Interregionale samenwerking /alarmering

Auteur Topic: Interregionale samenwerking /alarmering  (gelezen 17952 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brw_sluis

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 7 december 2005, 14:37:43
Hier zouden ze ook de grens kunnen overgaan naar het belgische Knokke - Heist.
Maar meestal komt Knokke - Heist naar deze kant toe ;)


Smitfire

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2006, 08:33:49
Lijkt mij persoonlijk niet meer dan logisch dat je gemeentegrens over gaat................. de dichtstbijzijnde brandweer gaat ter plaatse !!!!
Het gaat om de "klant" die de snelste hulp nodig heeft en dus gaat de dichtstbijzijnde  ;D 8)


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2006, 08:44:15
Hier gebeurd dat ook wel eens, als er bijv een binnenbrand is in Koewacht ofzo, dan komt de hoogwerker van Hulst, omdat die een kortere aanrijroute heeft
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


helm

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 3 augustus 2007, 08:35:50
Volgens mij is er een wettelijke aanrijdtijd of opkomsttijd voor de brandweer. Wie kan mij vertellen waar en in welke wet dat staat?


korsakoff

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 3 augustus 2007, 08:41:57
Ik weet zeker dat er geen wettelijke aanrijtijd is. Er zijn wel een heel aantal zachte regelingen waarin van alles en nog wat gesteld wordt. Het bekendste document is de Handleiding Brandweerzorg met de Aanvulling Technische Hulpverlening.

Als een rechter moet gaan toetsen of de brandweer "op tijd" was, kijkt hij vooral naar wat binnen de gemeente door het bestuur is vastgesteld. Als blijkt dat de gemeente niets heeft vastgesteld, grijpt hij terug op de landelijke handreikingen. De brandweer van Hilversum kan je daar alles over vertellen. Wel is het zo dat 'binnenkort' de Leidraad Repressieve Basisbrandweerzorg gepubliceerd gaat worden. Ook dat is zachte regelgeving maar daarin komt wel naar voren dat er een maximaal aanvaardbare uitruktijd is van 18 minuten voor 80% (dit percentage weet ik niet honderd procent zeker!) van de gevallen waarin uitgerukt moet worden.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #15 Gepost op: 3 augustus 2007, 09:31:39
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #16 Gepost op: 16 september 2008, 17:02:15
Bron: VBV

15 September 2008 - Opnieuw verwarring over opkomsttijden
Opkomsttijden in grote plattelandsgemeenten!


"Eerst zien, dan geloven." Zo reageert burgemeester Jack Asselbergs op de uitspraak van minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken over aangepaste aanrijtijden van de brandweer op het platteland. Asselbergs vindt, samen met negen andere burgemeesters van plattelandsgemeenten, dat in uitgestrekte gebieden andere aanrijtijden moeten gelden dan in de stad.

De algemeen geldende norm is nu acht minuten. "Wil de brandweer op Schouwen-Duiveland aan deze norm voldoen, dan moeten we er nog drie brandweerposten bij hebben," zei Asselbergs onlangs op een informatieavond over de Veiligheidsregio's. "Maar dat is maatschappelijk niet meer verantwoord, gezien het beperkte aantal uitrukken. Bovendien; waar moeten die extra vrijwilligers vandaan komen."

De tien plattelandsburgemeesters willen de norm voor de brandweer verhogen. "Maar kwetsbare objecten moet je natuurlijk wel op tijd bereiken. Hier doen we dat overigens al." De burgemeesters krijgen steun van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Ze willen dat de minister vóórdat de wet Veiligheidsregio's volgend jaar in de Tweede Kamer komt, een algemene maatregel van bestuur afkondigt; een soort bijlage met uitzonderingen. Ter Horst heeft eerder al gezegd dat zij zich 'voor kan stellen' dat die maatregel er komt. Asselbergs: "Momenteel wordt er gelobbyd."

Dan speelt er nog een bestuurlijke kwestie. In het wetsontwerp is de korpsbeheerder van de politie tevens voorzitter van de Veiligheidsregio. Asselbergs: "Er gaan stemmen op die zeggen dat dit onverantwoord is. Korpsbeheerder, voorzitter én burgemeester, dat zijn te veel functies voor één persoon. Ik vind dat ook."

