Lifeliner 5 inzet voor vervoer van ic-patienten

Auteur Topic: Lifeliner 5 inzet voor vervoer van ic-patienten  (gelezen 85325 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Johan Beck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 344
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2020, 14:07:47
Voor de meekijkers op P2000, de heli heeft nu een eigen CAPcode.
p2kflex
0:10:23 27-03-20-ALPHA-Proefmelding LL5  
0923995MKA Gelderland-Zuid (LL5)


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #11 Gepost op: 27 maart 2020, 16:48:17
Gok dat je daarmee ook niet zomaar op het dak van ieder ziekenhuis zou kunnen landen.
Een EC145 weeg 1800 kg, een Cougar 5700 kg

Cougar is inderdaad een stuk kolossaler dan de H145. De heliport van het UMCG kan 10.000 kg aan... Weet niet hoe het met VUmc/MST/MCL zit. Veel ziekenhuizen beschikken helemaal niet over een heliport op het dak. Bij een aantal is er een aparte heliport op de grond (Emmen, Adrz Goes, AMC etc)


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2020, 09:42:06

Gok dat je daarmee ook niet zomaar op het dak van ieder ziekenhuis zou kunnen landen.
Een EC145 weeg 1800 kg, een Cougar 5700 kg


Dat is inderdaad een deel van het probleem. Het is een geweldig complexe operatie.

Natuurlijk hebben we nagedacht over alternatieven. In de Cougar krijg je de patiënt moeilijk aan boord en de Chinook heeft zoveel downwind dat ze alle tegels uit de straat blazen. Daarom zijn we vooral pragmatisch te werk gegaan. Het is een combinatie van MMT-anestehsiologie-MICU. Normaliter wordt het MICU transport verzorgd door de Intensivisten. Bij gebrek daar aan zijn de anesthesiologen ingezet voor dit doel. Om de MICU te ontlasten, verzorgen wij alleen de bovenregionale transporten (>100 km). Op dit moment kunnen we twee van dat soort transporten verzorgen op een dag. Je moet dan denken aan transport van Venlo naar Groningen of van Goes naar Utrecht of verder. Je ontlast de MICU enorm en door de tijdswinst kun je twee tot drie transporten per dag uitvoeren.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #14 Gepost op: 28 maart 2020, 09:48:55
De aanvragen voor transport verlopen via het Landelijk Coördinatie Centrum. Bij aanvang dienst neem je contact met de planner op en in overleg worden de mogelijkheden besproken. Na honorering meld je de vlucht aan bij de meldkamer AGZ. Die zet de vlucht op de pager. Daarmee heeft de inzet dan een officiële HEMS-status. Dat is belangrijk in verband met de strikte regelgeving voor het vliegen. Een HEMS vlucht geeft je de vrijheid om buiten een voorwerkende landingslocatie een landingsplaat te kiezen. Men doet dus niet zo maar wat.


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #15 Gepost op: 28 maart 2020, 18:44:58
Zag dat er nu 3 of 4 vluchten naar UMCG zijn geweest. Frappant genoeg verscheen er deze week een micu uit Groningen in Goes. Iemand die zicht op de capaciteit op de IC van het UMCG? En welk criterium moet een ic-patient hebben om per heli interregionaal verplaatst te worden?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #16 Gepost op: 28 maart 2020, 20:31:05
UMCG heeft normaal 36 IC bedden, eind volgende week zijn het er 69. In het uiterste geval kan het tot 100 worden uitbreid, meer dan dat lukt niet, de bottleneck is dan niet meer de apparatuur maar het personeel.
(Bron: RTVNoord)

Vrijdag eind van de dag lagen er 30 Corona patiënten op de IC. Kanttekening is dat in de noordelijke provincies het aantal besmettingen nog relatief laag is. Veel van de COVID patienten n de ziekenhuizen in Groningen, Drenthe en Friesland zijn afkomstig uit elders in het land. Daarnaast zijn er hier ook een stuk minder ziekenhuizen dan in de rest van het land.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #17 Gepost op: 28 maart 2020, 20:43:36
Zag dat er nu 3 of 4 vluchten naar UMCG zijn geweest. Frappant genoeg verscheen er deze week een micu uit Groningen in Goes. Iemand die zicht op de capaciteit op de IC van het UMCG? En welk criterium moet een ic-patient hebben om per heli interregionaal verplaatst te worden?
En wie zegt dat die MICU uit Groningen ook weer terug gaat naar Groningen. Op een filmpje van een paar dagen geleden zie ik in Tilburg in 5 minuten bijna elke Micu voorbij rijden die we in NL hebben.

Het is nogal een rit, om met een vrachtwagen ambulance even naar het noorden te rijden, dat duurt een aantal uren, de heli is er sneller.
Er moeten/moesten tientallen patienten vervoerd worden, ik denk niet dat het gaat om het feit of er een heli of ambu beschikbaar is, ik denk meer dat de planner alles inzet wat er is en het niet uitmaakt of het door de lucht gaat of over de weg.  998765
Nou vooruit, qua kosten plaatje miss eerder een MICU 98uiye


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #18 Gepost op: 28 maart 2020, 20:50:53
En wie zegt dat die MICU uit Groningen ook weer terug gaat naar Groningen. Op een filmpje van een paar dagen geleden zie ik in Tilburg in 5 minuten bijna elke Micu voorbij rijden die we in NL hebben.

Het is nogal een rit, om met een vrachtwagen ambulance even naar het noorden te rijden, dat duurt een aantal uren, de heli is er sneller.
Er moeten/moesten tientallen patienten vervoerd worden, ik denk niet dat het gaat om het feit of er een heli of ambu beschikbaar is, ik denk meer dat de planner alles inzet wat er is en het niet uitmaakt of het door de lucht gaat of over de weg.  998765
Nou vooruit, qua kosten plaatje miss eerder een MICU 98uiye

Ging mij meer om feit dat een ic-patient vanuit Groningen per micu naar Goes wordt gebracht terwijl bijvoorbeeld de helivlucht Uden-Enschede korter is. Daarom vraag ik me af of er bepaalde criteria zijn voor het gebruik van heli ipv micu ondanks interregionale uitwisseling.


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #19 Gepost op: 28 maart 2020, 21:09:33
kleine aanvulling: de zinsnede over Uden-Enschede, daar bedoelde ik mee dat zo'n rit niet wordt gereden terwijl het stuk Groningen-Goes wel wordt gereden en daar een heli meer van toepassing is