Leren bij de Brandweer Gelderland-Midden: Leerfilm Natuurbrand

Auteur Topic: Leren bij de Brandweer Gelderland-Midden: Leerfilm Natuurbrand  (gelezen 11192 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum


Samen sterk in de hulpverlening!


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #1 Gepost op: 22 april 2020, 10:27:56
5 dagen geleden is dat filmpje geplaatst en nu is het zwaar raak in Nederland met 3 zeer grote natuurbranden tegelijkertijd...


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #2 Gepost op: 23 april 2020, 16:00:14
Ik neem aan dat er de komende tijd een evaluatie komt van de zeer grote natuurbranden bij Deurne-Mariapeel, Herkenbosch-Meinweg en Moergestel. Onder het motto: wat is er goed gegaan en wat is er voor verbetering vatbaar? Hoop dat er op dit forum e.e.a. daarover te lezen komt.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #3 Gepost op: 23 april 2020, 16:46:48
Ik neem aan dat er de komende tijd een evaluatie komt van de zeer grote natuurbranden bij Deurne-Mariapeel, Herkenbosch-Meinweg en Moergestel. Onder het motto: wat is er goed gegaan en wat is er voor verbetering vatbaar? Hoop dat er op dit forum e.e.a. daarover te lezen komt.
Dit soort incidenten worden inderdaad geëvalueerd, juist ook omdat Defensie en meerdere veiligheidsregio's  en andere partners zoals staatsbosbeheer erbij betrokken zijn. Of die evaluatie naar buiten komt durf ik niet te zeggen. Vaak zal het niet veel meer dan een persbericht over de algehele aanpak van de incidenten zijn. Vaak rolt er uit dit soort incidenten wel een leertafel die te gebruiken is door de veiligheidsregio,s om van elkaar te leren.


StefanvR225

  • Aspirant jeugdbrandweer, Havo 5
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
  • Epibrerend de dag door...
Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2020, 15:52:47
In de Peel gaat het denk ik een wat grotere nasleep hebben. Mensen die rond het gebied wonen vinden dat het natuurgebied anders moet worden ingericht (want zo doen we dat in NL). https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3194829/Peel-moet-veiliger-eisen-omwonenden-Deurnese-Peel-na-vreselijk-beangstigende-natuurbrand

Ik zat wat op YouTube rond te kijken en kwam uit bij de South Metro Fire Department. Die hebben een amfibisch rupsvoertuig om door de sneeuw te gaan, defensie in NL gebruikt die ook (o.a. deze soort https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/voertuigen/viking-bv-s10 ). Ik denk dat dit een mogelijkheid zou zijn om dit soort branden beter te bestrijden. Door de combinatie van rupsbanden en een vaarfunctie kunnen ze in zo'n gebied als de peel denk ik wel komen. Het is daar te nat voor een bluswagen en te droog/ondiep voor een blusboot.
Voorspellen is lastig, vooral de toekomst