Huisarts en spoedzorg

Auteur Topic: Huisarts en spoedzorg  (gelezen 53679 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #40 Gepost op: 13 januari 2016, 18:40:45
Nee een bron heb ik niet maar als ik verschillende jaarverslagen zie van de posten, hebben sommige posten het hier ook over 30 minuten. Misschien heeft het te maken wel gebied je zit. Heb ook onze protocollen er op nageslagen en daar is sprake van binnen 20 minuten.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #41 Gepost op: 13 januari 2016, 18:51:20
Hallo DF.
Dat van die jaarverslagen weet ik niet, maar Meditaxi die voor ongeveer 70 posten de chauffeursdiensten verzorgd hanteert een aanrijtijd voor een rit met U1 urgentie van 15 minuten.
De andere posten waar ik chauffeurs van ken hanteren ook 15 minuten als aanrijtijd.
Ruud


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #42 Gepost op: 14 februari 2016, 22:54:02

Er blijken idd posten te zijn die bij een Urgentie 1, 15 minuten én in 2e instantie 30 minuten grens hanteren.
De eerder genoemde 20 minuten, heb ik ook al eens in een document voorbij zien komen.
De overkoepelende organisatie Ineen, is ook op de hoogte van de grote verschillen in het leveren van spoedzorg.
En heeft aangegeven dat dit de aandacht heeft.
Of dit gaat resulteren in spoedrijden door alle posten, géén spoedrijden of een aangepaste variant hierop valt te bezien.

In de praktijk blijken huisartsen en bestuur van een HAP, nogal wat zeggenschap in deze te hebben.
De tijd zal het leren ...


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #43 Gepost op: 31 juli 2019, 16:39:57
Toch is dit wel een hele interessante, als ik het goed heb begrepen is een HA verplicht om een X aantal diensten te doen voor de HAP op basis van de grootte van zijn patiënten populatie. Die mogen eventueel hun diensten verkopen aan andere huisartsen om dit te doen.

Grappig is dat ik vanuit de ambu vind dat de ene HA de hele zaak heel goed in het snotje heeft en bij aankomst een gedegen overdracht, diagnose, eerste behandeling, infuus etc. terwijl een ander echt zo ver de andere kant op uitschiet.

Regelmatig lijkt dit te maken hebben met generatie, de jongere generatie loopt ook allemaal SEH stage etc. maar ook daar tussen zitten mensen die het niet goed lijken te begrijpen (een A1 aanvragen voor iemand met POB direct na het eten en drukpijn maagkuiltje of een A1 aanvragen voor iemand omdat die een RR heeft van 80/70 of juist geen spoed bij iemand met POB die overduidelijk klam/bleek/zweterig en bradycard is)

waar komen deze verschillen vandaan? Moeten HA'en geen extra cursus doen voordat ze voor spoed zorg worden losgelaten? Hoe gaat dit in zijn werk.?


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #44 Gepost op: 14 augustus 2019, 14:40:38
De verschillen zie je al per huisartsenpost. Het ene voertuig is volledig uitgerust het andere heeft bijna niets aan boord. De huisartsen krijgen wel degelijks de mogelijkheid om een cursus spoed te volgen (voor de punten) echter kiezen ze vaak voor andere cursussen.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #45 Gepost op: 8 december 2019, 20:56:15

Ik denk dat dit punt pas de aandacht krijgt die het behoeft als de huisartsendienstenstructuur op een vrijwel identieke wijze opereert als de RAV' s . Landelijk volgens dezelfde protocollen en overal voor dezelfde zaken met dezelfde urgentie ( grote lijnen). Waar dit per post enorm verschilt ; geen voorrangsvoertuig geen spoed, wel voorrangsvoertuig enkel spoed voor bepaalde zaken, wel voorrangsvoertuig uitgebreid spoedprotocol maar enkel spoed als de wind goed staat ... en elek denkbare variant hierop.
Als ik de verschillen zo eens hoor en lees , enorm !