Bootbemanning met Ademlucht..

Auteur Topic: Bootbemanning met Ademlucht..  (gelezen 15618 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 10 december 2005, 17:38:49
Hier spreekt nu echt de brandweerman....


Op het water kun je niet overal varen, dus ook niet overal bovenwinds naderen. Wachten op de brandweer is niet altijd een optie, dat duurt soms even als het op het water is.

Begrijp me goed, ik wil de brandweer niet de kans ontnemen hulp te verlenen met ademlucht, maar in sommige gevallen moet er snel hulpverleend worden en is wachten op de brandweer geen optie.

Terecht merkt Peter op dat als je besluit te handelen je dan moet zorgen voor een goed opgeleide en nog beter uitgeruste bemanning.

Vooral als de brandweer niet kan komen (omdat er weer een staking is ofzo bv...)


Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #11 Gepost op: 10 december 2005, 18:37:06
Waarom maken we er niet meteen een blusboot van, want we kunnen niet altijd wachten op de brandweer. En ambulance personeel laat ook altijd wel lang op zich wachten, dus misschien moeten we de bemanning daar ook maar voor opleiden. Zo, even genoeg sarcasme, krijg je geen problemen met je motor in de rook/giftige gassen?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 10 december 2005, 18:53:32
Even serieus op je opmerking in..

Reddingsboot bemanningen, worden ook aanvullende getraind in medische aspecten, zodat ze niet altijd op de ambulancebemanning hoeven te wachten. En ja, ik neem aan dat een reddingsbootbemanning ook weet hoe kleine blusmiddelen of andere blusmiddelen werken.
Maar heel vaak zijn reddingsboten, vaak een transportmiddel, om brandweer personeel af te zetten.. (De gemiddelde boot, van een duikteam, zijn erg klein.) Dus is het niet zo gek om een grotere boot, die faciliteit voor het extra koppelen van ademlucht aan te bieden..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 10 december 2005, 19:42:33
Hier spreekt nu echt de brandweerman....


Op het water kun je niet overal varen, dus ook niet overal bovenwinds naderen. Wachten op de brandweer is niet altijd een optie, dat duurt soms even als het op het water is.

Begrijp me goed, ik wil de brandweer niet de kans ontnemen hulp te verlenen met ademlucht, maar in sommige gevallen moet er snel hulpverleend worden en is wachten op de brandweer geen optie.

Terecht merkt Peter op dat als je besluit te handelen je dan moet zorgen voor een goed opgeleide en nog beter uitgeruste bemanning.

Vooral als de brandweer niet kan komen (omdat er weer een staking is ofzo bv...)


Henk
Wat wil je nu?Ook nog even de kunsten der binnenaanval leren?Ik vaar nooit op een reddingsboot,maar jullie willen nu taken op de hals halen die op dit moment alleen voor volledig opgeleide brandweermensen zijn.Jullie denken dat een binnenbrand bestrijden of het redden van slachtoffers uit een brandende boot een appeltje eitje is.Maar zolang wij als brandweermensen nog steeds op onze tellen moeten passen is het voor een ander af te raden.

Dan,met een beetje creativiteit is er best zodanig aan te leggen dat je geen last hebt van rook

Waarom maken we er niet meteen een blusboot van, want we kunnen niet altijd wachten op de brandweer. En ambulance personeel laat ook altijd wel lang op zich wachten, dus misschien moeten we de bemanning daar ook maar voor opleiden.
Och,ik sta hier nergens meer gek van te kijken :-X


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 10 december 2005, 19:51:16
Ik ben de kunsten van een binnenaanval allang meester.. (ik heb al me brandweerpapieren ook al een tijdje opzak..).. Dus dat hoef je met niet te leren.. Maar dat is niet de issue.. ? toch ?

De Issue is, dat je brandweermensen misschien moet afzetten op een schip, met brand, of met gevaarlijke stoffen.. of je dan als schipper ook ademlucht moet hebben, en hoe je dat misschien beter kan faciliteren..


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #15 Gepost op: 10 december 2005, 21:13:52
Precies.........zo is de topic bedoeld....

Niet blussen, maar brandweerpersoneel vervoeren. En dan ademlucht door de bemanning laten gebruiken, indien dit nodig is.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 10 december 2005, 22:53:08
Ik vind het "binnenbrandbestrijden" op het water geen prioriteit hebben. In tegenstelling tot een in een woonkern brandend huis kan een boot in de fik op het open water miz niet zoveel  kwaad, uitbranden doen ze toch bijna allemaal, als je een boot effectief wil blussen moet je er een gat in prikken. ;) Mij gaat het om het eraf kunnen halen van de mensen. (wat eigenlijk niet mag voor de brandweer er is).

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 11 december 2005, 01:03:48
Mij gaat het om het eraf kunnen halen van de mensen. (wat eigenlijk niet mag voor de brandweer er is).

Henk


Vertel mij dan eens wat de meerwaarde is om een reddingsbrigade/KNRM uit te rusten met ademlucht,je zegt zelf dat jullie geen slachtoffers van boord mogen halen bij brand zolang er geen brandweer is.En als de brandweer er is regelen we het van boord halen van slachtoffers zelf wel,aangezien wij wel uitgerust met de adembeschermende middelen


ajax

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 11 december 2005, 01:19:14
En dan nog een vraag is er wel ruimte in de gemiddelde reddingsboot voor ademlucht?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 11 december 2005, 09:31:27
Nee, ik ben niet van mening dat je ademlucht moet hebben op een reddingsboot, lees mijn eerdere reacties daarop. De beargumentering waarom niet rammelt. Wacht maar even op de brandweer die doet dat wel even klopt niet, dan geef je iemand valse hoop. Je moet gewoon bovenwinds naderen klopt niet, dat gaat niet altijd op een boot, je kan niet overal varen/komen.
Dat zijn papieren oplossingen die het goed doen bij B&W, maar door de praktijk (tijdens oefeningen zelfs al) achterhaald worden. Daar laten ze zelfs op het hoogste niveau -onder het goedkeurend oog van de KLPD te water- een arts vanuit een helikopter in een nog brandende boot zakken.

Zonder ademlucht. :P

Henk