Bootbemanning met Ademlucht..

Auteur Topic: Bootbemanning met Ademlucht..  (gelezen 15674 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #20 Gepost op: 11 december 2005, 10:52:51
Ik vind het "binnenbrandbestrijden" op het water geen prioriteit hebben. In tegenstelling tot een in een woonkern brandend huis kan een boot in de fik op het open water miz niet zoveel  kwaad, uitbranden doen ze toch bijna allemaal, als je een boot effectief wil blussen moet je er een gat in prikken. ;) Mij gaat het om het eraf kunnen halen van de mensen. (wat eigenlijk niet mag voor de brandweer er is).

Henk



Een boot op het water is niet belangrijk als deze in de fik staat.... dat zeg je.
Heb je enig idee hoeveel liter diesel in de tanks kan zitten? Oke, het fikt niet lekker, maar drijven des te beter.

Overigens terecht dat de schipper ademlucht omhad. Daarvoor hoef je geen brandweerman te zijn.... Wel voor het blussen!
Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat je BHV'ers kunt opleiden voor ademlucht...


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #21 Gepost op: 11 december 2005, 10:58:39
Vertel mij dan eens wat de meerwaarde is om een reddingsbrigade/KNRM uit te rusten met ademlucht,je zegt zelf dat jullie geen slachtoffers van boord mogen halen bij brand zolang er geen brandweer is.En als de brandweer er is regelen we het van boord halen van slachtoffers zelf wel,aangezien wij wel uitgerust met de adembeschermende middelen

Zolang de brandweer nog niet over water kan lopen, zal de brandweer, waar geen brandweerboot beschikbaar is, mogelijk gebruik maken van een reddingsbrigade.
Omdat het niet altijd mogelijk is om bovenwinds aan te varen zou het mogelijk raadzaam zijn de schipper en opstapper tevoorzien van ademlucht.
en denk je dat s.o. wat op een brandend schip staan rustig afwachten. Ik denk dat wanneer het te heet word men overboord springt. Dus naast het blussen dien je ook nog aan waterredding te doen.
(Let op dit is wel zwaar, dus in de cao onderhandelingen zou ik kiezen om met 52 jaar er al uit te gaan :P)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 11 december 2005, 12:45:09
Een boot op het water is niet belangrijk als deze in de fik staat.... dat zeg je.
Heb je enig idee hoeveel liter diesel in de tanks kan zitten? Oke, het fikt niet lekker, maar drijven des te beter.

Overigens terecht dat de schipper ademlucht omhad. Daarvoor hoef je geen brandweerman te zijn.... Wel voor het blussen!
Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat je BHV'ers kunt opleiden voor ademlucht...

Succesvol blussen van een echt in de brand staand jacht op open water heb ik nog niet meegemaakt, voorlopig doe ik dat idd af als hopeloos. Je kunt dan maar alvast beter je oliekering bestellen.

Muisstroom merkt terecht op dat waterredding dan de enige optie is als je gehoorzaam bent, waarbij je wel eens benedenwinds zal moeten opereren. (Wilt U zich AUB slechts bovenwinds in het water begeven?)

Maar geen der wijzen heeft nog gereageerd op mijn idee dan een gasmasker op te zetten. Op enige afstand van de brand, maar wel goed in de rook heb je meer last van giftige gassen dan van CO.
Dus als je geen binnenaanval wil doen, ben je dan niet geholpen met een gasmasker? Ik doe er altijd een op als ik met chloor aan de gang ga, dat gaat helemaal top, geen last van. Voor weinig te koop bij de dump.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 11 december 2005, 13:31:43
Ik ga hierover geen eens meer over in discussie,het verbaast me niets dat de onderlinge samenwerking totaal niet loopt.Er wordt teveel gewilt,voor iemand die ergens totaal geen ervaring in heeft.Maargoed ga met ademlucht lopen,komen wij die paar extra slachtoffers wel ophalen :-X


ajax

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 11 december 2005, 13:37:48
Ik ga hierover geen eens meer over in discussie,het verbaast me niets dat de onderlinge samenwerking totaal niet loopt.Er wordt teveel gewilt,voor iemand die ergens totaal geen ervaring in heeft.Maargoed ga met ademlucht lopen,komen wij die paar extra slachtoffers wel ophalen :-X

Helemaal mee eens Peter


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #25 Gepost op: 11 december 2005, 14:39:10
Ik ga hierover geen eens meer over in discussie,het verbaast me niets dat de onderlinge samenwerking totaal niet loopt.Er wordt teveel gewilt,voor iemand die ergens totaal geen ervaring in heeft.Maargoed ga met ademlucht lopen,komen wij die paar extra slachtoffers wel ophalen :-X

Peter, als ik dit zo lees dan sta JIJ samenwerking, overleg en discussie in de weg, het verbaast mij dus ook niet dat onderlinge samenwerking niet werkt.  Waarom is iedereen hier zo 'krampachtig' bezig om 'zijn/haar' taak/plekje te beschermen en belangrijk te maken? Gaat het er niet om dat we allemaal mensen willen helpen en dat we allemaal extra disiplines hebben op verschillende gebieden en dat juist samenwerking het beste van dat alles samenbrengt.

