Nut en noodzaak van O&G voor persvoorlichting

Auteur Topic: Nut en noodzaak van O&G voor persvoorlichting  (gelezen 19258 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2018, 14:47:55
Misschien zat er iemand anders dan de persvoorlichter in de auto?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2018, 18:50:20
VL neemt werk uit handen van de hulpverleners ter plaatse. Kan best begrijpen bij een groot incident dat brandweer en politie druk bezig zijn met noodzakelijke zaken en niet zitten te wachten op pers / omstanders die hen vraagt naar oorzaken etc. Dan mag je best op tijd TP zijn.

Ik kan het niet begrijpen omdat blauw zwaailicht en sirene volgens de wet bedoelt zijn voor het uitvoeren van een dringende taak.

Een persvoorlichter die best op tijd ter plaatse wil zijn op een incidentenlokatie om antwoorden te geven op vragen van de pers en omstanders die vragen naar oorzaken, enz is mijn opinie op geen enkele wijze te bestempelen als de dringende taak die de wetgever bedoelde bij het opstellen van de wetgeving omtrent optische en geluidssignalen.

Als men op de incidentenlokatie het publiek en pers op afstand wil houden is het geen probleem omdat politieagenten met spoed ter plaatse kunnen gaan om de dringende taak te vervullen. Het op veilige afstand houden van nieuwsgierig publiek en pers is een politietaak. De politie is namelijk geen hulpverlener zoals brandweer en ambulancedienst. De politie is er om de openbare orde te handhaven, voor veiligheid van burgers te zorgen, het opsporen van strafbare feiten, het bestrijden van criminaliteit en het verlenen van hulp aan mensen in nood.

Bij grotere incidenten is het ook niet nodig voor een persvoorlichter om met spoed ter plaatse te gaan. In praktijk is de meeste informatie van belang voor media en publiek niet te vinden door een persvoorlichter op de plaats van het incident. In de eerste fase is er meestal ook weinig zinvols te zeggen over de oorzaak.

Als de persvoorlichters hun kantoren in hetzelfde gebouw zouden hebben als de gezamelijke meldkamer kunnen ze beter daar heen gaan. Op de meldkamer is namelijk in oogopslag te zien hoeveel materieel en personeel er is ingezet. De meldkamer heeft ook antwoorden op vragen zoals tijdstip van de eerste melding. De meldkamer weet ook door nader berichten hoeveel gewonden er minimaal zijn.

Ik neem aan dat er bij grote incidenten of terreuraanslagen ook een hoofdofficier van brandweer en politie op de meldkamer zijn. De persvoorlichter kan deze hoofdofficieren dan eerst vertellen wat hij voornemens is te communiceren via sociale media of gaat antwoorden op vragen van journalisten. Je voorkomt dan dat er informatie naar buiten komt die bijvoorbeeld het opsporingsbelang kun schaden. Het is namelijk niet zo verstandig als een voorlichter van de veiligheidsregio als een kip zonder kop staat te ouwehoeren bij het afzetlintje en politiemensen/rechercheurs zich achteraf groen en geel ergeren omdat er informatie op initiatief van de zwaailichtpersvoorlichter van de brandweer naar buiten komt terwijl zij het liever achter hadden gehouden.

In praktijk zie je nu op YouTube persvoorlichters in een brandweerpak die met grote regelmaat een verhaal afsteken dat de wenkbrauwen doet fronsen van iedere brandweerman. Je maakt ook mee dat de persvoorlichter van de brandweer geconfronteerd wordt met onverwachte vragen omdat men ontdekt dat een blusvoertuig niet direct kon uitrukken omdat er geen bevelvoerder was. Het is pijnlijk als de persvoorlichter zo snel ter plaatse is dat hij/zij het niet weet en ook niet weet wat de oorzaak was. Het is daarom slimmer als de persvoorlichter in de eerste fase rustig in de brandweerkazerne zit omdat dergelijke vragen of kritiek wel via de email of twitter bij de veiligheidsregio terecht komt. De persvoorlichter kan dan rustig verifieren of het klopt en overleggen met collega's en brandweerleiding of ze er op gaan reageren en hoe ze gaan reageren.

Als de persvoorlichter in latere instantie voor de draaiende camera's de vragen van de media wil beantwoorden zet je op twitter dat er om 20.30 uur een persconferentie is op het gemeentehuis of in de brandweerkazerne. Je zorgt dan dat de pers op het door jou bepaalde tijdstip op de door jou bepaalde plek is. Het is voor hulpverleners op de incidentlokatie namelijk geen ramp als je journalisten wegtrekt van de incidentlokatie naar de persconferentielokatie.

Samenvattend, ik denk dat je persvoorlichting effectiever en professioneler is zonder zwaailicht en sirene. Het is ook nog eens goedkoper en veiliger. Je hebt namelijk een ontzettend goede persvoorlichter nodig als je als veiligheidsregio als je moet uitleggen dat je verantwoordelijk bent voor de veiligheid van burgers in de regio maar je eigen persvoorlichter tijdens zijn spoedrit een kind dood heeft gereden omdat hij de pers best op tijd antwoord wil geven bij een grote brand.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2018, 20:42:47
Discussie over OvD's met prio 1 afgesplitst naar eigen topic.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2018, 15:48:40
Maar vrijwilligers moeten wel zonder Ogs naar de kazerne...


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2018, 17:12:23
Maar vrijwilligers moeten wel zonder Ogs naar de kazerne...

Met het budget van tegenwoordig kan je moeilijk alle vrijwilligers opleiden om te rijden met OGS en ze dan ook nog eens een auto "van de zaak" te geven, die ook met OGS mag rijden.



DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2018, 17:13:53
Maar vrijwilligers moeten wel zonder Ogs naar de kazerne...

En terecht. Het rijden met toeters en bellen in een opvallende auto is bijvoorbeeld al heel anders als in een onopvallende auto. Als daar vervolgens zes man mee de weg op gaan krijg je echt ongelukken. Dat is niet iets wat licht afgewogen moet worden. Er zijn er nu al genoeg die van allerlei rare fratsen uithalen om snel op de kazerne te komen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2018, 17:18:21
En terecht. Het rijden met toeters en bellen in een opvallende auto is bijvoorbeeld al heel anders als in een onopvallende auto. Als daar vervolgens zes man mee de weg op gaan krijg je echt ongelukken. Dat is niet iets wat licht afgewogen moet worden. Er zijn er nu al genoeg die van allerlei rare fratsen uithalen om snel op de kazerne te komen.

Dus dan moet men maar zorgen dat er permanent genoeg volk in de kazerne is voor een volledige eerste uitruk.

Als men dat niet kan, vanwege te duur of wat dan ook, moet men al zeker niet de woordvoerder wel OGS geven.


axel.van.osch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2018, 17:21:28
En terecht. Het rijden met toeters en bellen in een opvallende auto is bijvoorbeeld al heel anders als in een onopvallende auto. Als daar vervolgens zes man mee de weg op gaan krijg je echt ongelukken. Dat is niet iets wat licht afgewogen moet worden. Er zijn er nu al genoeg die van allerlei rare fratsen uithalen om snel op de kazerne te komen.

Je vergeet dat de hele kazerne wordt opgeroepen. In ons geval is dat als iedereen beschikbaar is ongeveer 45 man, je kan er dus vrolijk vanuit gaan dat er bij ons ongeveer 20 man gaan rijden voor een tankautospuit van 6 of 7 man.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #19 Gepost op: 17 februari 2018, 18:02:59
Ik neem aan dat er bij grote incidenten of terreuraanslagen ook een hoofdofficier van brandweer en politie op de meldkamer zijn. De persvoorlichter kan deze hoofdofficieren dan eerst vertellen wat hij voornemens is te communiceren via sociale media of gaat antwoorden op vragen van journalisten. Je voorkomt dan dat er informatie naar buiten komt die bijvoorbeeld het opsporingsbelang kun schaden.

Die HovD zit niet standaard op de meldkamer, is iemand van de eenheidsleiding met 'piket' die telefonisch bereikbaar is (uitzondering de Hovd van de LE). Al zaten ze er wel, dit zijn niet de mensen die je moet vragen wat er wel of niet gecommuniceerd mag worden. Met alle respect, maar dit zijn bureautijgers die vooral op bestuurlijk/management niveau zitten en weinig tot geen opsporingservaring hebben. In de praktijk gaat het in overleg met de ovd-P of de ovd R (recherche) die de inschatting vaak wel kunnen maken als het gaat om opsporing.

Verder ben ik het met je eens, ik snap ook niet waarom een woordvoerder met toeters en bellen naar een incident zou moeten gaan. Lijkt me niet onder het mom dringende taak vallen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.