skills alleen is niet voldoende

Auteur Topic: skills alleen is niet voldoende  (gelezen 6464 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #20 Gepost op: 1 december 2005, 22:34:38
Beste EHV-ers en anderen

Laat je niet gek maken.
De ERC heeft de nieuwe richtlijnen gepubliceerd, maar laten we eerst de (aangepaste) versie van de NRR afwachten voordat we weer wat roepen.
De nieuwe richtlijnen zijn goed doordacht en wetenschappelijk ondersteund. Twijfel dus niet. Inzichten veranderen nu eenmaal.

Alle instrukteurs (BLS/PBLS/AED etc.etc.) dienen wel degelijk achtergrond informatie te kennen. Ga als instrukteur echter nooit zo ver om een diepgaande discussie aan te gaan over het hoe en waarom en het nut van veranderingen. Slimmerikken genoeg op deze aardkloot.
Zij die echt gemotiveerd bezig zijn met EHV begrijpen dat veranderingen overwegend goed zijn. Geen oubolligheid meer, maar vooruitgang is het nieuwe motto.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #21 Gepost op: 1 december 2005, 22:39:21


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 2 december 2005, 10:00:26
Maar 1 augustus pas lesgeven.. :-(


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #23 Gepost op: 2 december 2005, 10:19:03
leuk dillema:
Als je weet dat bijvoorbeeld 30;2 beter is voor de patient omdat dat uit onderzoek is gebleken, blijf je dan in de praktijk toch 15;2 uitvoeren omdat het OK dat zegt, of doe je wat het beste voor de patient is ?
Stel dat ook de NRR op het standpunt staat dat het beter is voor de overleving van de patient en het per 01-08-6 gaat invoeren
wat de je dan tijdens een reanimatie op 01-05-06.

Ik zelf ben toch sterk geneigd om bij het geven van de best mogelijke behandeling niet te wachten op de nieuwe druk van een boekje. Maar hoe denken jullie daarover ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 2 december 2005, 10:36:38
leuk dillema:
Als je weet dat bijvoorbeeld 30;2 beter is voor de patient omdat dat uit onderzoek is gebleken, blijf je dan in de praktijk toch 15;2 uitvoeren omdat het OK dat zegt, of doe je wat het beste voor de patient is ?
Stel dat ook de NRR op het standpunt staat dat het beter is voor de overlevong van de patient en het per 01--08-6 gaat invoeren
wat de je dan tijdens een reanimatie op 01-05-06.

Ik zelf ben toch sterk geneigd om bij het geven van de best mogelijke behandeling niet te wachten op de nieuewe druk van een boekje. Maar hoe denken jullie daarover ?

Het is het zelfde dilemma, waar we twee jaar geleden voor stonden.. Het Oranje Kruis en de NRR waren nog niet zover en andere lesprogramma wel.  Maar daar sta je dan voor een reanimatie..
Ik denk dat ook hier weer een verschil kan maken tussen georganiseerde hulpverlening en passanten hulpverlening.

Op dit moment weten wij dat 30:2 beter is dan 15:2 en een overweging kan zijn, dat zonder de patient op welke manier dan ook te kort te doen, zou als organisatie kunnen kiezen om gefasseerd het nieuwe richtlijn.
Een voorbeeld van een gefasseerde overweging zou kunnen zijn voor georganiseerde hulpverlening.
1. Tot 1-1-2006 Nascholing les medewerkers, uitleg gefasseerde invoering, tussentijd handhaving protocol NRR richtlijnen 2003 voor passantenhulpverlening en georganiseerde hulpverlening
2. per 1-1-2006 voor reanimatie die binnen de gedeeltelijke aanpassing, georganiseerde hulpverlening :Handhaving protocol 2003 met de volgende wijziging 30 borstcompressies, 2 beademingen, benaderingsschema en programmering AED blijft gelijk.
Passantenhulpverlening : blijft gelijk aan NRR 2003
3. per 1-5-2006, Defnitieve invoering volledige protocol, met wijzigingen van de NRR.

LET OP : Dit is nog een gedachtespinsel, en nog niet iets wat ingevoerd word bij een organisatie die ik ken., Maar dit zou een oplossing kunnen bieden.

Voorbeeldje : Een reddingsbrigade kent per 1/03/2006 de nieuwe richtlijnen, en heeft net de bijscholing gepland voor de medewerkers, die in het zomerseizoen in geval van nood moeten reanimeren.,  Dus als je op 30/06/2006 een harststilstand krijgt, ben je als patient slechter af, dan dat je dat 1 september overkomt..

