Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 2702585 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #110 Gepost op: 9 juli 2006, 12:04:46
Hier nog een filmpje.Kippevel tot 1 cm hoog. Prio 1 en dan sta je stil, heel lang stil.Wat doe je dan?? dan ga je voor de wagen lopen.

http://www.totallycrap.com/media/emergencyontime/



ambulancemotoren misschien een optie ???
Echt geen doorkomen aan daar.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Karim

  • Gast
Reactie #111 Gepost op: 9 juli 2006, 20:01:45
Hier nog een filmpje.Kippevel tot 1 cm hoog. Prio 1 en dan sta je stil, heel lang stil.

Ik kan je gerust stellen, van dat filmpje hoef je geen kippevel te krijgen.

Da's namelijk een bekende beruchtte prive ambulancedienst in Brussel (zij rijden dus geen 112 meldingen) die erom bekend staat heel vaak zinloos met OGS te gaan rijden.

Er circuleren nogal wat filmpjes van die privedienst op het internet, en bij sommige rijden ze tot 45 minuten (3 kwartier!) rond met toeters en bellen, het liefst door zo druk mogelijke stukken stad en met een of andere sirene-geile webmaster achterin die al die filmpjes maakt, en om dan vervolgens als ze in de buurt van het ziekenhuis zijn alles uit te zetten, rustig te parkeren, en dan koffie gaan drinken ofzo.

Kortom, een stelletje cowboys die 't stoer vinden om B-ritten met toeters en bellen te rijden en daarvoor het liefst heel Brussel op z'n kop zetten.

Er loopt ook al enige tijd een onderzoek tegen die dienst, omdat er door de Belgische ambulancesector met grote verontwaardiging en verbazing  werd gereageerd op die filmpjes en daaruit verschillende klachten ontstonden.


Kortom, niks om kippevel voor te krijgen dus  ;)


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 9 juli 2006, 20:23:48
Er zit niet een of andere sirene-geile webmaster achterin, maar de ambulancebestuurder is tevens de webmaster.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #113 Gepost op: 9 juli 2006, 20:25:36
Kan dat sirene-geile toch nog wel waar zijn  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #114 Gepost op: 9 juli 2006, 20:27:24
Het gebeurt hier in nederland ook wel eens dat er voor de leut met iemand met een camera met a1 word gereden hoor  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #115 Gepost op: 9 juli 2006, 20:37:16
Het gebeurt hier in nederland ook wel eens dat er voor de leut met iemand met een camera met a1 word gereden hoor  :-X

Ja  ;) Maar niet 10 tot 45 minuten  ???


Karim

  • Gast
Reactie #116 Gepost op: 9 juli 2006, 21:14:44
Het gebeurt hier in nederland ook wel eens dat er voor de leut met iemand met een camera met a1 word gereden hoor  :-X

Dat zal inderdaad wel eens gebeuren ja.

Maar het is anders als dat bijna dagelijk gedaan wordt, en daar vaak echt belachelijke lange ritten van tussen de 30 en 45 minuten bij zitten, en dat er dan ook op 't einde duidelijk te zien valt dat 't helemaal geen spoedrit was, en als je weet dat 't geen officiele ambulancedienst (100 dienst) is, maar dat daardoor de echte ambulance's (Dienst 100 brandweer Brussel) in de problemen komen omdat men 'n beetje moe wordt van al dat ge-taa-tuu en ge-wiew-wiew, en dat dat soort cowboys (die ook geen aparte rijopleiding hebben genoten) de ambulancehulpverlening daar een slechte naam bezorgt.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #117 Gepost op: 9 juli 2006, 21:21:03
Dat zal inderdaad wel eens gebeuren ja.

Maar het is anders als dat bijna dagelijk gedaan wordt, en daar vaak echt belachelijke lange ritten van tussen de 30 en 45 minuten bij zitten, en dat er dan ook op 't einde duidelijk te zien valt dat 't helemaal geen spoedrit was, en als je weet dat 't geen officiele ambulancedienst (100 dienst) is, maar dat daardoor de echte ambulance's (Dienst 100 brandweer Brussel) in de problemen komen omdat men 'n beetje moe wordt van al dat ge-taa-tuu en ge-wiew-wiew, en dat dat soort cowboys (die ook geen aparte rijopleiding hebben genoten) de ambulancehulpverlening daar een slechte naam bezorgt.
Waarom hebben ze dan überhaupt blauw-blauw en woei-woei op die karren zitten?  ???
343, never forget.


Karim

  • Gast
Reactie #118 Gepost op: 9 juli 2006, 21:49:16
Waarom hebben ze dan überhaupt blauw-blauw en woei-woei op die karren zitten?  ???

Omdat Belgie nauwelijks regelgeving heeft op dat gebied.

Om je voertuig ambulance te mogen noemen en blauwblauw en sirene er op te mogen zetten hoef je enkel het woord ambulance erop te zetten, en binnen moeten er bevestigingspunten zijn voor een brancard en een flesje zuurstof, dan heb je al een ambulance en kan je met OGS rijden.

Als bedrijfje mag je dan ook nog zelf bepalen wat voor mensen je erop zet, en sommige diensten zetten dus mensen met enkel een ehbo diploma, of soms zelfs dat nog niet eens (zelf al 's meegemaakt ergens) op hun "ambulance" en dan gaan ze dus B-ritten doen, maar met zwaailicht en sirene, want ze bepalen zelf wanneer ze dat nodig vinden.

En daarnaast mag je een ambulance in Belgie sowieso al de blauwe zwaailichten gebruiken als er een patient in ligt, vandaar dat je soms een "ambulance" met de blauwe zwaailichten aan stil ziet staan bij een rood stoplicht.
Ze doen dan gewoon een B-rit, en om "duidelijk" te maken dat er een patient in ligt gaan de zwaailichten aan.

Maar voor het overige verkeer is dat natuurlijk heel onduidelijk, die zien een ambulance met zwaailichten aan komen en maken ruimte bij het stoplicht, en dan gaat die ambulance fijn vooraan staan, om vervolgens rustig te wachten tot het groen wordt.
En als er dan even later een echte ambulance (dienst 100) langs moet dan gaat 't verkeer niet meer opzij....

Overgens staat bovenstaande alleen op privediensten.

Overheidsdiensten (dienst 100) zijn allemaal degelijk voertuigen met apperatuur en materiaal dat voldoet aan bepaalde normen, en dat wordt ook allemaal gecontroleerd door 't ministerie.
En de bemanning heeft een gedegen opleiding gevolgd, DGH: Dringende Geneeskundige Hulpverlening.

Gelukkig echter zijn niet alle privediensten zo, je hebt er ook hele goeie tussen zit, die bijv. wel degelijk materiaal en voertuigen hebben, en die bijv. alleen werken met ervaren en gediplomeerd personeel.
Helaas voor hun verpesten die andere diensten het weer, die de hele dag met sirene in oude gammele busjes besteld vervoer doen, en waar soms personeel op zit zonder ook maar iets van opleiding, of die 1 hun eentje op pad gestuurd worden omdat dat goedkoper is voor de baas, maar dan zit er dus niemand bij de patient achterin  :-X


Het wordt hoog tijd dat er eens degelijke regels worden ingevoerd in Belgie, en daar wordt door de beroepssector ook al heel lang om gezeurd, helaas zonder succes tot nu toe.


Daanaan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #119 Gepost op: 12 juli 2006, 22:00:53
Op http://brandweerlunteren.tempra.nl/ staat een schitterende film van de uitruk en bluswerkzaamheden van de heidebrand.

Zeker de moeite waard het te aanschouwen!