GRIP 1 (NL-Alert) Zeer grote brand (bedrijfspand Heijden Transport) Diamantweg - Hapert 29-05-2020

Auteur Topic: GRIP 1 (NL-Alert) Zeer grote brand (bedrijfspand Heijden Transport) Diamantweg - Hapert 29-05-2020  (gelezen 24663 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
weet iemand welke brandweer hoogwerker van welk korps uitgebrand is
Veldhoven, 22-4551.


112hilversum

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
als ik op google zoek naar de HW van veldhoven zie ik een HW met een rode arm maar dit was er 1 met een witte arm hoe zit dit nou?


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Op de foto's van de luchtmachtbrandweer waar een CT naast de overblijfselen staat kan je nog net het merk lezen: VEMA. De HW van Bladel 22-1551 heeft een witte boom maar is een 4x2 terwijl degene die verloren is gegaan een 6x2 is. Even gezocht op www.brandweervoertuigenonline.nl: het is tóch Veldhoven, de BX-JV-25, oorspronkelijk afkomstig van Sluis. De woordvoerder Brandweer had overigens in 1 van de videos vermeld dat het de HW van Veldhoven was, dat was mijn info-bron.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Misschien wel. Ik stel alleen de vraag hier in de hoop dat iemand meer informatie heeft. Volgens Bouwbesluit mogen dit soort branden niet voor komen.

Jij had het beter geweten?

Ja 1 brandcompartiment daar ziet het wel naar uit. Maar een brandcompartiment in een industriefunctie mag maximaal 2.000m2 (of 2.500m2) groot zijn en anders moet je een gelijkwaardige oplossing toepassen. Ik ben nieuwsgierig of die er was, zo ja wat en hoe het komt dat deze niet gefunctioneerd heeft. Dat het begonnen is als een dakbrand is mij inmiddels duidelijk geworden.

Dakbrand, harde wind en zo te zien 1 brandcompartiment....


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Misschien wel. Ik stel alleen de vraag hier in de hoop dat iemand meer informatie heeft. Volgens Bouwbesluit mogen dit soort branden niet voor komen.

Ja 1 brandcompartiment daar ziet het wel naar uit. Maar een brandcompartiment in een industriefunctie mag maximaal 2.000m2 (of 2.500m2) groot zijn en anders moet je een gelijkwaardige oplossing toepassen. Ik ben nieuwsgierig of die er was, zo ja wat en hoe het komt dat deze niet gefunctioneerd heeft. Dat het begonnen is als een dakbrand is mij inmiddels duidelijk geworden.
Alleen betrof dit een loods van een transportbedrijf, die ook nog eens vol in bedrijf was. Het was immers midden op de dag. Dus mochten er al brandscheidingen aanwezig zijn, dan staan de deuren erin open ivm intern transport door heftrucks. Daarnaast zit ik nog even met de dakbrand, die zo goed als geblust was. En van het ene op het andere moment die razend snelle branduitbreiding plaats vondt. Zo snel, dat de aanwezige brandweermensen binnen en op het dak zich ternauwernood in veiligheid konden brengen. Laat ik dat redvoertuig maar even buiten beschouwing. Dit was geen brand volgens het boekje, als een brand überhaupt volgens een boekje verloopt. ;)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Deuren horen bij brandalarm direct automatisch gesloten te worden na activering van de brandmeldinstallatie. Mocht dat nog niet gebeuren verwacht ik van de brandweer dat ze deze sturing direct activeren. Dus dát is geen reden dat deze brand zo uit de hand kon lopen in mijn ogen.

Ik zit ook met de dakbrand, net als jij. Jij bent echter één van de weinige die inhoudelijke berichten plaatst, waar in mijn ogen een forum voor bedoeld is.

Leuke discussie!