In Zeeland heeft deze kwestie een pikant kantje. Jan Lonink van Terneuzen is nog voorzitter, terwijl Koos Schouwenaar van Middelburg korpsbeheerder is. Maar Schouwenaar is weer tegen regionalisering van de brandweer. Asselbergs: "Zeeland zou dan een voorzitter Veiligheidsregio krijgen die een probleem heeft met de brandweer. Dat kan dus niet."

Bron: PZC

Visie VBV

De VBV heeft al, vanaf het verschijnen van het conceptbesluit veiligheidsregio’s, geconstateerd dat er nauwelijks enige deskundigheid te vinden is in dit conceptbesluit (Algemene Maatregel van Bestuur) ten aanzien van de opkomsttijden. Deze worden in hoofdstuk 3 genormeerd en worden beschreven en toegelicht in de Memorie van Toelichting.

De minister van BZK wil via dit besluit de opkomsttijden landelijk regelen. Een goede zaak die de Brandweerwet van 1985 sindsdien al bood. In het conceptbesluit worden ten aanzien van de opkomsttijden en rekenmethodieken slechts fragmenten ervan beschreven en geciteerd. Als gevolg hiervan ontstaat een versnipperd beeld waardoor het overzicht volledig ontbreekt.

Het lijkt dan alsof de minister van BZK wil dat op iedere plaats in Nederland de Brandweer er binnen 8 minuten is. Dat is volgens ons nooit haar bedoeling geweest. De minister van BZK, mevrouw Guusje ter Horst, heeft naar onze mening slechts bedoeld de opkomsttijden landelijk te uniformeren om daarmee burgers in gelijke mate een uniforme brandweerzorg te bieden.

Jammer is dat de verwarring groter is geworden doordat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), het Veiligheidsberaad (VB) en, nu ook de 10 grootste plattelandsgemeenten, denken dat de opkomsttijden van 8 minuten ook in de landelijke rietvelden en afgelegen boerderijen gehaald moeten worden. Hierdoor loopt de Brandweer Nederland de kans dat de minister van BZK om politieke redenen haar voorstel af gaat zwakken. Er wordt nu al gesproken over een lijstje met uitzonderingen. Er zullen ongetwijfeld nog meer politieke voorstellen uit de hoge hoed komen om het massieve commentaar van de VNG en het VB tegemoet te komen. Of daar de burger mee gediend is, wagen wij te betwijfelen. Het bedoelde maatwerk zou bijvoorbeeld kunnen leiden tot nog meer sluitingen van posten, locatiekeuzen van kazernes in weilanden en lagere voertuigbezettingen.

Wij, als VBV, kiezen ervoor om de huidige kazernedichtheid en de kazernespreiding te handhaven. Die voldoen volgens ons, ondanks de negatieve berichtgeving over de opkomsttijden, goed. Daarom zijn wij voor één landelijke dekkingsplan met één rekenmethodiek die draagvlak heeft bij alle Brandweer Vrijwilligers. Dat is niet alleen het meest adequaat voor de burgers maar ook het goedkoopst. En als gevolg daarvan kan dit door Brandweer Vrijwilligers in het zogenaamde vrije instroommodel uitgevoerd blijven worden. Daarbij is het vanzelfsprekend dat er herschikkingen van brandweerposten kunnen zijn na herindelingen en na de bouw van bijvoorbeeld grote nieuwe uitgestrekte woonwijken en industrieterreinen.

Hier beneden kunt u in onze Nota van Advies downloaden welke aanbevelingen wij de minister van BZK hebben kenbaar gemaakt, onder andere ten aanzien van de opkomsttijden.

Zeeland
Onze opvattingen betekenen dat er in Zeeland niet veel behoeft te veranderen; ook in de gemeente Schouwen-Duiveland niet. De burgemeester maakt zich zorgen voor niets. Als de minister gewoon met één landelijke rekenmethodiek komt, dan blijft alles zoals het is, ook voor de kwetsbare objecten in landelijke gebieden. Uiteraard onder de voorwaarde dat de rekenmethodiek voor kazernespreiding in het verleden en op dit moment op een juiste en integere is, en wordt, toegepast.

Download hier onze Nota van Advies


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 16 september 2008, 17:32:22
Als de aanrijdtijd verlengt mag worden betekent dit dat je in het buitengebied alleen maar met grote buitenbranden geconfronteerd gaat worden. De mensen daar zullen dus zelfredzaam moeten zijn/worden. Gaat dit nu ook inhouden dat ze minder gemeentelijke belasting hoeven te betalen want ze zullen zelf moeten investeren in hun eigen veiligheid om dezelfde veiligheid te verkrijgen als de mensen in een stad/dorp. Ik denk dan aan (woning)sprinklers / overal gekoppelde rookmelders. ::) ::) ???

Als nu in het buitengebied bijvoorbeeld een zorghotel gebouwd wordt... bijv http://www.rijckholt.info/zorghotel/Inleiding.html Gaat de gemeente dan een extra post oprichten? De normale rijdtijd naar het object vanuit post Kamperland 8 minuten rijden en vanuit post Colijnsplaat 9 minuten rijden (de overige dorpen, kortgene en wissenkerke hebben alleen een PM). Tel daarbij de opkomst tijd nog op (en dat het niet altijd mogelijk is om een wagen vol te krijgen) en je gaat ruim over de aanrijdtijden heen...

Moet je dit in de bestemmingsplannen gaan regelen dat deze functies niet kunnen of extra eisen krijgen (op basis van?? ??) of kijkt een kleine gemeente naar de economische impuls / werkgelegenheid? ::) ::) Ik weet het wel...  :-X


Bloemers

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Beleidsmedew. O en P Regiobureau brandweer LN
Reactie #18 Gepost op: 3 augustus 2009, 15:55:03
'' De Leidraad Repressieve Brandweerzorg 2007 ondersteunt gemeentebesturen bij het geven van
inhoud en vorm aan de gemeentelijke brandweerzorg. In de Leidraad Repressieve Brandweerzorg
2007 staan de normtijden voor de maximale opkomsttijden van de brandweer. De Leidraad
Repressieve Brandweerzorg 2007 is een deskundigenadvies en geen wettelijk voorschrift. De
rechter en de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) hanteren de Leidraad Repressieve
Brandweerzorg 2007 als richtlijn indien gemeenten deze norm overschrijden. Deze leidraad is van
toepassing op het onderzoek, omdat de effecten van ‘Duurzaam Veilig’ invloed hebben op de
opkomsttijden van de brandweer.''

Voor meer info, zie het hele rapport 'Als elke drempel telt':
http://www.brandweerkennisnet.nl/bovenbalk/zoeken/@4930/als_elke_drempel/
~ Van klein denken is nooit iemand groot geworden ~


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #19 Gepost op: 15 september 2009, 15:04:47
Kritiek op zone 60 km

dinsdag 15 september 2009 | 06:55 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 15 september 2009 | 12:49

Tekstgrootte  
BERKELLAND - De gemeente Berkelland wil op termijn een maximum-snelheid van 60 kilometer per uur invoeren in het hele buitengebied.

In de driehoek tussen Borculo, Neede en Eibergen moet daarmee een begin worden gemaakt. Maar de brandweer is daar niet blij mee.

Dat je straks in het buitengebied niet harder mag dan zestig, daarmee hebben de spuitgasten geen moeite. Tenslotte hebben ze niet voor niks sirenes en blauwe zwaailichten. Maar de manier waarop dat moet gebeuren, daarop heeft de brandweer kritiek.

De aanleg van verkeersplateaus zou betekenen dat brandweerwagens later, zo niet te laat, bij onheilsplekken in het buitengebied komen. Het aanbrengen van belijning op de weg, of andere optische maatregelen, zou volgens de brandweer voldoende moeten zijn.

Volgens de gemeente is echter volop rekening gehouden met de hulpdiensten. Zo worden verkeersplateaus alleen neergelegd waar ze echt nodig zijn en worden ze zo ingericht dat ze met 60 km/u prima te berijden zijn. Alleen bij hogere snelheden is de drempel lastig, volgens de gemeente.

http://www.destentor.nl/regio/lochem/5514206/Kritiek-op-zone-60-km.ece