Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 2725086 keer)

0 gebruikers (en 61 gasten bekijken dit topic.

icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #7730 Gepost op: 29 september 2013, 20:06:09
Citaat
Waarom zou de spotter zich hier bewust van moeten zijn?

Je hebt gelijk. De chauffeur moet gewoon zijn OGS blijven voeren en hiermee nog meer spotters aantrekken. Misschien dat het record van 15 spotters ( was volgens mij Rotterdam) wel valt te verbeteren.

Misschien ook een idee om vliegtuigspotters volledige toegang te geven op Schiphol op en rond de landingsbanen en dan inderdaad maar van de piloot verwachten dat ie hierdoor niet afgeleid raakt.

Hobby prima, maar als er zichtbaar dit soort situaties aan het ontstaan zijn lijkt mij dat een grens. Natuurlijk een chauffeur zou zich niet anders moeten gaan gedragen dan anders maar dit gedrag zal ook niet plaatsvinden wanneer er ook geen spotters zijn.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7731 Gepost op: 29 september 2013, 20:24:16
Citaat van: icare link=msg=1205398 date=1380477969
Je hebt gelijk. De chauffeur moet gewoon zijn OGS blijven voeren en hiermee nog meer spotters aantrekken. Misschien dat het record van 15 spotters ( was volgens mij Rotterdam) wel valt te verbeteren.

Misschien ook een idee om vliegtuigspotters volledige toegang te geven op Schiphol op en rond de landingsbanen en dan inderdaad maar van de piloot verwachten dat ie hierdoor niet afgeleid raakt.

Hobby prima, maar als er zichtbaar dit soort situaties aan het ontstaan zijn lijkt mij dat een grens. Natuurlijk een chauffeur zou zich niet anders moeten gaan gedragen dan anders maar dit gedrag zal ook niet plaatsvinden wanneer er ook geen spotters zijn.

Tja. Dan kunnen we maar beter ook alle tankstations sluiten. Als die er namelijk niet meer zijn worden ze ook niet overvallen.

We moeten geen schuldvraag gaan verleggen bij dit soort situaties. Als je als chauffeur blijkbaar van een jongen met camera zo gefrustreerd raakt dat je bewust op hem af gaat rijden speel je een heel gevaarlijk spelletje, en dat moet je niet willen. Hoe vervelend die beste meneer ook is, dat geeft geen enkel recht om dit soort dingen te doen. Ook niet als die de hele dag voor je huis staat naar binnen te fotograferen. Als chauffeur dien jij je te beheersen en de gevaren in het verkeer te overzien en daarnaar te handelen. Als je dat niet kunt ben je niet geschikt om een rijbewijs te hebben.

Sommig gedrag is niet goed te praten, ook niet wanneer er heel veel frustratie achter zit. Er zijn bepaalde dingen die je gewoon niet dient te doen. En hoeveel meer spotters denk je dat het oplevert als er een video'tje op youtube komt? Ik denk dat je dat wel kunt relativeren. Over het algemeen zijn het gewoon jongelui met een interesse in hulpverlening. Potentiële toekomstige collega's, dat zijn het ook. Niet alleen maar lastbakken.

En 15 spotters is echt geen record hoor. Ik weet niet of je 't bijhoud of iets, maar d'r staat er in Rotterdam regelmatig meer.

Het verhaal van Schiphol slaat nergens op. Het terrein van schiphol is bewust afgesloten, het is veel te gevaarlijk om daar mensen vrij rond te laten lopen. Op de openbare weg is dat anders. Daar lopen immers ook gewone mensen. Voor de gevaarzetting is die ene spotter niet zo bijzonder. In ieder geval is 't duidelijk dat piloten wel laten blijken respect te hebben voor hun fanatieke hobbyisten. Op Schiphol krijgen spotters altijd een vriendelijke hand omhoog. En dat maakt 't uiteindelijk leuk voor beide partijen. 't zou mooi zijn als de Spoedvervoer chauffeurs ook laten blijken respect te hebben voor hun medemens. Deze video getuigt er in ieder geval niet van.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #7732 Gepost op: 29 september 2013, 20:28:48
Citaat van: peen van dienst link=msg=1205386 date=1380475600
Of dat er eentje door de bliksem wordt getroffen. Of een meteoriet op zijn kop krijgt.

Ja, ik ben wat cynisch. Zelfde discussie als 'ik zit nog te wachten op de eerste fotograaf die wordt aangereden op de snelweg'. Iets met 'grammofoonplaten' en 'blijven hangen'.



Klopt, als je ergens bent waar je niet hoeft te zijn kan er wat gebeuren. Zoals fotografen/journalisten die zorgen voor meer werk doordat zij iets breken.......  :-X of de veiligheid van anderen in gevaar brengen waardoor agenten of andere HV-érs hun werk moeten laten voor wat het is en zorgen voor de veiligheid van de ander.

We komen vanzelf zo ver dat er wel kan/mag worden opgetreden tegen filmers. Willen we dat? Nee. Ook ik niet, ik volg het nieuws ook graag. Maar wel graag zo gebracht dat niemand daardoor in gevaar wordt gebracht.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #7733 Gepost op: 29 september 2013, 20:34:36
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1205405 date=1380479056
't zou mooi zijn als de Spoedvervoer chauffeurs ook laten blijken respect te hebben voor hun medemens. Deze video getuigt er in ieder geval niet van.
Citaat van: HIT link=msg=1205333 date=1380465177
Waarop basseert iedereen toch dat er zo wordt gereageerd?
Ik zie een ACH die zijn snelheid tov de bocht die hij neemt verkeerd heeft ingeschat. Waarom zie ik het zo? Vanwege het remmen dat hij deed, bij een vooringecalculeerde actie is dit niet nodig.
Ik vind het heel eerlijk gezegd een zielige gedachte dat een professional probeert een ander zijn licht uit te rijden >:(

Twee dingen:
1) Kijk het fimpje nog eens en zeg dan nog eens dat het bewust is. Niet omdat meneer hier misschien honderd keer uit rijdt het aannemen. Ik rijd dagelijks meerdere keren hier de straat uit en ook daar vergis ik mij wel eens. Ben ook maar mens
2) Respect werkt wederzijds, en dat blijkt niet uit de antwoorden die sommige spotters op dit filmpje geven. Ik zie alleen maar commentaar op moetwil nergens zie je dat mensen zien dat de man remt en gewoon de situatie verkeerd kan hebben ingeschat.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7734 Gepost op: 29 september 2013, 20:39:16
Citaat van: HIT link=msg=1205409 date=1380479676
Twee dingen:
1) Kijk het fimpje nog eens en zeg dan nog eens dat het bewust is. Niet omdat meneer hier misschien honderd keer uit rijdt het aannemen. Ik rijd dagelijks meerdere keren hier de straat uit en ook daar vergis ik mij wel eens. Ben ook maar mens
2) Respect werkt wederzijds, en dat blijkt niet uit de antwoorden die sommige spotters op dit filmpje geven. Ik zie alleen maar commentaar op moetwil nergens zie je dat mensen zien dat de man remt en gewoon de situatie verkeerd kan hebben ingeschat.

Lees mijn andere reacties ook nog een keer. Ik heb nooit gezegd dat de actie bewust was. Ik heb wel gezegd wat mijn mening is wanneer het bewust is. Daarbij reageerde ik op de berichten van forumlid icare. De reacties over respect zijn in algemene zin bedoeld. Ik veroordeel deze chauffeur niet specifiek, maar ik doel ook op andere, eerder voorgekomen, situaties.

Laat ik dan nog maar een keer duidelijk zeggen dat mijn reacties specifiek bedoeld zijn voor de keren dat zo'n actie bewust gebeurd. Wanneer het een ongelukje was, wat gewoon kan gebeuren, dan natuurlijk niets fouts voor deze chauffeur, en dan hulde voor 't snelle herstel.

Als de 2de zin op mij gericht is wil ik even zeggen dat een hulpverlener van mijn kant gewoon alle respect krijgt hoor. Ik zal altijd vriendelijk zwaaien en antwoorden op vragen van hulpverleners. Men kan het respect wel verpesten bij mij. Daarnaast ben ik geen spotter die video's maakt van brandweervoertuigen. Ik doe het heel zelden een keertje als ik met toeval iets tegenkom.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #7735 Gepost op: 29 september 2013, 20:46:57
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1205412 date=1380479956
Lees mijn andere reacties ook nog een keer. Ik heb nooit gezegd dat de actie bewust was. Ik heb wel gezegd wat mijn mening is wanneer het bewust is. Daarbij reageerde ik op de berichten van forumlid icare. De reacties over respect zijn in algemene zin bedoeld. Ik veroordeel deze chauffeur niet specifiek, maar ik doel ook op andere, eerder voorgekomen, situaties.

Laat ik dan nog maar een keer duidelijk zeggen dat mijn reacties specifiek bedoeld zijn voor de keren dat zo'n actie bewust gebeurd. Wanneer het een ongelukje was, wat gewoon kan gebeuren, dan natuurlijk niets fouts voor deze chauffeur, en dan hulde voor 't snelle herstel.

Als de 2de zin op mij gericht is wil ik even zeggen dat een hulpverlener van mijn kant gewoon alle respect krijgt hoor. Ik zal altijd vriendelijk zwaaien en antwoorden op vragen van hulpverleners. Men kan het respect wel verpesten bij mij. Daarnaast ben ik geen spotter die video's maakt van brandweervoertuigen. Ik doe het heel zelden een keertje als ik met toeval iets tegenkom.

Mijn antwoord was globaal op de discussie bedoeld, was niet persoonlijk gericht. Dat had ik er even bij moeten zetten mea culpa. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Surveillanceteam

  • Gast
Reactie #7736 Gepost op: 29 september 2013, 21:34:08
Ik stond op de stoep te filmen. Tussen de stoep en de rijbaan zat nog een parkeerstrook. Ik stond dus zeker niet in de weg. Veel mensen doen dit voorval af als negatief, maar veel chauffeurs vinden het ook leuk om even een show te geven. Op post Zaandam ben k door meerder chauffeur naar binnen geroepen. Ik mocht zoveel foto's maken als ik wilde en ze hadden alle wagens buiten naast elkaar gezet met blauw aan. Bij het wegrijden ging de chauffeur ook vlak langs de camera om even een show te geven.

Ambupersoneel heeft meer moeite met spotters op meldinglocatie dan bij post. Het was nog niet laat zoals sommige denken. Het was rond 20:00 uur...


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #7737 Gepost op: 29 september 2013, 22:35:04
Ik wil hier even een reactie opgeven, buiten de discussie om.

Ik film zelf ook geregeld hulpdiensten, en tuurlijk kan ik mij voorstellen dat chauffeur's het irritant vinden. Maar bijvoorbeeld vandaag stond ik in Amsterdam, daar kregen we weer zwaaiende hulpverleners, en chauffeurs die hun duim opstaken.

Ik vind gewoon, respecteer iemand. Respecteer het, dat er mensen rondlopen die geinteresseerd zijn in hulpverleningsvoertuigen. Wij respecteren ook het werk dat hun verrichten, het redden van mensenlevens! En als je dat niet kan respecteren, helaas dan niet. Maar ik vind wel gewoon, dat je je ten alle tijden aan de verkeersregels moet houden, en zeker geen gevaarlijke situaties moet gaan creeeren. Ik neem namelijk ook aan, dat ze ook niet op een incidentlocatie weglopen naar de fotograaf, om hun aan te spreken op het fotograveren.

Je hebt nou eenmaal een publiekelijke functie, en het kan daarin gewoon voorkomen dat je gefilmd en gefotograveerd wordt! En als je daar niet tegen kan, helaas. Dan is dat wat mij betreft het probleem van de betreffende chauffeur. Maar gevaarlijke situaties creeeren, enzovoort wordt niemand beter van..
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7738 Gepost op: 29 september 2013, 22:52:53
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1205395 date=1380476847
Het filmen van voertuigen gaat m.i. niet over een uniek filmpje, maar over het zien hoe een voertuig zich door 't verkeer beweegt. Het kan dus dat een voertuig de eerste 99 video's niet interessant is, maar die 100ste keer wel. Dat 't geen meerwaarde heeft heb je misschien gelijk in. Maar het is een hobby hé, dat hoeft niet altijd meerwaarde te hebben, het verzamelen van postzegels draagt ook in z'n totaliteit niets bij aan de maatschappij.

Nog even en het gaat hier over de controlerende functie van 112 filmpjesdraaiers...  :'(

Aanbod: Als u voor mij de koffie verzorgt en administratieve handelingen verricht mag men gratis en voor niets de hele dag ambulances en traumaheli's filmen uit het raam, gegarandeerd prijs... 998765


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7739 Gepost op: 29 september 2013, 23:02:33
Citaat van: -Joost- link=msg=1205437 date=1380487973
Nog even en het gaat hier over de controlerende functie van 112 filmpjesdraaiers...  :'(

Op welk gedeelte van mijn post slaat deze reactie exact?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens