Bootbemanning met Ademlucht..

Auteur Topic: Bootbemanning met Ademlucht..  (gelezen 15694 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 8 december 2005, 10:23:21
Bootbemanning van Reddingsbrigades, KNRM en andere varende eenheden met ademlucht...

Nu het toch over brandweer en reddingsbrigade Culemborg gaat:

Is dit nou een brandweerman in reddingsbrigade-overlevingspak of iemand van de reddingsbrigade met brandweerhelm?


Het getuigt in ieder geval van een goede samenwerking.

Het is iemand van de reddingsbrigade met brandweerhelm en ademlucht. Tijdens het blussen vanuit onze boot, lag deze benedenwinds. Vandaar de beslissing om de schipper te laten omhangen.

Volgens mij is dat echt een misverstand.. Waar staat dat..? dat een reddingsbrigade lid niet met ademlucht mag oplopen.. ?,  In een RIE ?
Het is verstandig om goed opgeleid zijn te zijn.. En wie zegt dat er buiten de brandweer niet meer mensen zijn die opgeleid zijn met ademlucht..,

Ja bij een brand, moet de bevelvoerder, OVD dus op meer mensen gaat letten, ja en wat houd hem tegen ?
Je uitruktijd met de boot is wel beperkt., Je kan kiezen voor de schippers en bemanningsleden een extra lucht aanboord te hebben, waar je ademlucht systeem bij aansluit..? Ik heb het alleen nog gezien op een klein schip van de marine.. Maar met een beetje handigheid installeer je het ook zo op een RIB..

Helaas voor jou,maar je moet volledig opgeleidt zijn om ademluchtdrager te kunnen worden.Zeker als dat bij een brandinzet is,omdat daar veel meer bij komt kijken dan alleen maar met een fles op je rug lopen en een masker op je snuffert.
Dus een bevelvoerder gaat helemaal niet op die extra mensen letten,want die zet hij geen eens in.Hij zal alleen maar zijn eigen mensen inzetten




9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #1 Gepost op: 8 december 2005, 15:58:48
Waarom tegenwind in benaderen is dan mijn vraag?? maar dit ter zijde hiervan, en je zal iets van opleiding moeten hebben gehad voordat je voor de brandweer met ademlucht kan en mag lopen, waarom ook in overlevingpak bij een brand lijkt me ook niet erg brandwerend.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 8 december 2005, 17:19:28
Een schipper komt zelf natuurlijk niet in de buurt van de brand, maar ademd met pech wel de rook in ...
En niet in alle situaties is het mogelijk om tegen de wind in te benaderen.. Dus terrecht dat de schipper omhangt..

Ja een gemiddeld droogpak kan niet zo goed tegen vonken regen, maar dat kan je hypalon tubes ook niet echt..
De galjoen pakken zijn echt een uitkomst, maar gewoon vreselijk duur...,


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 9 december 2005, 09:37:59
Wat houdt eigenlijk een opleiding ademlucht in? Leer je dan daarin niet dat je wel wat meer nodig hebt dan dat? En kom je in dit geval niet een heel eind met een gasmasker, waar je geen enkele opleiding voor hoeft te hebben genoten? Het meeste zie je toch dat mensen die buiten staan slechts rookvergiftiging oplopen, en dan biedt een gasmasker uitkomst. Ik dacht dat ademlucht meer iets is voor de mannen die brandwerende kleding aan hebben en beschermd zijn met meer dan een helm op en een plasic buddyback aan, ik zou er niet voor kiezen. De warmte voel je niet meer op je gezicht dus kom je gauw te dichtbij. Ik heb nog de opnames in gedachten waar tijdens een oefening de Johannus Smit TEGEN het "in brandstaande" schip werd geparkeerd. Nu, dan heb je in het echt behalve een nieuwe reddingsboot wel meer nodig als een beetje ademlucht. Paar goede (hand)schoenen bijvoorbeeld, zeker bij een schip van staal en een overal met reddingsvest dat niet van bv gesmolten/licht ontvlambaar plastic is.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #4 Gepost op: 9 december 2005, 10:30:36
Mijn voorkeur heeft het ook om naast ademlucht ook je pak, helm en handschoenen te dragen, de opleiding die de brandweer doet is onderdeel van de manschap opleiding, in het verleden kon je ook alleen de module ademlucht doen maar dat is niet meer mogelijk. Ook de gene die opgeleid zijn voor de scheepvaart hebben brandbestrijding en ademlcuht gehad omdat midden op zee de brandweer niet op tijd kan zijn. Hiernaast zijn de grotere knrm boten voorzien van een prewetting waardoor ze beschermd worden bij brand en dan ook wat aan hulpverlening kunnen uitvoeren. Zelf zou ik bovenwinds proberen te blussen vanaf mijn igen reddingsboot, slachtoffers op te pikken en zeker niet aan boord gaan. Met ademlucht op gaan varen en blussen lijkt mij niet voor de hand liggend gezien de vermindering van zicht en de tijdduur dat je in de buurt kan zijn.

