GRIP 1 (NL-Alert) Zeer grote brand (bedrijfspand Heijden Transport) Diamantweg - Hapert 29-05-2020

Auteur Topic: GRIP 1 (NL-Alert) Zeer grote brand (bedrijfspand Heijden Transport) Diamantweg - Hapert 29-05-2020  (gelezen 24874 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Hoe kan het dat zo'n pand uit 2013 zo helemaal uit brand!? Hier moet toch een brandveiligheidsconcept op zijn toegepast waardoor niet zo'n inferno door kan ontstaan!? Een brevet van onvermogen in mijn ogen als je dan crashtendens moet gaan inzetten
Jij had het beter geweten?


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
https://twitter.com/omroepbrabant/status/1267036256992624641?s=20


Overtrokken reactie. Dit soort zeer grote branden maak je als brandweerman/vrouw niet altijd mee, en als je er dan voor komt te staan doet dat wat met je. En zijn de reacties in de auto goed te begrijpen. Niet handig om dit dan ook te filmen en op internet te zetten, want legio mensen die de ballen verstand hebben van de brandweer. Maar wel menen dat ze er verstand van hebben, en dan de brandweer hier op afbranden. Als de veiligheidsregio dit goed wil aanpakken gaat men een stukje bewustwording onder brandweermensen bij brengen. Wat kunnen de gevolgen zijn als je dit soort zaken op internet plaatst. Hou dit soort zaken intern.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Het is een door sociale druk ingegeven actie. Natuurlijk staat elke brandweerman te juichen bij een grote fik. Daar doe je het voor. Dat wil je meemaken! Dat heb ik zelf ook vaak genoeg gezien. Maar nu is het in de media gekomen en komt er druk vanuit de maatschappij om er wat mee te doen.

Een cursusje voorzichtig beelden delen voor de betrokken collega's zou beter zijn. Dit zal waarschijnlijk naar iemand geappt zijn of op Facebook (oid) geplaatst zijn. Vanaf dan ben je alle controle over je beelden kwijt en tussen die tientallen, honderden of zelfs duizenden mensen zal er uiteindelijk eentje zijn die dit niet vind kunnen.

Of zoals de directie van Heijden Transport zelf al aangeeft op hun Facebook:
Citaat
Hoe tragisch het voor ons ook is; we begrijpen dat dit voor een brandweerman/vrouw is waarvoor je het doet. Dit is waarvoor je bent opgeleid. Dit is waar je al die jaren voor traint.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
In plaats van een lesje in omgang met sociale media zie ik een veel simpeler oplossing: geen privetelefoons mee bij een uitruk. Je staat daar om je werk te doen, niet om je vrouw of vrienden te bellen.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,306
Hoe kan het dat zo'n pand uit 2013 zo helemaal uit brand!? Hier moet toch een brandveiligheidsconcept op zijn toegepast waardoor niet zo'n inferno door kan ontstaan!? Een brevet van onvermogen in mijn ogen als je dan crashtendens moet gaan inzetten
Dakbrand, harde wind en zo te zien 1 brandcompartiment....


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
https://www.ed.nl/kempen/brandweer-krijgt-hulp-van-sloopbedrijf-bij-grote-brand-van-der-heijden-transport-in-hapert~a4858f3f/

Hier staat een beknopt verslag. De brand leek eerst onder controle, de brandweer was ook al weer aan het afschalen. En van het ene op het andere moment is er een zeer snelle branduitbreiding ontstaan, waardoor de brandweermensen die nog op het dak aanwezig waren zich  ternauwernood uit de voeten konden maken. Dus er is veel meer aan de hand geweest, wat zich niet laat omschrijven in een brandveiligheidsconcept. Klinkt haast als een rookgasexplosie.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Klinkt haast als een rookgasexplosie.

Zou je wel zeggen. Volledig ontwikkelde brand in een dubbelwandige ijzeren doos, geisoleerd met schuimbende, en dan een rookgasexplosie. Waar hebben we dat ook weer eerder gezien? 2005 in Leiden? 2008 in De Punt? Daarna nog ergens in Rijnmond ook, volgens mij. Als er echt al rond half vier is afgeschaald en men nog verrast wordt door snelle branduitbreiding, waar is dan het lerend vermogen van de brandweer? Ik zie het rapport over deze brand met grote belangstelling tegemoet. Brandpreventje noemde de inzet van crashtenders een 'brevet van onvermogen', het verlies van een voertuig lijkt me pas echt iets om je voor te schamen.  


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Zou je wel zeggen. Volledig ontwikkelde brand in een dubbelwandige ijzeren doos, geisoleerd met schuimbende, en dan een rookgasexplosie. Waar hebben we dat ook weer eerder gezien? 2005 in Leiden? 2008 in De Punt? Daarna nog ergens in Rijnmond ook, volgens mij. Als er echt al rond half vier is afgeschaald en men nog verrast wordt door snelle branduitbreiding, waar is dan het lerend vermogen van de brandweer? Ik zie het rapport over deze brand met grote belangstelling tegemoet. Brandpreventje noemde de inzet van crashtenders een 'brevet van onvermogen', het verlies van een voertuig lijkt me pas echt iets om je voor te schamen.
Uit de berichtgeving is op te maken dat ze nog wel de hoogwerker hebben willen weghalen, maar dat deze tijdens het inpakken in storing schoot. Tja, vervelend maar dan houdt het wel op. Op foto,s is te zien dat de arm al ingepakt was, maar dat de hoogwerker nog op zijn stempels stond, lastig wegrijden dan.
Als het dak van de loods uit de beruchte sandwich panelen heeft bestaan, hadden er wel wat alarmbellen af moeten gaan. Zeker inderdaad met de wrange leermomenten uit de geschiedenis.


112hilversum

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
weet iemand welke brandweer hoogwerker van welk korps uitgebrand is