Elke epipen voor iedereen geschikt?

Auteur Topic: Elke epipen voor iedereen geschikt?  (gelezen 5515 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Amayax

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 26 maart 2020, 10:15:17
Ik hoor hier een flinke tweestrijd over...

De ene kant zegt dat iedereen een eigen epipen heeft (als ze die nodig hebben) en dat die alleen voor die specifieke persoon gebruikt mag worden. Als ik allergisch ben voor noten en ik zie iemand die gestoken is door een bij en die een pen nodig heeft, mag ik mijn pen dus niet op diegene gebruiken.

de andere kant zegt dat alle pennen op iedereen gebruikt mogen worden, want in elke epipen zit hetzelfde. Bijvoorbeeld op scholen, waar een kastje is met alle pennen van de leerlingen die het nodig hebben, mag je dus elke pen pakken zodra een leerling er eentje nodig heeft, zonder te kijken naar de naam die op die specifieke pen staat.

Welke kant is de juiste?




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2020, 10:39:23
Het is heel simpel, een EpiPen is een geneesmiddel dat receptplichtig is. Zoals alle geneesmiddelen die receptplichtig zijn worden ze voorgeschreven aan een specifieke persoon, en mogen ze alleen door die persoon gebruikt worden.

Verder kunnen de dosissen verschillen, zeker bij kinderen op scholen kan dat wel een probleem zijn. Wellicht heeft het ene kind een kleinere dosis voorgeschreven dan een ander kind.

Ook met houdbaarheid en het halen van nieuwe pennen zou ik rekening houden en niet zomaar de pen van een ander gebruiken.
Stel er liggen 2 pennen, 1 van Jan en 1 van Piet.
Piet krijgt een allergische reactie, maar Jan zijn pen wordt gebruikt. Wie gaat dan naar de huisarts om een nieuwe te halen? Als Piet gaat dan betaalt Piet het eigen risico, maar nu ligt er geen pen meer van Jan. Of haalt Jan een nieuwe, maar dan moet Jan het eigen risico betalen terwijl hij zelf de pen niet gebruikt heeft...

En als die twee pennen van Piet dan over datum gaan, moet hij er dan 2 nieuwe halen? Of moet Jan een nieuwe halen omdat die van Piet over datum is?




cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2020, 21:01:49
De epipen er in 2 doseringen(bron:FTK):
1mg/ml (volwassenen)
0,5mg/ml (kinderen)
Beide 0,3ml

Dus als jullie allebei dezelfde dosering voorgeschreven gekregen hebben zou ik me niet voor kunnen stellen waarom het niet zou kunnen.

Jouw pen gebruiken op iemand waarbij het niet voorgeschreven is door een arts mag niet.




Het is heel simpel, een EpiPen is een geneesmiddel dat receptplichtig is. Zoals alle geneesmiddelen die receptplichtig zijn worden ze voorgeschreven aan een specifieke persoon, en mogen ze alleen door die persoon gebruikt worden.

Verder kunnen de dosissen verschillen, zeker bij kinderen op scholen kan dat wel een probleem zijn. Wellicht heeft het ene kind een kleinere dosis voorgeschreven dan een ander kind.

Ook met houdbaarheid en het halen van nieuwe pennen zou ik rekening houden en niet zomaar de pen van een ander gebruiken.
Stel er liggen 2 pennen, 1 van Jan en 1 van Piet.
Piet krijgt een allergische reactie, maar Jan zijn pen wordt gebruikt. Wie gaat dan naar de huisarts om een nieuwe te halen? Als Piet gaat dan betaalt Piet het eigen risico, maar nu ligt er geen pen meer van Jan. Of haalt Jan een nieuwe, maar dan moet Jan het eigen risico betalen terwijl hij zelf de pen niet gebruikt heeft...

En als die twee pennen van Piet dan over datum gaan, moet hij er dan 2 nieuwe halen? Of moet Jan een nieuwe halen omdat die van Piet over datum is?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2020, 21:32:47
Het is geen eerste hulp handeling.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.