Dit weekend veel branden in rieten daken

Auteur Topic: Dit weekend veel branden in rieten daken  (gelezen 6549 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Gepost op: 29 maart 2020, 17:01:16
Het valt mij op dat de afgelopen dagen er zeker 5 middel(grote) branden zijn geweest in rietgedekte woningen. Weet iemand waar die plotse stijging in vandaan komt?

Mij valt wel op dat de luchtvochtigheid buiten behoorlijk laag is en dat ik zelf ook af en toe ineens aardig statisch ben. Is dat ook de oorzaak dat er brand ontstaat in de rieten daken?


"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2020, 19:28:16
Vaak het gevolg van (te laat ontdekte) schoorsteenbranden. Zeker als je een huis met een rieten kap hebt en daarbij ook nog eens een open haard is het zaak om regelmatig je schoorsteen te laten vegen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2020, 20:20:48
Het was ook wat kouder dit weekend en iedereen zit thuis


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2020, 10:26:44
Klopt inderdaad, is vaak in combinatie van (langdurig) droog en koud weer met een harde oostenwind.

Zie ook dit topic: Hulpverleningsforum  »Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie »Brandweer algemeen »Risicobeheersing (Pro-actie en preventie) »Code rood voor rietgedekte woningen: Bij vriesdroge weersomstandigheden grote kans op woningbrand

Ik vind het een interessant onderwerp. Natuurlijk wordt er bij een koude oostenwind meer gestookt en is het risico op brand dus ook aanmerkelijk groter, maar er zijn in perioden van oostenwind naar mijn idee sowieso veel meer branden: branden in rieten daken, maar ook veel natuurbranden of branden in daken die niet van riet zijn. De extreem lage luchtvochtigheid in combinatie met de harde en droge wind heeft dus duidelijk z'n uitwerking op de brandbaarheid van materialen. En als er dan brand uitbreekt, dan breidt deze ook nog eens een stuk sneller uit.

Ofwel: opletten met vuur de komende week!
Samen sterk in de hulpverlening!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2020, 10:44:04
Bedankt voor de antwoorden. Gisteravond zijn er weer twee huizen met rieten daken volledig afgebrand :(
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2020, 20:10:51
Hier in Brabant (ik woon in het Zuidwesten van de provincie) zijn ook veel huizen en boerderijen rietgedekt. Ik begrijp daarom nog steeds niet waarom wij geen rietenkapteam, zoals de VRU heeft, hebben in MWB.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2020, 20:14:28
Hier in Brabant (ik woon in het Zuidwesten van de provincie) zijn ook veel huizen en boerderijen rietgedekt. Ik begrijp daarom nog steeds niet waarom wij geen rietenkapteam, zoals de VRU heeft, hebben in MWB, ze kunnen het verschil maken, zie de brand van vandaag in Nederhemert.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2020, 16:53:20
Vaak het gevolg van (te laat ontdekte) schoorsteenbranden. Zeker als je een huis met een rieten kap hebt en daarbij ook nog eens een open haard is het zaak om regelmatig je schoorsteen te laten vegen.
Mensen die een woning met een rieten kap hebben zorgen over het algemeen er wel voor dat de schoorsteen geveegd is en blijft. Al was het maar omdat hun verzekering dit van hun eist, vaak worden ook nog eens blusmiddelen verplicht gesteld. Er is nog een andere belangrijker oorzaak, en dat is pyrolise. Voor uitleg:

https://www.paardekooper.net/blog/top-5-brandoorzaken-rietgedekte-huizen

Vaak is de oostenwind vaak net die druppel om brand te veroorzaken, mede doordat met een oostenwind de lucht erg droog is.

Hier in Brabant (ik woon in het Zuidwesten van de provincie) zijn ook veel huizen en boerderijen rietgedekt. Ik begrijp daarom nog steeds niet waarom wij geen rietenkapteam, zoals de VRU heeft, hebben in MWB.

Dat is een keuze van de betreffende veiligheidsregio, vaak wordt er voor gekozen om als een buurregio een rieten kap team heeft, omdie dan te vragen. Een rieten kapteam kost erg veel geld. Ten eerste extra opleidingsuren en oefenuren. Daarnaast is het een behoorlijke investering in materieel. Je hebt goed gekeurd klimmaterieel nodig, wat ook jaarlijks gekeurd moet worden. vandaar dat er dan vaak een beroep wordt gedaan op teams uit een andere regio. Er zitten teams van de VRU  bv ook nog wel eens in de regio Gelderland-Zuid, Hollands Midden. Haaglanden heeft Wassenaar die aan hun zijde het voor hun rekening nemen.
Daarnaast, een rietteam is ondersteunend aan het lokale korps. Het lokale korps die zal toch de grootste klap moeten geven. En die klap moet vanaf het aller eerste moment raak moeten zijn. Dus een binnenaanval en meteen ook een buitenaanval. Laat het lokale korps het na om een goede cruciale inzet te doen, dan heeft in veel gevallen een riettteam ook weinig nut meer. Nogmaals, een rietteam is ondersteunend aan het vragende korps, het vragende korps zal toch echt aan de bak moeten met een goede eerste inzet.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #9 Gepost op: 2 april 2020, 10:20:34
Misschien zou Brandweer Nederland eens een publiciteitscampagne moeten starten m.b.t. dit onderwerp, brandweer Laren geeft in ieder geval al het goede voorbeeld...