Bootbemanning met Ademlucht..

Auteur Topic: Bootbemanning met Ademlucht..  (gelezen 15613 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #40 Gepost op: 12 december 2005, 17:21:37
Als je al ademlucht nodig hebt om in de buurt van het schip te komen, dan zullen de SO's het zonder ademlucht ook niet lang uithouden, moet je dan niet sowizo aan boord om bewusteloze SO's naar je boot te halen?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #41 Gepost op: 12 december 2005, 17:51:30
Alleen als dat veilig kan, en anders doen dat dus de meegenomen brandweermensen.. ?

Er zijn situaties denkbaar dat het zonder adembescherming zou dat in die gevallen al helemaal geen optie zijn, ook niet als het slachtoffer half over de rand ligt..
De meeste brandweerkorpsen zijn ook niet op dit soort situaties berekend.  zeker niet met hun 5 meter bootje..  En de meeste reddingsbrigades en knrm ook niet.. maar zou dat niet door een gezamenlijke inspanning moeten veranderen ?


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #42 Gepost op: 12 december 2005, 19:09:26
De Investering c.q exploitatiekosten van zo'n inzet moet je wel afwegen tegenover de kans dat je voor dat soort zaken word ingezet..
Maar de techniek is er, de trainingen zijn er, er zijn uitrustingstukken voldoende in de handel.
(stel even dat dat geen enkel probleem hoeft te zijn.. wat is dan een inhoudelijk argument om dit niet te doen ?

Zo werkt het dus niet volgens mij.  Als/dan?  nee, als,,,,,, dan is er geen probleem.
Echter kosten en animo zijn onlosmakelijk verbonden hiermee.
Ten tweede kun je statistieken maken met hoe vaak het voorkomt.
Dan zou het weleens niet de moeite kunnen zijn om daar opleidings budget voor beschikbaar te stellen.
Ook reddingsbrigades moeten elk jaar schuiven om hun 'begroting' passend te krijgen.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #43 Gepost op: 12 december 2005, 19:30:17
Zo werkt het dus niet volgens mij.  Als/dan?  nee, als,,,,,, dan is er geen probleem.
Echter kosten en animo zijn onlosmakelijk verbonden hiermee.
Ten tweede kun je statistieken maken met hoe vaak het voorkomt.
Dan zou het weleens niet de moeite kunnen zijn om daar opleidings budget voor beschikbaar te stellen.
Ook reddingsbrigades moeten elk jaar schuiven om hun 'begroting' passend te krijgen.

Ik heb het bewust over reddingsboten bemaningen en niet over reddingsbrigades.. ? Dus ik heb het dus niet over de jeugd clubjes. en over de zwemverenigingen., maar over professioneel werkende organisaties, zoals de KNRM, Brandweer reddingsboten, Professioneel werkende Reddingsbrigades met operationele uitrukeenheden met de grotere ribs.. (Misschien moet het wel een regionale voorziening zijn, denk maar even hardop..) Ik ken nu dus geen reddingsboten die dit soort voorzieningen tbv van onderandere de brandweer heeft.. (O, ja de brandweer heeft ook reddingsboten.. ;D)


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #44 Gepost op: 13 december 2005, 09:31:21
Ik heb het bewust over reddingsboten bemaningen en niet over reddingsbrigades.. ? Dus ik heb het dus niet over de jeugd clubjes. en over de zwemverenigingen., maar over professioneel werkende organisaties, zoals de KNRM, Brandweer reddingsboten, Professioneel werkende Reddingsbrigades met operationele uitrukeenheden met de grotere ribs.. (Misschien moet het wel een regionale voorziening zijn, denk maar even hardop..) Ik ken nu dus geen reddingsboten die dit soort voorzieningen tbv van onderandere de brandweer heeft.. (O, ja de brandweer heeft ook reddingsboten.. ;D)

Een regionale voorziening,,,,, Op basis van concessie,,,,,, En dan is Peter vast de eerste die daar over wil onderhandelen.....
Ik denk dat je een hoop Reddingsbrigades tekort doet met je bovenstaande tekst.
Realiteit is dat veranderingen vaak uit noodzaak worden geboren, lijkt het er op dat de 'noodzaak' hier nog niet is gevonden.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #45 Gepost op: 13 december 2005, 09:57:35

Ik denk dat je een hoop Reddingsbrigades tekort doet met je bovenstaande tekst.


Denk ik ook, maar ja als je zelf een grote boot hebt.......Overigens hebben duikteams van de brandweer vaak de behoefte aan een kleinere boot. Maar we raken weer een beetje off topic.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #46 Gepost op: 13 december 2005, 10:11:50
Een regionale voorziening,,,,, Op basis van concessie,,,,,, En dan is Peter vast de eerste die daar over wil onderhandelen.....
Ik denk dat je een hoop Reddingsbrigades tekort doet met je bovenstaande tekst.
Realiteit is dat veranderingen vaak uit noodzaak worden geboren, lijkt het er op dat de 'noodzaak' hier nog niet is gevonden.

Het is niet mijn bedoeling om reddingsbrigades te kort te doen, maar er zijn genoeg reddingsbrigades die alleen een vlet hebben, of een hele kleine rib, of alleen reddingszwemmen geven..  Er zijn ook een flink aantal reddingsbrigades die enorm goede uitrukploegen hebben met een grotere boten.. Mijn stelling ging alleen NIET ALLEEN over de reddingsbrigades, maar ook over brandweer reddingsboten, KNRM reddingsboten. andere derden, bergers. etc..

met betrekking tot de grote van de boot : Op een RIB <5 meter kan je nauwelijk extra buffers meenemen, op een RIB >7 meter kan je meer buffers meenemens.. Op een grotere boot is het technisch eenvoudiger toepasbaar..  En ja op een vlet, is het niet toepasbaar.. en dat is ook een reddingsboot..

Pfff Definitities, en wat men allemaal onder een reddingboot verstaan, de belevingswerelden zijn soms wel heel erg verschillend..(sorry dat ik dat niet allemaal kan voorzien..) :(

Ik heb even opgezocht, wat een mobiele buffers, 2x 15 liter en reduceer en middendruk koppelsysteem systeem kost. plus/minus 500 euro.., Hierop kan je diverse ademlucht systemen met een snelkoppeling op aansluiten. Dus budgetair is het niet een erg grote Investering. Exploitatiekosten ongeveer 300 euro per jaar, Keuring en onderhoud. Voor de een is dat een groot bedrag, maar op een gemiddelde exploitatiebudget van een brandweer is dat redelijk te doen..


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 13 december 2005, 14:07:36
Een reddingsbridade heeft toch een max uitruktijd van 15 min dus dat betekend dat de brandweer binnen die tijd makelijk op een post kan zijn die moeten er immers binnen 8 min zijn. Dus kunnen die met ademlucht op de boot op


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #48 Gepost op: 13 december 2005, 14:54:52
Er staat nergens beschreven dat een reddingsbrigade binnen 15 minuten TP moet zijn. In de nieuwe leidraad bestrijding waterongevallen brandweer staat dit wel. Echter dit is een leidraad. Korpsen kunnen (regionaal) afspraken maken deze tijd aan te passen.

Wij zijn, bij gelijktijdige alarmering, net zo snel TP als de brandweer(duikers). De brandweer mag opstappen met ademlucht, maar de schipper van de boot dan? Wij willen niet blussen, maar willen wel dat onze schipper rechtop in de boot blijft zitten als hij brandweermensen afzet.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #49 Gepost op: 13 december 2005, 15:53:06
Heidebrandje bedoelt wat anders denk ik, de brandweer kan bij een uitruk binnen 15 minuten bij de post zijn, dus als je de uitruktijd neemt van een gemiddelde reddingsbrigade kan de brandweer mee.

Maarja, als die afgezet wil worden op het brandende schip is het handig als er een extra set door de brandweer ter beschikking gesteld/mee genomen wordt voor de schipper.

De opstappers kunnen wel gewisseld worden bij terugkomst  ;)  ;D.

En met 100% zuurstof krijgt Peter die wel weer op de been  ;D

Henk