Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 2693560 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #990 Gepost op: 18 mei 2008, 18:40:34
mensen kom op! hoevaak moet deze discussie nog gevoerd worden.. je bent een voorrangsvoertuig als men licht én geluidssignalen voerd. Deze voertuigen hebben alleen lichtsignalen en zijn officieel dus geen voorrangsvoertuig.

en nu back to topic lijkt mij


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #992 Gepost op: 18 mei 2008, 19:44:38
mensen kom op! hoevaak moet deze discussie nog gevoerd worden.. je bent een voorrangsvoertuig als men licht én geluidssignalen voerd. Deze voertuigen hebben alleen lichtsignalen en zijn officieel dus geen voorrangsvoertuig.

en nu back to topic lijkt mij

Met prio 2, dan mag je lichtsignalen, maar geen geluid, voeren, ben je ook een voorangsvoertuig. Op 112-almere hebben ze dat vroeger mooi uitgelegd, maar naar wat gegoogle kwam ik op deze site:
http://www.verkeerstheorie.com/P_Voor_laten_gaan_van_bussen,_trams_en_bijzonder_vervoer_(auto).html. Niet de betrouwbaarste, maar aangezien ik er heilig van overtuigd ben dat het wel zo is)correct me if I'm wrong, liefst met wet erbij oid) en ik zo snel niet de wet kon vinden gebruik is deze maar even als bron.

Citaat
Voor laten gaan bijzonder vervoer

Je bent verplicht om voorrangsvoertuigen voor te laten gaan wanneer ze geluids- of lichtsignalen voeren.
Een militaire colonne mag je nooit doorsnijden.
Een begrafenisstoet hoef je niet te laten voorgaan, maar het is natuurlijk wel zo beleefd.

Denk trouwens ook eens aan een stil inbraakalarm, daar wil je ook niet met toeters en bellen aankomen, want dan is het vogeltje al gevlogen, maar toch moet je er met spoed heen, dus een aantal stoplichten skippen, rechts inhalen etc. zolang het maar veilig is...

Sam


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #993 Gepost op: 18 mei 2008, 19:59:57
Met prio 2, dan mag je lichtsignalen, maar geen geluid, voeren, ben je ook een voorangsvoertuig. Op 112-almere hebben ze dat vroeger mooi uitgelegd, maar naar wat gegoogle kwam ik op deze site:
http://www.verkeerstheorie.com/P_Voor_laten_gaan_van_bussen,_trams_en_bijzonder_vervoer_(auto).html. Niet de betrouwbaarste, maar aangezien ik er heilig van overtuigd ben dat het wel zo is)correct me if I'm wrong, liefst met wet erbij oid) en ik zo snel niet de wet kon vinden gebruik is deze maar even als bron.

Denk trouwens ook eens aan een stil inbraakalarm, daar wil je ook niet met toeters en bellen aankomen, want dan is het vogeltje al gevlogen, maar toch moet je er met spoed heen, dus een aantal stoplichten skippen, rechts inhalen etc. zolang het maar veilig is...

Sam

Weet niet waar je dat vandaan hebt, maar het RVV spreekt over licht EN geluidssignalen.  ;)  (artikel 29)  EDIT: http://www.tdekkers.nl/rvv.htm#art_29

Overigens is dit een discussie om ergens anders te voeren.


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #994 Gepost op: 18 mei 2008, 20:01:44
Weet niet waar je dat vandaan hebt, maar het RVV spreekt over licht EN geluidssignalen.  ;)

Overigens is dit een discussie om ergens anders te voeren.

Ok, dan zat ik fout. Heb je trouwens een linkje ofzo?

En idd, deze discussie is voor ergens anders ::)


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #995 Gepost op: 18 mei 2008, 20:44:22
In afwachting van een nieuw topic doe ik het maar even hier:

je bent idd pas voorrangsvoertuig als je beiden voert (licht EN geluid) maar wie zegt dat dit hier nodig is?
Je bent immers niet verplicht om naar een prio 1-melding ook daadwerkelijk met prio 1 te rijden.

De geluidssignalen zijn toch ook pas nodig (WETTELIJK GEZIEN) wanneer je afwijkt van de verkeersregels?


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #996 Gepost op: 18 mei 2008, 21:05:38
klopt... maar het is of beide of niets... anders ben je prio 1,5


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #997 Gepost op: 18 mei 2008, 21:20:35
De geluidssignalen zijn toch ook pas nodig (WETTELIJK GEZIEN) wanneer je afwijkt van de verkeersregels?

Maar hier(Amsterdam)wordt toch echt LEGAAL(aldus OvD)over de trambaan gereden zonder verlichting aan, of alleen oranje of blauwe lampen. Ook wordt er zonder lichten over bijvoorbeeld het fietspad gereden. Alle bij Prio 2. Bij Prio 3, is mij verteld, ben je je verplicht als normaal weggebruiker te gedragen, dus gewoon op de rijbaan etc.

Sam

P.S:Kan een mod dit even afsplitsen(A)


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #998 Gepost op: 19 mei 2008, 00:46:43
Maar hier(Amsterdam)wordt toch echt LEGAAL(aldus OvD)over de trambaan gereden zonder verlichting aan, of alleen oranje of blauwe lampen. Ook wordt er zonder lichten over bijvoorbeeld het fietspad gereden. Alle bij Prio 2. Bij Prio 3, is mij verteld, ben je je verplicht als normaal weggebruiker te gedragen, dus gewoon op de rijbaan etc.
Sam



Dat is weer iets anders. De hulpdiensten hebben ter uitoefening van hun taak, vrijstelling voor het gehele RVV'90 ( reglement verkeersregels en verkeerstekens  ) zie art 91 RVV'90. Nu zal in de praktijk de politie het meeste gebruik maken van de vrijstelling. Bijvoorbeeld het volgen van iemand die zojuist een rood licht heeft genegeerd, het rijden over een busbaan enz...

Voorrangsvoertuigen
Art. 91. Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit
voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist


Zij hebben echter geen vrijstelling voor de WVW'94 ( wegenverkeerswet ). Dat wil zeggen dat zij nooit de verkeersveiligheid in gevaar mogen brengen ( art. 5 WVW'94 ).


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #999 Gepost op: 19 mei 2008, 07:20:31
Maar hier(Amsterdam)wordt toch echt LEGAAL(aldus OvD)over de trambaan gereden zonder verlichting aan, of alleen oranje of blauwe lampen. Ook wordt er zonder lichten over bijvoorbeeld het fietspad gereden. Alle bij Prio 2. Bij Prio 3, is mij verteld, ben je je verplicht als normaal weggebruiker te gedragen, dus gewoon op de rijbaan etc.

Sam

P.S:Kan een mod dit even afsplitsen(A)

Haha boodschappen doen, sporten of wat dan ook? Ook al is er geen uitruk dan wordt de trambaan ook gepakt  ;).
Altijd dat gezeur over die toeters en bellen, ik bedoel Paolo, die jongens weten echt wel wat ze doen. Die jongens hebben een paar uitrukken per dag, is weer is wat anders dan een plaatsje in 't Utrechtse  ;) Zoals op die video te zien rijden ze het terrein van het bedrijf al op en dan is het natuurlijk onnodig met nog veel toeters aan te rijden.