Als 'ademlucht' op dat specifieke moment meerwaarde heeft voor het redden van mens of dier dan is het het proberen waard.
Moet er echter wel goed duidelijk zijn dat als het niet gaat men terug keert. Maar dat geldt voor elk risico aan eigen lijf en ledenen bij akties.

Natuurlijk moet je zo'n risico niet lopen alleen maar voor het blussen van een boot, dit soort 'schadebeperking' is geen risico met 'hulpverleners' waard. Lekker uit laten branden, jammer dan, olie-kering er omheen.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 11 december 2005, 14:44:45
Peter, als ik dit zo lees dan sta JIJ samenwerking, overleg en discussie in de weg, het verbaast mij dus ook niet dat onderlinge samenwerking niet werkt.  Waarom is iedereen hier zo 'krampachtig' bezig om 'zijn/haar' taak/plekje te beschermen en belangrijk te maken? Gaat het er niet om dat we allemaal mensen willen helpen en dat we allemaal extra disiplines hebben op verschillende gebieden en dat juist samenwerking het beste van dat alles samenbrengt.

Als 'ademlucht' op dat specifieke moment meerwaarde heeft voor het redden van mens of dier dan is het het proberen waard.
Moet er echter wel goed duidelijk zijn dat als het niet gaat men terug keert. Maar dat geldt voor elk risico aan eigen lijf en ledenen bij akties.

Natuurlijk moet je zo'n risico niet lopen alleen maar voor het blussen van een boot, dit soort 'schadebeperking' is geen risico met 'hulpverleners' waard. Lekker uit laten branden, jammer dan, olie-kering er omheen.
Ik heb ondertussen talloze malen aangegeven over het waarom niet,en ik heb ook uitgelegt over het preciese waarom niet.Dat wordt als"vuil"van tafel geveegt.Nou prima,is voor mij de discussie over en bewijs het dan maar dat het meerwaarde heeft


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #27 Gepost op: 11 december 2005, 16:59:40
JA HALLO!

Dat is toch een discussie forum, niet iedereen is het met je eens, daar moet je tegen kunnen
Dan ga je niet als een klein kind reageren met opmerkingen als "Ik ga hierover niet eens meer in discussie"

Reageer dan gewoon helemaal niet.

Nooit zal 100% het met je eens zijn, maar als een enkeling je bericht oppakt en denkt Tja, misschien..... is dat toch voldoende
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 11 december 2005, 18:40:16
Ik ga hierover geen eens meer over in discussie,het verbaast me niets dat de onderlinge samenwerking totaal niet loopt.Er wordt teveel gewilt,voor iemand die ergens totaal geen ervaring in heeft.Maargoed ga met ademlucht lopen,komen wij die paar extra slachtoffers wel ophalen :-X

tegen wie heb je het? Ik heb diverse malen gezegd en herhaal het nog maar eens dat ik niets zie in ademlucht voor aan boord bij ons, dus tegen wie ga je nou zo te keer?
Het gasmasker waar ik het over heb is wat anders als ademlucht en ik denk dat het eerder SO's voorkomt dan maakt, want daar is het voor bedacht. Ik vraag daarover advies van de "wijzen der brandweer", maar dat is kennelijk onbekend terrein voor hen vrees ik. Want een gasmasker is niet om het vuur mee in te gaan maar om benedenwinds, op veilige afstand van de hitte (want daar kunnen gasmaskers en ik niet tegen) SO's uit het water te halen zonder draaierig te worden. Deze filteren de lucht slechts en het deze hebben niets te maken met ademlucht, noch met pretenties om het vuur in te gaan. Vreest niet brandweerbroeders, de meeste van ons waterredders hebben daar een hekel aan!

Dus niet zo gauw geļrriteerd raken, eerst goed lezen Peter en dan pas te keer gaan en het zou fijn zijn als je daarbij ook nog een klein beetje zou openstaan voor vernieuwing en het in staat zijn tot loslaten van oude tradities.


Het valt ook niet mee in deze tijd brandweerman te zijn...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 11 december 2005, 18:48:36
JA HALLO!

Dat is toch een discussie forum, niet iedereen is het met je eens, daar moet je tegen kunnen
Dan ga je niet als een klein kind reageren met opmerkingen als "Ik ga hierover niet eens meer in discussie"

Reageer dan gewoon helemaal niet.

Nooit zal 100% het met je eens zijn, maar als een enkeling je bericht oppakt en denkt Tja, misschien..... is dat toch voldoende

Vergeet Ajax niet, die is het al helemaal met 'm eens!

Maar de standpunten liggen wel ver uitelkaar, Xander. Daar heb je gelijk in. Dat is wel jammer, want het publiek is daarvan uiteindelijk de dupe.

Henk