Elke organisatie is zelf verplicht om zelf z'n protocollen aantepassen en z'n eigen implementatie plan te maken.. Dus moet hun implementatie plan ook aan de medewerkers kenbaar maken. Zo voorkom je dat mensen die gelijktijdig dienst hebben, de een nog 15:2 kent en de ander al is bijgeschoold.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #25 Gepost op: 2 december 2005, 10:42:57
Het is het zelfde dilemma, waar we twee jaar geleden voor stonden.. Het Oranje Kruis en de NRR waren nog niet zover en andere lesprogramma wel.  Maar daar sta je dan voor een reanimatie..
Ik denk dat ook hier weer een verschil kan maken tussen georganiseerde hulpverlening en passanten hulpverlening.

Op dit moment weten wij dat 30:2 beter is dan 15:2 en een overweging kan zijn, dat zonder de patient op welke manier dan ook te kort te doen, zou als organisatie kunnen kiezen om gefasseerd het nieuwe richtlijn.
Een voorbeeld van een gefasseerde overweging zou kunnen zijn voor georganiseerde hulpverlening.
1. Tot 1-1-2006 Nascholing les medewerkers, uitleg gefasseerde invoering, tussentijd handhaving protocol NRR richtlijnen 2003 voor passantenhulpverlening en georganiseerde hulpverlening
2. per 1-1-2006 voor reanimatie die binnen de gedeeltelijke aanpassing, georganiseerde hulpverlening :Handhaving protocol 2003 met de volgende wijziging 30 borstcompressies, 2 beademingen, benaderingsschema en programmering AED blijft gelijk.
Passantenhulpverlening : blijft gelijk aan NRR 2003
3. per 1-5-2006, Deifnitieve invoering volledige protocol, met wijzigingen van de NRR.

Ik begrijp het goed denk ik dat jij als toevallige passant nog even de 15:2 blijft gebruiken ?
Dat is namelijk de groep hulpverleners die ik met het dillema op het oog heb.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 2 december 2005, 11:01:32
Ik begrijp het goed denk ik dat jij als toevallige passant nog even de 15:2 blijft gebruiken ?
Dat is namelijk de groep hulpverleners die ik met het dillema op het oog heb.

Ik zou denk ik als passant zonder al me hulpmiddelen tot  01/04/2006  15:2 zelf uitvoeren.
Twee argumenten daarvoor :
1. Heb een voorbeeld functie en veel passanten om me heen zouden dan 30:2 niet begrijpen en pas op aanwijzing van de ambulancedienst overschakelen naar 30:2
2. Ik wil voorkomen dat ik medewerkers van MedicalRescue.NL in verlegenheid breng door af te wijken van ons eigen implementatie plan. (die nog niet af is..)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 2 december 2005, 14:28:04
Ik zou denk ik als passant zonder al me hulpmiddelen tot  01/04/2006  15:2 zelf uitvoeren.
Twee argumenten daarvoor :
1. Heb een voorbeeld functie en veel passanten om me heen zouden dan 30:2 niet begrijpen en pas op aanwijzing van de ambulancedienst overschakelen naar 30:2
2. Ik wil voorkomen dat ik medewerkers van MedicalRescue.NL in verlegenheid breng door af te wijken van ons eigen implementatie plan. (die nog niet af is..)

Goede argumenten, zeker wanneer je een 'voorbeeldfunctie' hebt binnen je organisatie.

Vooralsnog zou ik zelf ook 15:2 blijven doen, eenvoudig weg omdat ik nog niet geoefend heb met de richtlijn van de AHA. Echter, als ik tijdens een les een keer de gelegenheid heb gehad om 30:2 goed te oefenen, dan zal ik waarschijnlijk in het geval van een reanimatie die ook toepassen.
Het wetenschappelijk onderzoek geeft voldoende argumenten voor 30:2, ik ben dan ook sterk geneigd om die inzichten te volgen.

Wat betreft de verschillen in controleren van circulatie en dergelijke, die volg ik niet op. Ik blijf de 'oude' richtlijn volgen.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #28 Gepost op: 2 december 2005, 14:30:22
ik blijf de 15 : 2 doen tot dat de 30:2 goed geoefened is en dat ook de wedstrijden daar naar over schakelen
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #29 Gepost op: 2 december 2005, 14:39:39
ik blijf de 15 : 2 doen tot dat de 30:2 goed geoefened is en dat ook de wedstrijden daar naar over schakelen

Tebby, waarom speelt het element wedstrijden bij jouw een rol bij de keuze hoe je een patient op straat behandeld ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources