Vragen BOA uniform en uitrusting

Auteur Topic: Vragen BOA uniform en uitrusting  (gelezen 10473 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

handhaver010

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Gepost op: 6 mei 2020, 23:18:32
De kogel is door de kerk. Ik ga een carrière switch maken en binnenkort (via detachering) als BOA/Handhaver aan de slag  :). Ik heb eerder al als handhaver in het buitenland gewerkt en beveiligingswerk gedaan en ben momenteel bezig met het behalen van mijn BOA-certificaat.

Ik heb nog wat vragen over de BOA dienstkleding en uitrusting. Ik ga er vanuit dat de meeste items verstrekt gaan worden maar misschien toch handig om hier zelf ook even over na te denken en indien nodig zelf nog wat aan te schaffen, aangezien ik waarschijnlijk met wisselende opdrachtgevers te maken heb.

1) Bij de jas zie ik dat er keuze is tussen een softshell, een blouson en een parka. Wat is precies het verschil tussen deze, en welke is het meest praktisch voor alledaags gebruik?
2) Ik zie dat er ook (steekwerende) vesten zijn. Zijn deze aan te raden of erg zwaar om te dragen? Een 'tactisch vest' met extra zakken en opbergruimte kan zeker handig zijn. Misschien tips welk vest ik het beste kan gebruiken?
3) Ik heb nog een set kisten (de oude bata's) van defensie welke erg goed lopen. Passen deze bij een BOA uniform, of zijn er specifieke richtlijnen voor te gebruiken schoeisel?
4) Ik heb ook nog een leren koppel met alle toebehoren (model US politie) welke ik als beveiliger heb gebruikt en graag draag. Kan deze ook bij het BOA uniform gedragen worden, of zijn er specifieke voorschriften welk type koppel gebruikt dient te worden?
5) Welke accessoires raden jullie aan om als BOA aan je koppel te dragen (naast porto en handboeien)? Op dit moment heb ik (beveiliging): LED zaklamp, multitool, tasje met EHBO kit, tasje met wegwerphandschoenen/beademingsmasker, sleutelhouder, maglite ring, optioneel bidonhouder. Is dit een goede setup voor een BOA, of nog tips voor aanpassingen (zie onderstaande foto).



En een foto van het vest dat ik bedoel:











DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2020, 23:58:37
De meeste van deze vragen zal je bij je werkgever moeten neerleggen. Die schrijft vaak voor wat je mag dragen en verstrekt dit ook.

Waar ga je aan de slag? BOA is nogal breed, van handhaver tot V&S, of leerplichtambtenaar. Vraag jezelf af of je hetgeen wat aan je koppel zit echt nodig hebt. Een bidonhouder lijkt mij persoonlijk vrij overbodig en alleen maar overtollige balast.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


handhaver010

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2020, 10:55:54
De meeste van deze vragen zal je bij je werkgever moeten neerleggen. Die schrijft vaak voor wat je mag dragen en verstrekt dit ook.

Waar ga je aan de slag? BOA is nogal breed, van handhaver tot V&S, of leerplichtambtenaar. Vraag jezelf af of je hetgeen wat aan je koppel zit echt nodig hebt. Een bidonhouder lijkt mij persoonlijk vrij overbodig en alleen maar overtollige balast.

Ik ga in domein 1 (publieke ruimte) aan de slag alleen weet ik op dit moment nog niet waar ik geplaatst ga worden (detachering). Ik vraag me inderdaad af wat nu echt noodzakelijk en handig is om als handhaver bij je te hebben, vandaar ook mn vraag hier want ik zie nogal een verschil bij de diverse collega's. Ik hecht zelf veel waarde aan basis EHBO spullen. De bidonhouder is inderdaad optioneel, en draag ik enkel als ik langere tijd te voet op pad ben  (zodat ik voldoende blijf drinken).


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2020, 12:17:33
Zelfde tip als ik aan aspiranten geef: hou het simpel. Ga niet meteen een koppel volhangen en allemaal extra dingen bij kopen. Jij maakt jezelf tot een goede BOA, niet je koppel of je uitrusting. Voorkom dat je het stempel 'Cowboy' krijgt. Ik ben al regelmatig aspiranten tegengekomen die in hun eerste stage met een volledig gevulde koppel het bureau binnen stappen, dat zijn meestal niet degene die warm onthaald worden.

Less is more. Bedenk dat extra dingen aan je koppel ook extra gewicht betekent en dat ga je voelen. Denk liever na over hoe je slim met je ruimte om kan gaan. Ik heb zelf 6 paar handschoentjes in mijn broekzak zitten, een reanimatie masker heb ik na 4 jaar niet gebruikt te hebben maar van mijn koppel afgehaald. Bij warme dagen doe ik een klein flesje met water in mijn broek, maglite ring is eraf, LED zaklamp is voldoende. En sleutelhouder is slim, maar hang daar een enkele sleutel aan en niet een bos, anders hoor je s'avonds een orkest over straat lopen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


handhaver010

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2020, 13:19:09
Zelfde tip als ik aan aspiranten geef: hou het simpel. Ga niet meteen een koppel volhangen en allemaal extra dingen bij kopen. Jij maakt jezelf tot een goede BOA, niet je koppel of je uitrusting. Voorkom dat je het stempel 'Cowboy' krijgt. Ik ben al regelmatig aspiranten tegengekomen die in hun eerste stage met een volledig gevulde koppel het bureau binnen stappen, dat zijn meestal niet degene die warm onthaald worden.

Less is more. Bedenk dat extra dingen aan je koppel ook extra gewicht betekent en dat ga je voelen. Denk liever na over hoe je slim met je ruimte om kan gaan. Ik heb zelf 6 paar handschoentjes in mijn broekzak zitten, een reanimatie masker heb ik na 4 jaar niet gebruikt te hebben maar van mijn koppel afgehaald. Bij warme dagen doe ik een klein flesje met water in mijn broek, maglite ring is eraf, LED zaklamp is voldoende. En sleutelhouder is slim, maar hang daar een enkele sleutel aan en niet een bos, anders hoor je s'avonds een orkest over straat lopen.

Daar ben ik het zeker mee eens! Als BOA en ook als agent geldt voor mij nog steeds dat 'communicatieve vaardigheden' (je mond) je belangrijkste wapen is. Daarnaast zie ik de taken van een BOA niet alleen als 'handhaver' maar vooral ook als 'dienstverlener'. En daar moet de uitrusting dan toch ook op toegespitst zijn. Het is al vaker voorgekomen dat ik als eerste ter plaatse ben bij een incident, en dan ben je toch blij dat je indien nodig de nodige eerste hulp kunt verlenen of maatregelen kunt treffen. Vandaar dat ik gewoon even nieuwschierig ben wat jullie basisuitrusting is.  


Davdav

  • BOA d1
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2020, 22:29:41
Dag handhaver010,

Wat betreft BOA uniformkleding en uitrustingsstukken kan jouw werkgever/detacheringsbureau daar het beste antwoord op geven. Zij zullen de spullen die je nodig hebt bij jouw plaatsing in de gemeente waarschijnlijk ook aan jou verstrekken.

Ik kan je wel van wat antwoorden voorzien uit mijn eigen kennis en ervaringen;

Citaat
1) Bij de jas zie ik dat er keuze is tussen een softshell, een blouson en een parka. Wat is precies het verschil tussen deze, en welke is het meest praktisch voor alledaags gebruik?
Een softshell is gewoon zoals de meeste softshells een dunne jas wat elastische, waterafstotende, winddichte en ademende eigenschappen heeft. Is een lichtgewicht jasje en wordt vaak onder de veiligheidsvest/steekvest gedragen.
Blouson is een korte versie van de stevige (dikkere) jas. Parka is daar dan weer de lange versie van.
Ik heb zelf een softshell en blouson. Het is maar net welke je prettiger vindt om te dragen. Blouson heeft wel weer enorm veel jaszakken, vind ik.

Citaat
2) Ik zie dat er ook (steekwerende) vesten zijn. Zijn deze aan te raden of erg zwaar om te dragen? Een 'tactisch vest' met extra zakken en opbergruimte kan zeker handig zijn. Misschien tips welk vest ik het beste kan gebruiken?
Als in jouw gemeente een veiligheidsvest onderdeel uitmaakt van het uniform zal je er een verstrekt krijgen. Ze zijn er in verschillende merken en maten, maar ook dikte in de panelen. Doorgaans moet je rekenen op ongeveer 2 kilo. En met hitte buiten vind ik het geen pretje om het te dragen  :P

Citaat
3) Ik heb nog een set kisten (de oude bata's) van defensie welke erg goed lopen. Passen deze bij een BOA uniform, of zijn er specifieke richtlijnen voor te gebruiken schoeisel?
Schoenen zul je als het goed is van je werkgever krijgen, informeer daar eens naar welk merk en model je krijgt. Geen idee of jouw werkgever toestaat andere dan door de dienst verstrekte schoenen te gebruiken.

Citaat
4) Ik heb ook nog een leren koppel met alle toebehoren (model US politie) welke ik als beveiliger heb gebruikt en graag draag. Kan deze ook bij het BOA uniform gedragen worden, of zijn er specifieke voorschriften welk type koppel gebruikt dient te worden?
Vrijwel overal wordt standaard de stevige nylon (binnen+buiten)riem met kunststof buckle verstrekt. Ik ken eerlijk gezegd geen collega's die een US style lederen riem dragen. In teamverband zal je dan wel een van de weinigen zijn, mocht je die kunnen gebruiken van de dienst.

Citaat
5) Welke accessoires raden jullie aan om als BOA aan je koppel te dragen (naast porto en handboeien)? Op dit moment heb ik (beveiliging): LED zaklamp, multitool, tasje met EHBO kit, tasje met wegwerphandschoenen/beademingsmasker, sleutelhouder, maglite ring, optioneel bidonhouder. Is dit een goede setup voor een BOA, of nog tips voor aanpassingen
Naast de verplichte onderdelen heb ik een houder voor de snijwerende handschoenen, multitool en een sleutelhanger eraan zitten. Ik maak ook dankbaar gebruik van de 2 broekzakken en 2 zijzakken op de worker, borstzakje van mijn poloshort, opbergvakken van het vest en evt. een paar van de vele jaszakken  ;D kunnen de overige spullen makkelijk in.



handhaver010

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2020, 10:56:21
Dag handhaver010,

Wat betreft BOA uniformkleding en uitrustingsstukken kan jouw werkgever/detacheringsbureau daar het beste antwoord op geven. Zij zullen de spullen die je nodig hebt bij jouw plaatsing in de gemeente waarschijnlijk ook aan jou verstrekken.

Ik kan je wel van wat antwoorden voorzien uit mijn eigen kennis en ervaringen;

Dank voor je toelichting, helder! Misschien loop ik door mijn enthousiasme wat hard van stapel en moet ik eerst maar eens afwachten wat de werkgever verstrekt. Ik heb in het verleden enkele jaren in de VS gewerkt en daar was het zeer gebruikelijk om deels je eigen uitrusting aan te schaffen rekening houdend met je eigen voorkeuren. Zodat je bij wisseling van een project of werkgever niet steeds alles opnieuw hoeft samen te stellen.