn motivatie !

 :) Bij mijzelf werkt het over het algemeen ook goed!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 30 november 2005, 14:57:20
:) Bij mijzelf werkt het over het algemeen ook goed!
Bij mij dus net zo, vandaar dat ik altijd het "waarom" van iets wil weten, de voorkomt o.a. dat je rijtjes uit je hoofd moet gaan leren, iemand die de stof begrijpt kan die zelf "beredeneren" en het blijft veel langer zitten
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 30 november 2005, 14:58:55
Jammer genoeg dat het OK dat niet zo vind en dus de theorie zeer beperkt is gehouden. Voor de doelgroep, lekenhulpverlening, niet echt een probleem. Zolang een goede kader in de lessen er wel over praat :).


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 30 november 2005, 15:09:44
Jammer genoeg dat het OK dat niet zo vind en dus de theorie zeer beperkt is gehouden. Voor de doelgroep, lekenhulpverlening, niet echt een probleem. Zolang een goede kader in de lessen er wel over praat :).

Inderdaad een verschijnsel waar meerderen zich hier op het forum over beklaagd hebben (het gebrek aan diepgang) maar het OK wil er niet aan om wat meer achtergrond te geven, bang dat het mensen afschrikt als ze er ook nog eens over ge-examineerd zouden worden denk ik.
Maar ja er zijn wel meer lesboeken waar achtergrond info gegeven wordt onder de vermelding "wordt niet ge-examineerd"
Intereseerd het je niet dan laat je het links liggen, wil je het begrijpen dan krijg je de kans.

Wie weet ooit .....
Eerst maar eens afwachten wat ze met de nieuwe ILCOR/ERC aanbevelingen gaan doen
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #8 Gepost op: 30 november 2005, 18:30:27
Ik ben het hier in beginsel niet mee eens. De gem EHV-er is niet in staat om te snappen waarom een wijziging wordt doorgevoerd (Sorry voor de ophef die nu gaat ontstaan). De EHV-er dient de richtlijnen uit te voeren zoals ze worden aangeleerd en hij dient er vanuit te gaan dat er over een eventuele wijziging goed is na gedacht.
Als instructeur dien je wel te weten waarom een wijziging wordt aangepast en dien je, indien gewenst ook uit te kunnen leggen waarom er een wijziging plaatsvindt, maar je dient in mijn opvatting niet bij voorbaat al uitleg te geven.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 30 november 2005, 19:09:33
Ik ben het hier in beginsel niet mee eens. De gem EHV-er is niet in staat om te snappen waarom een wijziging wordt doorgevoerd (Sorry voor de ophef die nu gaat ontstaan). De EHV-er dient de richtlijnen uit te voeren zoals ze worden aangeleerd en hij dient er vanuit te gaan dat er over een eventuele wijziging goed is na gedacht.
Als instructeur dien je wel te weten waarom een wijziging wordt aangepast en dien je, indien gewenst ook uit te kunnen leggen waarom er een wijziging plaatsvindt, maar je dient in mijn opvatting niet bij voorbaat al uitleg te geven.
OLaat ik dan pro forma maar de knuppel in het hondehok te gooien  ;D
Waarom zie je mij en mijn medecursisten aan voor randdebielen die toch niet begrijpen waar ze mee bezig zijn ?
Die zaken als voortschrijdens inzicht niet kunnen begrijpen ?

ik ben benieuwd (en niet boos) maar zou je niet als instructeur willen hebben  ;)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources