Corona virus COVID-19 En hoe na de (intelligente) lockdown verder?

Auteur Topic: Corona virus COVID-19 En hoe na de (intelligente) lockdown verder?  (gelezen 75877 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Met dit vraagstuk lopen we een beetje voor op de stand van zaken. Een eerste en voorzichtige afvlakking is te zien in IC-opnames. De cijfers van nieuwe Nederlandse besmettingen zijn nog niet heel betrouwbaar omdat maar een beperkte groep zieken getest wordt.

In China is de lockdown deels ingetrokken. Direct daarop is te zien dat er weer een flinke stijging is in het aantal besmettingen. Ook is er nu openlijk al meermaals getwijfeld of de cijfers die China verspreidt wel volledig en juist zijn.

In Nederland is gekozen om in plaats van een volledige lockdown een intelligente lockdown in te voeren. Hierdoor zal een grote groep van de bevolking besmet raken waardoor het virus op een gegeven moment geen gastheren meer heeft om in over te springen, te muteren en de kwetsbaren te raken.

Voor beide methodes is er een heel groot vraagstuk. Wanneer ga je de lockdown opheffen en hoe doe je dat? In het NRC las ik een stuk waarin wordt beschreven hoe we straks verder moeten. Bij het opheffen van een lockdown is namelijk de kans levensgroot dat het virus weer om zich heen grijpt.

De gele lijn is de lijn die Nederland lijkt te volgen. De blauwe lijn is voor landen die snel in volledige lockdown zijn gegaan.

De (dalende) cijfers geven de ministeries en de ziekenhuizen hoogstens wat ademruimte. Die moeten ze gebruiken om na te denken over de veel grotere vraag die nu opdoemt. Waar is de uitgang uit deze pandemie? Is er een uitgang?  Het antwoord neemt al die ademruimte in één klap weer in. De wereld, volstrekt onvoorbereid op deze pandemie, weet het niet. Wat er nu in allerijl aan strategieën wordt bedacht is allemaal extreem moeilijk uit te voeren, maatschappelijk zeer ontwrichtend, duur, en lang.
[...]
Die scenario’s duren zonder uitzondering lang. De x-assen van grafieken in recente wetenschappelijke publicaties laten dat ook zien. Er is een artikel van de Universiteit Utrecht, het Imperial College in Londen en het RIVM in het tijdschrift The Lancet van 9 maart. De grafiek met besmettingen loopt daarin tot voorjaar 2021. Er is een veel geciteerd rekenmodel van Stanford University, waarin in het voorjaar van 2021 een nieuwe besmettingspiek is te zien. Er is de alarmerende studie van het Imperial College in Londen van half maart (waarna de Britse overheid acuut overstapte op een lockdown), waarin de grafiek tot ver in 2021 loopt.

Ik vind het een interessant vraagstuk. Als jij je buurman weer lekker naar buiten ziet gaan en grote feestjes ziet houden omdat jij het virus niet aantoonbaar gehad hebt en hij wel, dan denk ik dat aan alle vrijwillige medewerking van de individuele burger snel een einde komt.


"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 7 april 2020, 08:57:27
Ik denk ook dat het positievere nieuws van de afgelopen dagen het moeilijker gaat maken voor de mensen om de maatregelen vol te houden. Wellicht dat wanneer we straks de testcapaciteit verder opgevoerd hebben er wat meer mogelijkheden komen om gerichter maatregelen te nemen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 7 april 2020, 13:52:56
Ik denk ook dat het positievere nieuws van de afgelopen dagen het moeilijker gaat maken voor de mensen om de maatregelen vol te houden.

Dat is ook waar de WHO bang voor is, en waarschuwt:

https://twitter.com/RTLnieuws/status/1247484140657803264

WHO: versoepel coronamaatregelen niet te snel

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) roept landen op maatregelen tegen het coronavirus niet te snel te versoepelen. Dan zou het virus weer om zich heen kunnen grijpen. "Het is vergelijkbaar met een situatie waarin je zelf ziek bent en te snel weer uit bed komt", zegt een WHO-woordvoerder. "Dan riskeer je een terugval en complicaties."

Veel landen kwamen de afgelopen weken met strenge maatregelen om verspreiding te voorkomen van het besmettelijke virus. Inmiddels worden die beperkingen op sommige plaatsen ook weer stapsgewijs afgebouwd.

Je ziet nu alweer meerdere winkelketens die eerst gesloten waren de deuren weer openen, wat ik heel onverstandig vind gezien de oproep aan iedereen om vooral nog thuis te blijven.

Ik denk dat we vooral nog even op ons handen moeten blijven zitten tot echt duidelijk is waar we nu staan, we zitten met de curve van de IC capaciteit al erg dicht bij het maximale, het piept en het kraakt. De zorgmedewerkers doen wat ze kunnen en werken de klok rond, met de huidige aantallen moeten ze dit nog weken zien vol te houden en dat is al een hele uitdaging.
Door de werkdruk kunnen ze nu al niet meer de zorg bieden de ze zouden willen bieden.

Laten we eerst maar eens zien dat de curve duidelijk omlaag gaat zodat de ziekenhuizen echt langere tijd meer lucht krijgen, voordat we er überhaupt aan gaan denken om de maatregelen af te zwakken.
Samen sterk in de hulpverlening!


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 7 april 2020, 15:25:36
Dat is ook waar de WHO bang voor is, en waarschuwt:

https://twitter.com/RTLnieuws/status/1247484140657803264

Je ziet nu alweer meerdere winkelketens die eerst gesloten waren de deuren weer openen, wat ik heel onverstandig vind gezien de oproep aan iedereen om vooral nog thuis te blijven.

Ik denk dat we vooral nog even op ons handen moeten blijven zitten tot echt duidelijk is waar we nu staan, we zitten met de curve van de IC capaciteit al erg dicht bij het maximale, het piept en het kraakt. De zorgmedewerkers doen wat ze kunnen en werken de klok rond, met de huidige aantallen moeten ze dit nog weken zien vol te houden en dat is al een hele uitdaging.
Door de werkdruk kunnen ze nu al niet meer de zorg bieden de ze zouden willen bieden.

Laten we eerst maar eens zien dat de curve duidelijk omlaag gaat zodat de ziekenhuizen echt langere tijd meer lucht krijgen, voordat we er überhaupt aan gaan denken om de maatregelen af te zwakken.

Je hebt vanuit medisch oogpunt helemaal gelijk echter is er ook nog de economische kant. Hoe langer deze intelligente lockdown duurt hoe heftiger de economische gevolgen. Mijn verwachting is,dat dit de siscussie gaat worden voor de komende weken.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #4 Gepost op: 7 april 2020, 16:31:24
We hebben 2 data, 28 April en 1 Juni. 28 April voor de algemene regeltjes, 1,5mtr afstand enz en 1 Juni voor de evenementen. Ik denk dat we al blij mogen zijn als we eind April kunnen stellen dat we wat regels kunnen versoepelen, en welke regels gaan we dan versoepelen. Als ik al hoor roepen dat we met het Coronaverhaal nog wel een jaar opgescheept kunnen zitten gaat dat heel wat betekenen voor onze samenleving, dus kunnen we wel op 28 April weer wat zaken gaan versoepelen, of gaat daar een maand bij op komen. Ik zou niet verbaast zijn als daar nog een maand bij op komt.

Dan de bijeenkomsten. Ik denk dat we die voor dit jaar gewoon kunnen schrappen. Diverse grootschalige evenementen zijn al geschrapt. Ik hoorde van de week dat organisator Mojo aan het twijfelen is over evenementen zoals Lowlands. En dan praat je al over Augustus. Ik denk dat veel afhangt hoe het virus de komende tijd zich blijft handhaven, is die afvlakkende lijn die in is gezet een blijvertje, of wordt dit een misrekening. En gaat er nog een grote piek komen. Tot nog toe vindt ik dat alles nog redelijk loopt zoals men gehoopt had, en ja de zorg die rent het vuur uit de sloffen. Echt, geen petje af, maar een hele grote hoed af voor de mensen in de zorg. Ik heb diep respect voor wat die mensen allemaal aan het doen zijn, om nog maar te zwijgen over de omstandigehden waaronder zij moeten werken. Diep respect, en een diepe buiging!!!!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 7 april 2020, 17:05:03
https://twitter.com/NOS/status/1247539549565104128

Advies: coronamaatregelen pas versoepelen onder strenge voorwaarden

Er moet worden gewacht met het versoepelen van anti-coronamaatregelen tot aan een aantal specifieke voorwaarden is voldaan. Dat adviseert het zogenoemde Outbreak Management Team (OMT) van het RIVM aan het kabinet, de belangrijkste raadgever van de regering in de coronacrisis.

De 'transitiestrategie', kan pas beginnen als aan vijf voorwaarden voldaan is. Die worden opgesomd in de brief met het advies die het ministerie van VWS heeft gekregen en waarover de NOS beschikt.

lees verder: https://nos.nl/artikel/2329716-advies-coronamaatregelen-pas-versoepelen-onder-strenge-voorwaarden.html

Samengevat:
- Het besmettingsgetal moet "geruime tijd" kleiner zijn dan één
- Zorgsysteem, IC's inbegrepen, niet langer overvraagd en de kans zich te herstellen
- voldoende testcapaciteit
- voldoende capaciteit en mogelijkheden voor bron- en contactopsporing beschikbaar
- meetinstrumenten beschikbaar die de effecten van de transitie snel op kunnen pikken

Het OMT pleit ervoor om zo snel mogelijk een beleid in te voeren dat zich richt op het testen van personen met klachten en hen isoleren als ze het coronavirus hebben. "Contacten worden vervolgens opgespoord, geïnformeerd en in quarantaine geplaatst."

Dit pleidooi betekent een verandering van het tot nu toe gevoerde beleid. De experts willen dat er meer getest wordt om mensen die besmet zijn met het coronavirus op te sporen en hen vervolgens isoleren. Daarop moet de bron van de besmetting opgespoord worden en moeten al diens contacten in kaart gebracht worden en geïsoleerd.

Dat is de aanpak in landen zoals Duitsland

https://twitter.com/NPORadio1/status/1247544426932527104
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 7 april 2020, 17:23:19
Corona zet zorg op IC's nog maanden onder druk

Citaat
26 MINUTEN GELEDEN

Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg verwacht op grond van de huidige in- en uitstroomcijfers dat het aantal coronapatiënten op de IC's de komende periode doorstijgt naar een "plateau" van ongeveer 1700. Die situatie zal mogelijk maanden zo blijven. Dat betekent ook dat de druk op het personeel nog maanden heel hoog zal zijn.

Alleen als de instroom afneemt, zal dat plateau lager komen te liggen. Daarom zijn we er ontzettend voor om de maatregelen om verspreiding tegen te gaan in stand te houden, zei Kuipers.

In deze grafiek met de nieuwste cijfers zie je dat de stijging van het aantal bezette IC-bedden afvlakt:



'Of het hierbij blijft of dat het erger wordt, dat ligt aan de maatschappij'
https://nos.nl/artikel/2329703-of-het-hierbij-blijft-of-dat-het-erger-wordt-dat-ligt-aan-de-maatschappij.html
Samen sterk in de hulpverlening!


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #7 Gepost op: 7 april 2020, 19:54:25
Tja, de persconferentie was eigenlijk erg duidelijk, en wat ik al vermoedde. De kans is groot dat we ook na 28 April zo doorgaan, en dat er goed gekeken moet worden hoe een eventuele exit uit deze situatie eruit moet gaan zien.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 10 april 2020, 20:01:48
Eigenlijk laten de huidige cijfers vooral zien dat we gewoon door moeten gaan met de maatregelen zoals we die hebben.
De zorg kan het zo aan, al draaien ze op veel hogere capaciteit dan normaal. Versoepelen lijkt me helaas nog niet aan de orde.

Ik vind het trouwens wel opvallend dat Baudet nu juist de gene is die praat over versoepelen, terwijl het twee weken geleden niet streng genoeg kon voor hem