Alleen betrof dit een loods van een transportbedrijf, die ook nog eens vol in bedrijf was. Het was immers midden op de dag. Dus mochten er al brandscheidingen aanwezig zijn, dan staan de deuren erin open ivm intern transport door heftrucks. Daarnaast zit ik nog even met de dakbrand, die zo goed als geblust was. En van het ene op het andere moment die razend snelle branduitbreiding plaats vondt. Zo snel, dat de aanwezige brandweermensen binnen en op het dak zich ternauwernood in veiligheid konden brengen. Laat ik dat redvoertuig maar even buiten beschouwing. Dit was geen brand volgens het boekje, als een brand überhaupt volgens een boekje verloopt. ;)


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794

Deuren horen bij brandalarm direct automatisch gesloten te worden na activering van de brandmeldinstallatie. Mocht dat nog niet gebeuren verwacht ik van de brandweer dat ze deze sturing direct activeren. Dus dát is geen reden dat deze brand zo uit de hand kon lopen in mijn ogen.

Ik zit ook met de dakbrand, net als jij. Jij bent echter één van de weinige die inhoudelijke berichten plaatst, waar in mijn ogen een forum voor bedoeld is.

Leuke discussie!

p2kflex
13:34:33 29-05-20GROUP-3PRIO 1 (GG02) BR industrie Diamantweg Hapert 22-5192 22-1641 22-2141 22-1551
1106120BRW Brabant-Zuidoost (Bladel) (HW ploeg)
1106198BRW Brabant-Zuidoost (Bladel) (Lichtkrant)
1106746BRW Brabant-Zuidoost (Eersel) (Korpsalarm)
1106798BRW Brabant-Zuidoost (Eersel) (Lichtkrant)
1106261BRW Brabant-Zuidoost (Hapert) (Blusploeg B)
1106262BRW Brabant-Zuidoost (Hapert) (Blusploeg C)
1106298BRW Brabant-Zuidoost (Hapert) (Lichtkrant)
1104764BRW Brabant-Zuidoost (OvD West)
1104799BRW Brabant-Zuidoost (Monitorcode)


Dit is de aller eerste melding, ik weet niet of er überhaupt een OMS op het pand zat. Maar als ik met jouw verhaal mee ga en we uit gaan van een brandmeldcentrale is die voor ontruiming en inderdaad aansturen van branddeuren. En als we geluk hebben een door melding naar een PAC. Even hard op speculeren, zou men de installatie uitgeschakeld hebben, juist ivm de dakwerkzaamheden? ALS dat zo zou zijn, kan dat verklaren waarom de brand kans heeft gezien om binnen no time zich door het pand te verspreiden. Met een werkende installatie zou de brand zich tot 1 brandcompartiment kunnen uitbreiden, want dan zitten de scheidingen gewoon dicht. Maar zoals ik al zei, dit is even hard op speculeren. Maar even een gedachtegang mijner zijds.

Dan die snelle uitbreiding van de brand. Ik hoop niet dat dit een herhaling van zetten is geweest van de brand in de Punt. Sandwich panelen staan nu eenmaal bekend om hun witte rookontwikkeling, door het uitgassen, smelten van het schuim wat in de panelen zit. Nog veel beroerder, aan de buitenzijde van de panelen kun je geen eens zien dat de brand in een paneel zit. Daar kom je maar op 1 manier achter, en dat is slopen van een paneel. En die rookontwikkeling ziet er van een afstand onschuldig uit, maar met de juiste mengverhouding zo explosief brandbaar als je maar kunt bedenken. Vraagtekens, vraagtekens.....


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Bij brand in Hapert verwoeste hoogwerker is alweer vervangen

VELDHOVEN - De vrijwillige brandweer van Veldhoven heeft alweer een nieuwe hoogwerker ter beschikking. De oude brandde vrijdag volledig uit tijdens de grote brand bij Van der Heijden Transport in Hapert.

Merlijn van Dijk 03-06-20, 08:51 Laatste update: 09:31 Bron: ED

Net toen de hoogwerker in gereedheid was om weggereden te worden, kwam een deel van de gevel met een klap naar beneden. ,,Toen was het klaar", zei vrijwilliger Ronald Bell dinsdag. ,,We moesten voor onze eigen veiligheid kiezen."
Even voor de gevel instortte, stond Bell nog op de bok van de hoogwerker. Zijn maat zat in het mandje. Ze hadden brandweerlieden ter controle op het dak van Van der Heijden Transport gezet. De brand leek onder controle, maar laaide later toch weer op. De brandweerlieden werden veilig van het dak gehaald.

