Nut en noodzaak van O&G voor persvoorlichting

Auteur Topic: Nut en noodzaak van O&G voor persvoorlichting  (gelezen 19021 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #30 Gepost op: 20 februari 2018, 16:06:41
Een gemeente met 70.000 inwoners ontvangt ca 70.000x60 euro voor de brandweer.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #31 Gepost op: 20 februari 2018, 19:16:23
De politiek (=volksvertegenwoordiging) bepaald meestal ja dat een beroeps brandweer van 70.000 betaalbaar is. Daaronder worden de lasten voor de burger extreem hoog.


Nee, de politieke keuze is gemaakt dat het vanaf 70.000 inwoners "betaalbaar" is.

Ja. Volgens mij beschikken deze steden over mer posten, toch?!

En hebben we het dan over een 24 uurs bezetting?

De steden Middelburg en Vlissingen zijn (fysiek) aan elkaar gegroeid, samen ongeveer 100.000 inwoners. Er is hier een beroepsbrandweer, maar alleen dagbezetting (ma-vr). De rest is vrijwillig.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #32 Gepost op: 20 februari 2018, 19:32:38
Klopt, de brandweer is een stadsgewest (dus gemeenschappelijke brandweer) met verschillende posten. De 'hoofdpost' is beroeps (dagbezetting) en de overige posten zijn vrijwillige posten.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #33 Gepost op: 3 mei 2020, 12:56:21

Naar aanleiding van bovenstaand filmpje.

Met alle respect voor de functie van voorlichter, maar ik snap écht niet waarom die met O&G naar een inzet moet. Ja, ik snap de rol maar al te goed (zit zelf ook in een CoPi) maar wat is het levensbedreigende karakter waardoor hij of zij met O&G moet gaan rijden? Zó cruciaal is die rol ook weer niet, bij spoed kan het werk gedaan worden zonder direct TP te komen.

Wat ik me dan wel afvraag, worden zij ook getraind om met O&G te rijden en houden ze dit ook bij? Een vriendin van mij heeft ook een tijdje bij de veiligheidsregio gewerkt en kreeg zo een piket auto mee met O&G, had nog nooit een opleiding of training gehad.

Schril contrast met bijv. de Douane die de O&G in mijn optiek meer nodig hebben. Zijn er nog meer diensten die eigenlijk O&G zouden moeten hebben, maar dit niet hebben? Of die het juist wel hebben, maar wellicht nooit gebruiken?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #34 Gepost op: 3 mei 2020, 13:41:01
Ik snap de noodzaak eerlijk gezegd ook niet, maar is het niet gewoon omdat hun onderdeel zijn van het Copi en de hele Copi staf met spoed ter plaatse komt?  
Met Vriendelijke Groet.....


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #35 Gepost op: 3 mei 2020, 13:57:33
Net als het nut van RWS met OGS: Zeker, de situaties dat ze het nodig hebben zijn daar, maar een halfuur lang P1 rijden voor een eend op de vluchtstrook, of het aankomen als laatste hulpdienst met OGS (waar de berger met amber al eerder was om te bufferen), veeg me weg.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #36 Gepost op: 3 mei 2020, 18:20:49
Deze discussie is eerder gevoerd. De topics zijn nu samengevoegd tot één topic.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #37 Gepost op: 3 mei 2020, 18:34:53
Tsja. Naar aanleiding van het vorige topic heb ik de vraag eerder bij de veiligheidsregio neergelegd maar de voorlichter is kennelijk niet genegen geweest mij antwoord te geven.

Ik blijf bij mijn vorige standpunt. Artikel 2 van de Regeling OGS geeft regels wanneer er met prio 1 gereden mag worden.
Citaat
Er is slechts sprake van een dringende taak als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en in artikel 1, eerste lid, in geval van:

a.een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt;

b.het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;

c.een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.
Zelfs bij de inzet van de VOA kan je discussiëren of dit hier onder valt. Ik zou niet weten hoe je een persvoorlichter onder a, b of c hier gaat plaatsen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #38 Gepost op: 3 mei 2020, 18:48:38
Citaat van: DiNozzo link=msg=1515424 date=1588523693
Tsja. Naar aanleiding van het vorige topic heb ik de vraag eerder bij de veiligheidsregio neergelegd maar de voorlichter is kennelijk niet genegen geweest mij antwoord te geven.

Ik blijf bij mijn vorige standpunt. Artikel 2 van de Regeling OGS geeft regels wanneer er met prio 1 gereden mag worden.
Citaat
Er is slechts sprake van een dringende taak als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en in artikel 1, eerste lid, in geval van:

a.een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt;

b.het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;

c.een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.
Zelfs bij de inzet van de VOA kan je discussiëren of dit hier onder valt. Ik zou niet weten hoe je een persvoorlichter onder a, b of c hier gaat plaatsen.

Is het bijv. verdwijnen van sporen door de regen geen verstoring van de rechtsorde? Daarmee verdwijnt feitelijk een deel van je (strafrechtelijk) onderzoek.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #39 Gepost op: 3 mei 2020, 18:56:34
Ik ben geen rechter maar ik denk het niet. FO rijdt ook zelden tot nooit met OGS. De meeste ongelukken gebeuren op drukke wegen. Ik zou het op C gooien om de wegafsluitingen en de economische schade die daaruit voortvloeit zo kort en klein mogelijk te houden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein