Peleton Brandweer

Auteur Topic: Peleton Brandweer  (gelezen 11006 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tweety

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Gepost op: 6 juni 2020, 20:30:38
Ik zit onderstaande stukje te lezen op wiki:
Een operationeel peloton voor brandbestrijding wordt gevormd door:

4 tankautospuiten (Ts) (Tas)
1 officier van dienst (OVD) (pelotonscommandant);
1 Verbindings- en Commandovoertuig (VC-3);
1 haakarmvoertuig;
1 dompelpomphaakarmbak (DPH) met 1000 meter 150 mm slang en een dompelpomp.

Nu was ik benieuwd hoe dit precies werkt.
Zijn er per regio vaste kazernes welke gebruikt worden om een peloton te vormen of worden bij een bepaalde opschaling de 4 omliggende korpsen gepiept om een peloton te vormen?

Ik zie bijvoorbeeld voor onze regio NO Gelderland ook dat er ook een Pelotonscommandant is met een eigen capcode. Is dit een vast clubje welke hier piket voor draaien, net als bijvoorbeeld een OVD?
Bij die capcode staat dat die commandant is van de logistiek voor de regio.




71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2020, 13:17:46
Hangt er helemaal maar van af wat voor een peloton er gevormd moet worden. Heb je een peloton natuurbrandbestrijding nodig, worden daar enkel posten voor gealarmeerd die een natuurbrandvoertuig 4x4 hebben staan. Dat zijn over het algemeen dan ook wel de vaste posten er voor.

Moet er een normaal peloton worden gevormd, dan kan elke post daarvoor worden ingezet. Was vroeger het wel handig als er een tweede TS op de post stond zodat de reguliere brandweerzorg ook door kan gaan. Steeds meer zie je dat brandweerposten maar 1 TS hebben, en dan wordt een peloton zodanig gevormd dat een ander buurkorps de reguliere brandweerzorg kan overnemen.

Een pelotonscommandant is over het algemeen een gewone OVD, wel 1 kanttekening een pelotonscommdandant voor natuurbrandbestrijding heeft wel aanvullende opleidingen om met een peloton te kunnen optreden bij natuurbrand. Logistiek is een verhaal apart, en hebben hun eigen leidinggevende. Maar figuren als een OVD draaien altijd piket.

Daarnaast is het ook niet meer zo dat een VC altijd mee gaat met een pelotonsinzet, vaak is er al een lokaal netwerk opgezet bij een incident, en daar schakelt een peloton zich dan op in. Een DPH gaat ook lang niet altijd meer mee, zeker niet bij lopende incidenten niet waarbij een peloton ter aflossing komt. waterwinning is dan al klaar. Bij een pelotonsinzet bij opschalingen kan er wel een DPH mee, omdat dat peloton zijn eigen waterwinning kan gebruiken.


Tweety

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2020, 14:00:59
Bedankt peter voor je duidelijke uitleg!

Dus als ik het goed begrijp draaien de mensen die OVD zijn ook diensten als Pelotonscommandant, want neem niet aan dat ze tegelijk 2 rollen draaien toch?
Een ovd is vaak al ingezet bij een brand voordat het zover wordt opgeschaald voor een peloton inzet.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2020, 19:09:12
Bedankt peter voor je duidelijke uitleg!

Dus als ik het goed begrijp draaien de mensen die OVD zijn ook diensten als Pelotonscommandant, want neem niet aan dat ze tegelijk 2 rollen draaien toch?
Een ovd is vaak al ingezet bij een brand voordat het zover wordt opgeschaald voor een peloton inzet.
Niet elke OVD is ook pelotonscommandant. En heeft een regio meerdere OVDen ter beschikking.


Tweety

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2020, 20:52:32
ja dat is waar idd.
Waar het me om gaat is, Wie heeft bijvoorbeeld deze capcode : 0805483 BRW Noord- en Oost-Gelderland (Logistieke Eenheid Oost) (Pelotonscommandant)
in zijn pager staan... Dat is dus waarschijnlijk iemand die ook OVD is en dan in zijn piket week deze capcode aan zet?