Aanpassing reanimatie richtlijnen ivm COVID-19

Auteur Topic: Aanpassing reanimatie richtlijnen ivm COVID-19  (gelezen 7473 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 24 maart 2020, 15:29:03
https://www.rodekruis.nl/nieuwsbericht/rode-kruis-volgt-richtlijnen-nederlandse-reanimatieraad-nu-geen-mond-op-mondbeademing/
Citaat
Het Rode Kruis adviseert zijn eigen hulpverleners op dit moment om geen mond-op-mondbeademing uit te voeren bij reanimaties. De hulporganisatie volgt hiermee het advies van de Nederlandse Reanimatieraad. Bij vermoedelijke coronapatiënten wordt daarnaast geadviseerd om geen borstcompressies uit te voeren. De kans op overdracht van het coronavirus (COVID-19) is bij deze manier van reanimeren te groot. Er zijn verschillende scenario’s waar Rode Kruis-hulpverleners rekening mee moeten houden. Uitgangspunt blijft wel zoals altijd dat direct handelen van groot belang is om levens te redden. Een AED kan altijd worden gebruikt.

Citaat
Aanbevelingen inzet
Op dit moment is er geen reden de inzet van first responders en burgerhulpverleners te stoppen. Op basis van bovenstaande komt de NRR tot de volgende vier adviezen m.b.t. inzet burgerhulpverleners en first-responders:
  • Volwassenen zonder duidelijke of bewezen infectie: wel inzetten burgerhulpverleners en first-responders. Geen mond-op-mond beademing. Wel borstcompressies. Wel gebruik AED.
  • COVID-19 positief of sterke verdenking: wel inzetten burgerhulpverleners en first-responders. Geen mond-op-mond, geen borstcompressies, alleen AED.
  • Kinderen en baby’s: veilig; inzet first responders ongewijzigd, blijft inclusief beademing.
  • Pasgeborenen: veilig; inzet first responders ongewijzigd, blijft inclusief beademing.


...

Aanbevelingen BLS-protocol en handelen
  • Voor het vaststellen van normale ademhaling middels kijken, luisteren en voelen. Luisteren en voelen vervallen, wordt alleen kijken.
  • Maximaal twee first responders bij het slachtoffer, anderen staan op ruime afstand; één first responder masseert, de andere first responder staat bij de voeten van het slachtoffer in verband met het aflossen voor massage.
  • Burgerhulpverleners en first responders moeten de mogelijkheid krijgen hun handen te desinfecteren bij de ambulance of andere hulpverleners.
  • Pocketmasks, face-shields of andere middelen ter bescherming bij (mond-op-mond) beademing tijdens reanimatie zijn niet veilig en moeten niet gebruikt worden.


https://www.reanimatieraad.nl/news/?c=n&code=dJde6xd2S8d2btb8scTZ5jdztjCnT4fe


Ik begrijp dat met mond-op-mond beademing extra maatregelen genomen, maar ook geen borstcompressies meer, dat lijkt me heftig! Weet niet of ik dat als burgerhulpverlener zou kunnen als ik nu bij een reanimatie kom. Er zijn 8000 reanimaties per jaar buiten het ziekenhuis (https://www.hartstichting.nl/hart-en-vaatziekten/feiten-en-cijfers-hart-en-vaatziekten), 21 per dag.

De tekst van het Rode Kruis vind ik ook niet zo sterk, die stuurt meer in de richting van geen borstcompressies, waar de NRR zegt: wel borstcompressies tenzij.... Het is een nuance, maar wel een nuance die verschil kan maken!

Persoonlijk denk ik dat ik gewoon ook borstcompressies zou toepassen, dan ga ik daarna wel 14 dagen in quarantaine om andere te beschermen, zeker als je beseft dat naar alle verwachting de meeste mensen (ik dus ook) het wel zullen krijgen.






ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2020, 15:30:51
Trouwens wel de vraag waar op straat je iemand tegen komt die voldoet aan de eisen: "COVID-19 positief of sterke verdenking", want als het goed is zit iedereen die daaraan voldoet in quarantaine.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2020, 16:07:10
Gewoon geen beademingen geven. Vervelend, maar het is even niet anders.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2020, 16:16:22
Vreemde aanbeveling, wat gaat iedereen doen dan? Met z'n allen wachten tot de ambu er is, of in het beste geval een schok geven? Want de politie heeft ook geen kleding die voldoet aan de isolatienormen (schort, spatbril, FFP2 masker) zover ik weet.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2020, 16:30:39
Vreemde aanbeveling, wat gaat iedereen doen dan? Met z'n allen wachten tot de ambu er is, of in het beste geval een schok geven? Want de politie heeft ook geen kleding die voldoet aan de isolatienormen (schort, spatbril, FFP2 masker) zover ik weet.

Precies mijn gedachte, zeker de verwoording van het Rode Kruis klinkt zo. NRR interpreteer ik nog als, wel compressies tenzij.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2020, 16:52:44
De instructies voor ons bij de brandweer. Geen beademing bij volwassenen, maar wel compressies, en uiteraard AED inzet. En het dragen van de inmiddels bekende maskers, handschoenen en veiligheidsbril.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2020, 17:56:11
De instructies voor ons bij de brandweer. Geen beademing bij volwassenen, maar wel compressies, en uiteraard AED inzet. En het dragen van de inmiddels bekende maskers, handschoenen en veiligheidsbril.

Hebben jullie PBM's zoals schort, spatbril een FFP2? Of gaan jullie in chemiepak met ademlucht😁
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2020, 19:22:33
Hebben jullie PBM's zoals schort, spatbril een FFP2? Of gaan jullie in chemiepak met ademlucht😁
Onze bluskleding bied genoeg bescherming bij een eventueel coronapatient. En de kleding zal dan na de inzet direct worden ingenomen en gaat in zakken naar de wasserij. Aangezien die zakken in water oplosbaar zijn hoeft de kleding in de wasserij niet uit de zaken te worden gehaald.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2020, 19:55:40
Zou een ontsmettingsstraat niet ook kunnen werken?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2020, 22:28:41
Onze bluskleding bied genoeg bescherming bij een eventueel coronapatient. En de kleding zal dan na de inzet direct worden ingenomen en gaat in zakken naar de wasserij. Aangezien die zakken in water oplosbaar zijn hoeft de kleding in de wasserij niet uit de zaken te worden gehaald.

Wat voor masker wordt er dan gedragen?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.