9910001
9910001


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 9 december 2005, 16:51:50
Mijn voorkeur heeft het ook om naast ademlucht ook je pak, helm en handschoenen te dragen, de opleiding die de brandweer doet is onderdeel van de manschap opleiding, in het verleden kon je ook alleen de module ademlucht doen maar dat is niet meer mogelijk. Ook de gene die opgeleid zijn voor de scheepvaart hebben brandbestrijding en ademlcuht gehad omdat midden op zee de brandweer niet op tijd kan zijn. Hiernaast zijn de grotere knrm boten voorzien van een prewetting waardoor ze beschermd worden bij brand en dan ook wat aan hulpverlening kunnen uitvoeren. Zelf zou ik bovenwinds proberen te blussen vanaf mijn igen reddingsboot, slachtoffers op te pikken en zeker niet aan boord gaan. Met ademlucht op gaan varen en blussen lijkt mij niet voor de hand liggend gezien de vermindering van zicht en de tijdduur dat je in de buurt kan zijn.

9910001
Klopt,de marine heeft speciale brandploegen aan boord van hun schepen.Deze mensen zijn volledig opgeleidt als brandwacht,met de aanvulling van de brandbestrijding aan boord van schepen.
Het verbaast ons als brandweer lekens weer,dat er zo gemakkelijk wordt gedacht over het ademlucht dragen.Want daarmee  alleen ben je er niet,ook aan boord van schepen kunnen flashovers ontstaan.En daar moet je nog steeds jaarlijks voor worden getraint,kortom ademlucht dragen in deze context is en zal altijd een brandweer klus blijven


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #6 Gepost op: 10 december 2005, 13:42:26
Helemaal mee eens, ademlucht is voor brandweer mensen, wat hebben wij aan boord te zoeken van een brandend schip? Als je ook een helm en handschoenen aandoet, voel je de hitte helemaal niet meer en is je rubberbootje gesmolten voordat je er erg in hebt.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 10 december 2005, 16:35:06
Volgens mij zijn er wel meer situaties waar het verstandig is dat een reddingsboot met ademlucht werkt..

ongevallen schepen met gevaarlijke stoffen, overzetten van brandweer personeel, zal de schipper en opstapper toch ook iets van adembescherming moeten hebben..  
Aan boord van een grotere RIB, Atlanta kan je natuurlijk een paar grotere ademluchtcilinders neer zetten, 2 x 15 liter, die je met een apart leidingen systeem naar de schipper en opstapper brengt.. Zo zijn er meerdere wegen naar Rome..

Natuurlijk moet je getraind zijn, met de aparatuur waarmee je werkt.. Een duiker zal ook altijd met nieuw materiaal even werken en misschien aanvullend trainen. Waarom zou dit met reddingsbootbemanningen dan niet kunnen..?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 10 december 2005, 16:38:31
Volgens mij zijn er wel meer situaties waar het verstandig is dat een reddingsboot met ademlucht werkt..

ongevallen schepen met gevaarlijke stoffen, overzetten van brandweer personeel, zal de schipper en opstapper toch ook iets van adembescherming moeten hebben.. 

Waarom zou het nodig zijn,wij benaderen een ongeval met gevaarlijke stoffen of een brand ook bovenwinds.Dus dat kan ook op het water.En dan heb je geen ademlucht nodig,je komt niet in de rook of eventuele stoffen terecht


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 10 december 2005, 17:12:28
Hoe vaak vaar jij, Peter...?

Mijn ervaring is dat het niet altijd mogelijk is een schip bovenwinds te benaderen, ivm diepgang of andere omstandigheden.. Verder heb ik altijd tegenwind (of komt dat door de snelheid..) en heb ik ook altijd last van draaiende winden..  en dat gebeurd sneller dan dat je in gaten hebt..