Nut en noodzaak van O&G voor persvoorlichting

Auteur Topic: Nut en noodzaak van O&G voor persvoorlichting  (gelezen 19020 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum


Samen sterk in de hulpverlening!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2018, 22:50:59
En de voorlichter rijdt met prio 1 omdat..... ? :-\
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2018, 23:14:18
En de voorlichter rijdt met prio 1 omdat..... ? :-\

Om de pers met spoed te woord te staan - logisch toch? ;)

Hoe zit dat eigenlijk officieel? Ik kan me misschien wel situaties voorstellen waar iemand van een VR met spoed bij een calamiteit TP moet komen, maar een voorlichter?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2018, 23:33:41
Om de pers met spoed te woord te staan - logisch toch? ;)

Hoe zit dat eigenlijk officieel? Ik kan me misschien wel situaties voorstellen waar iemand van een VR met spoed bij een calamiteit TP moet komen, maar een voorlichter?

Leider COPI of informatiemanager zou ik mij in sommige gevallen wat bij voor kunnen stellen. Maar inderdaad de voorlichter?

Het mag ook allemaal wat kosten. Extra voertuigen met OGS, voortgezette rijopleiding, bijscholing etc. etc. Allemaal geld dat niet gestopt kan worden in de basis brandweer en ambulancezorg.

Verder zijn er hier hele topics volgeschreven over de risico's van rijden met GOS. Dan is een voorlichter met spoed best bijzonder.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2018, 00:21:01
Ik heb de veiligheidsregio een e-mail gestuurd. Ik ben benieuwd wat hun uitleg is.
Niet om bijdehand te doen maar ik heb al genoeg politiecollega's veroordeeld zien worden voor aanrijdingen. Ik heb de brancherichtlijn en artikel 2 van de Regeling OGS er bij gepakt maar ik kan de dringende taak niet herkennen...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2018, 01:24:35
Ik heb de veiligheidsregio een e-mail gestuurd. Ik ben benieuwd wat hun uitleg is.
Niet om bijdehand te doen maar ik heb al genoeg politiecollega's veroordeeld zien worden voor aanrijdingen. Ik heb de brancherichtlijn en artikel 2 van de Regeling OGS er bij gepakt maar ik kan de dringende taak niet herkennen...

Afgezien van mijn persoonlijke mening over een persvoorlichter met prio, kan ik mij de (mogelijke) reden tot prio 1 wel indenken. De overheid bepaald dat een COPI een maximale opkomsttijd mag hebben van 30 minuten. Een voorlichter maakt onderdeel uit van het COPI. Wellicht dat ze daarom in de VRR met prio rijden?

Neemt niet weg dat het volstrekt overbodig en gevaarlijk is natuurlijk. Pers kan ter plekke echt nog wel even afwachten en een goede voorlichter weet de eerste brandende vragen al telefonisch af te handelen, is mijn ervaring.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2018, 08:13:20
Afgezien van mijn persoonlijke mening over een persvoorlichter met prio, kan ik mij de (mogelijke) reden tot prio 1 wel indenken. De overheid bepaald dat een COPI een maximale opkomsttijd mag hebben van 30 minuten. Een voorlichter maakt onderdeel uit van het COPI. Wellicht dat ze daarom in de VRR met prio rijden?

Neemt niet weg dat het volstrekt overbodig en gevaarlijk is natuurlijk. Pers kan ter plekke echt nog wel even afwachten en een goede voorlichter weet de eerste brandende vragen al telefonisch af te handelen, is mijn ervaring.

Inderdaad, en iets met afstanden... als je op een zaterdagmiddag grote afstand moet overbruggen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2018, 11:24:41
https://twitter.com/JarkavZ/status/954616492577959936

https://twitter.com/DiNozzoHV/status/954660299151499264

Er vanuitgaande dat er inderdaad een grip situatie was, ik weet niet wanneer het filmpje gemaakt is, zou dit wel verklaarbaar kunnen zijn. Ik heb nog wel mijn twijfels hoe de rechter bij een aanrijding kijkt naar artikel 2 Regeling OGS ivm dringende taak. Deze gaat immers boven de brancherichtlijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2018, 13:18:35
Jij hebt het nu over de persvoorlichter en dat daar art. 2 niets in voorziet, datzelfde heb ik met alle extra voertuigen die ter plaatse komen ter bevelvoering.

Mij als leek, en ik denk zoveel anderen kan je niet ompraten dat een officier zoveel impact heeft dat de dringende taak of voorkoming van een tijdswinst van 10 minuten kan rectvaardigen.
Maar ook bij ongevallen met alleen blik zie ik ook hier in Flevoland en op de snelweg nog steeds voertuigen onder prio 1 ter plaatse komen terwijl de melding dat het alleen blik en dat er al eenheden ter plaatse zijn al minuten lang daarvoor is gedaan. En dan gaat het niet alleen over Politie maar ook RWS en Brandweer, de Ambu's hier zie je veel sneller overschakelen van prio 1 naar 2 en komen zonder signalering.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2018, 14:17:46
Jij hebt het nu over de persvoorlichter en dat daar art. 2 niets in voorziet, datzelfde heb ik met alle extra voertuigen die ter plaatse komen ter bevelvoering.

Mij als leek, en ik denk zoveel anderen kan je niet ompraten dat een officier zoveel impact heeft dat de dringende taak of voorkoming van een tijdswinst van 10 minuten kan rectvaardigen.
Maar ook bij ongevallen met alleen blik zie ik ook hier in Flevoland en op de snelweg nog steeds voertuigen onder prio 1 ter plaatse komen terwijl de melding dat het alleen blik en dat er al eenheden ter plaatse zijn al minuten lang daarvoor is gedaan. En dan gaat het niet alleen over Politie maar ook RWS en Brandweer, de Ambu's hier zie je veel sneller overschakelen van prio 1 naar 2 en komen zonder signalering.

Een officier stuurt manschappen aan maar is ook de persoon die opschaald etc. Lijkt me niet dat als ergens een incident is, deze met het reguliere verkeer gewoon netjes 80 rijd waar dat is toegestaan en rustig afwacht bij opstoppingen op weg naar... Als dat niet gebeurt en er is stront aan de knikker, wat dan? Dan valt iedereen over deze officier heen...