Geen redden meer aan
Tijdens het inpakken van de hoogwerker werd de rookontwikkeling zo hevig dat Bell alleen met behulp van een zuurstofmasker zijn werk kon voortzetten. ,,Er kwam dikke zwarte rook uit openstaande nooddeuren." Toen daarna de gevel het begaf, was er geen redden meer aan. Bell en zijn kameraad verlieten de hoogwerker.

Veldhoven heeft alweer een nieuwe hoogwerker paraat. Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio is de dekking zo georganiseerd dat er altijd een voertuig beschikbaar is wanneer een hoogwerker tijdelijk uitvalt. ,,Vrijdagavond is de huur van een tijdelijke hoogwerker direct in gang gezet'', aldus de woordvoerder. ,,Voor de korte termijn kijken we naar inhuur of overname van hoogwerkers en naar de inzet van hoogwerkers van andere veiligheidsregio's. Voor een oplossing voor de lange termijn onderzoeken we de mogelijkheden.”

Bron:
https://www.ed.nl/veldhoven/bij-brand-in-hapert-verwoeste-hoogwerker-is-alweer-vervangen~af386e1e/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Bij brand in Hapert verwoeste hoogwerker is alweer vervangen


Geen redden meer aan
Tijdens het inpakken van de hoogwerker werd de rookontwikkeling zo hevig dat Bell alleen met behulp van een zuurstofmasker zijn werk kon voortzetten. ,,Er kwam dikke zwarte rook uit openstaande nooddeuren." Toen daarna de gevel het begaf, was er geen redden meer aan. Bell en zijn kameraad verlieten de hoogwerker.
Bron:
https://www.ed.nl/veldhoven/bij-brand-in-hapert-verwoeste-hoogwerker-is-alweer-vervangen~af386e1e/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web
Gezien dit persbericht ga ik toch voor die rookgasexplosie. Geen backdraft of Flash-over.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Goede vragen die je stelt. Een dakbrand zal eerder als telefonische melding binnen komen dan als OMS als die er überhaupt al op zat. Haha ja das een goede, ze zouden de installatie uitgeschakeld kunnen hebben maar dan neem je wel een heel groot risico. Grote kans alleen dat medewerkers die risico's niet (goed) kunnen inschatten.


13:34:33 29-05-20   GROUP-3   PRIO 1 (GG02) BR industrie Diamantweg Hapert 22-5192 22-1641 22-2141 22-1551

Dit is de aller eerste melding, ik weet niet of er überhaupt een OMS op het pand zat. Maar als ik met jouw verhaal mee ga en we uit gaan van een brandmeldcentrale is die voor ontruiming en inderdaad aansturen van branddeuren. En als we geluk hebben een door melding naar een PAC. Even hard op speculeren, zou men de installatie uitgeschakeld hebben, juist ivm de dakwerkzaamheden? ALS dat zo zou zijn, kan dat verklaren waarom de brand kans heeft gezien om binnen no time zich door het pand te verspreiden. Met een werkende installatie zou de brand zich tot 1 brandcompartiment kunnen uitbreiden, want dan zitten de scheidingen gewoon dicht. Maar zoals ik al zei, dit is even hard op speculeren. Maar even een gedachtegang mijner zijds.

Dan die snelle uitbreiding van de brand. Ik hoop niet dat dit een herhaling van zetten is geweest van de brand in de Punt. Sandwich panelen staan nu eenmaal bekend om hun witte rookontwikkeling, door het uitgassen, smelten van het schuim wat in de panelen zit. Nog veel beroerder, aan de buitenzijde van de panelen kun je geen eens zien dat de brand in een paneel zit. Daar kom je maar op 1 manier achter, en dat is slopen van een paneel. En die rookontwikkeling ziet er van een afstand onschuldig uit, maar met de juiste mengverhouding zo explosief brandbaar als je maar kunt bedenken. Vraagtekens, vraagtekens.....