Duizenden mensen bij demonstratie tegen politiegeweld en racisme op Dam - Amsterdam 01-06-2020

Auteur Topic: Duizenden mensen bij demonstratie tegen politiegeweld en racisme op Dam - Amsterdam 01-06-2020  (gelezen 7827 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik vind het recht op betogen enorm belangrijk en snap ook waarom ze daar staan, wat ik absoluut niet begrijp is dat ze zó dicht bij-elkaar staan.
Echter wil ik wel een tegengeluid laten horen: ik denk namelijk dat Halsema geen enkele goede beslissing had kunnen nemen.

Ik snap namelijk dat ze de demonstratie niet heeft ontbonden, een demonstratie tegen politiegeweld had alleen met politiegeweld kunnen worden ontbonden. De demonstranten waren vermoedelijk niet weggegaan na oproep door politie, wie A zegt moet dan B zeggen.
Gevolg: escalatie en mogelijk geweld in het hele land bij eenzelfde soort demonstraties. Halsema was hier de gebeten hond geweest, net als nu het geval is.

Waar volgensmij de pijn zit: hoe heeft het kunnen gebeuren dat er 5000 man stonden? Was de informatiepositie zo slecht, of hebben we het onderschat? Die 5000 man staan daar niet binnen 10 min, waarom is er niet ingegrepen toen er +/- 800 man stond? Toen was het nog beheersbaar.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Ik vind het onbestaanbaar dat dit door heeft kunnen gaan. Natuurlijk kan je informatie bij het verkeerde eind zijn. Natuurlijk wil je een demonstratie tegen politiegeweld niet beëindigen door de Dam leeg te vegen, maar vergeleken met de meeste eenheden zit Amsterdam nog redelijk ruim in het personeel. Vraag bijstand van andere eenheden voor de noodhulp en stuur je eigen mensen low-profile de Dam op en laat ze mensen aanspreken. Doe een beroep op de mensen om na te denken over de drukte, over Corona, biedt ze meerdere andere lokaties aan waar ze verder kunnen demonstreren zoals bijvoorbeeld de RAI.

Ze zullen echt niet alle 5000 weg gaan maar je zal er een deel van de drukte mee verplaatsen. En als een deel van de groep luistert zal de rest sneller volgen. We zijn kudde-dieren.

Wat Halsema helemaal verkeerd heeft aangepakt is door er zelf nog rond te lopen terwijl ze niet eens zelf de anderhalve meter afstand kon houden en dan ook geen beschermende middelen te gebruiken. Het is goed om als burgermeester gezien en gehoord te worden op zo'n demo maar dat kan je niet doen als daarbij de regels overtreden worden waar je enkele weken eerder over riep dat je ze streng ging handhaven. Je ondermijnt daarmee jezelf maar vooral je personeel (BOA's en politie).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Ik vind het onbestaanbaar dat dit door heeft kunnen gaan. Natuurlijk kan je informatie bij het verkeerde eind zijn. Natuurlijk wil je een demonstratie tegen politiegeweld niet beëindigen door de Dam leeg te vegen, maar vergeleken met de meeste eenheden zit Amsterdam nog redelijk ruim in het personeel. Vraag bijstand van andere eenheden voor de noodhulp en stuur je eigen mensen low-profile de Dam op en laat ze mensen aanspreken. Doe een beroep op de mensen om na te denken over de drukte, over Corona, biedt ze meerdere andere lokaties aan waar ze verder kunnen demonstreren zoals bijvoorbeeld de RAI.

Ze zullen echt niet alle 5000 weg gaan maar je zal er een deel van de drukte mee verplaatsen. En als een deel van de groep luistert zal de rest sneller volgen. We zijn kudde-dieren.

Wat Halsema helemaal verkeerd heeft aangepakt is door er zelf nog rond te lopen terwijl ze niet eens zelf de anderhalve meter afstand kon houden en dan ook geen beschermende middelen te gebruiken. Het is goed om als burgermeester gezien en gehoord te worden op zo'n demo maar dat kan je niet doen als daarbij de regels overtreden worden waar je enkele weken eerder over riep dat je ze streng ging handhaven. Je ondermijnt daarmee jezelf maar vooral je personeel (BOA's en politie).
Halsema verschuilt zich achter het excuus dat ze nergens van af wist. Ik hoor vanavond op tv dat de bewuste driehoek al bij tijd is gewaarschuwt dat het verkeerd ging lopen, en dat er teveel mensen aanwezig waren.
https://twitter.com/knipoog50/status/1268220075745644544

Dat betekend dus dat Halsema ook nog eens bewust liegt, want agenten hebben dus constant aangegeven dat het verkeerd liep, maar de driehoek heeft niets met de waarschuwingen gedaan.






silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik vind het onbestaanbaar dat dit door heeft kunnen gaan. Natuurlijk kan je informatie bij het verkeerde eind zijn. Natuurlijk wil je een demonstratie tegen politiegeweld niet beëindigen door de Dam leeg te vegen, maar vergeleken met de meeste eenheden zit Amsterdam nog redelijk ruim in het personeel. Vraag bijstand van andere eenheden voor de noodhulp en stuur je eigen mensen low-profile de Dam op en laat ze mensen aanspreken. Doe een beroep op de mensen om na te denken over de drukte, over Corona, biedt ze meerdere andere lokaties aan waar ze verder kunnen demonstreren zoals bijvoorbeeld de RAI.

Tja ik denk dat dit makkelijker gezegd is als gedaan, in de praktijk gaat dit niet zo snel. Vergis je niet dat de demo slechts 1,5 uur duurde hé, eer je de bijstand geregeld hebt is alles alweer klaar.
En wat doe je dan met de mensen die niet weg willen gaan? Wie A zegt, moet ook B zeggen. Algemeen bekend is dat er tussen de actievoerders ook demonstranten van AFA rondliepen, ook aandere aanwezigen staan niet bekend om hun bereidheid aanwijzingen van de politie op te volgen.

Bovenstaande had kunnen werken in de beginfase, op het moment dat je ziet dat er veel meer mensen komen als verwacht. Nogmaals, die staan er niet in 10 min. Op dat moment denk ik de juiste keuze geweest.
Staat onverlet dat er fouten zijn gemaakt, dat dit compleet verkeerd ingeschat is en men op voorhand al moeten sturen. Achteraf met de ME vegen is een no-go en had misschien wel meer gedoe opgelevert.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Overigens hier een mooi filmpje waarin je ziet hoe ze in Rotterdam het publiek aanspreken en vriendelijk vragen afstand te nemen en later medelen dat de demo is beeindigd.
Ook hier collega's van de vredeseenheid en zelfs de eigen organisatie die oproept naar huis te gaan. Het resultaat: fuck the police en de confrontatie op gaan zoeken

https://www.mediatv.nl/demonstratie-blacklivesmatter-beeindigd-vanwege-enorme-drukte-in-rotterdam
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Ook hier is weer (achteraf) te laat ingegrepen. De menigte was er al toen er beëindigd is. In het kader van crowd management zou je daar op de voorhand al eerder bovenop moeten zitten en bij een bepaald aantal demonstranten moet je het veld of de brug afsluiten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!